Mimo spadającej inflacji polskie firmy MŚP przez cały czas planują podwyżki cen

2 godzin temu

Według badania BIG InfoMonitor i BIK, mimo spadku inflacji w Polsce, niemal połowa małych i średnich firm w 2025 r. zdecydowała się na podwyżki cen. Aż 15 proc. przedsiębiorstw już je wprowadziło, a jedna trzecia planuje korekty jeszcze w tym roku. Główne powody to rosnące koszty pracy, energii i komponentów.

Koszty wciąż obciążają firmy


Najwięcej podwyżek dotyczy sektora usług, gdzie aż 37 proc. przedsiębiorstw planuje zmiany w cennikach. W handlu i przemyśle taki zamiar deklaruje po 34 proc. firm. Tymczasem w transporcie podwyżki planuje tylko 23 proc. podmiotów, a 47 proc. nie zamierza wprowadzać żadnych zmian.


W sektorze przemysłowym głównym powodem do podwyżki cen pozostaje inflacja – wskazało na nią 58 proc. badanych, a na drugim miejscu znalazły się koszty pracy (54 proc.). W usługach najważniejsze są wynagrodzenia (57 proc.) oraz energia (48 proc.). Handel wskazuje przede wszystkim na rosnące ceny komponentów (43 proc.), a w budownictwie dominują drożejące materiały (37 proc.).


Natomiast w transporcie dużą część opłat stanowi paliwo i inne koszty eksploatacyjne (44 proc.). Skokowy wzrost opłat, także tych za przegląd samochodów, uderza w rentowność, ale jednocześnie przedsiębiorstwa transportowe obawiają się utraty kontraktów z powodu ostrej konkurencji. W efekcie niemal połowa podmiotów nie planuje żadnych zmian cen, mimo minimalnych marż.

Między intuicją a analizą danych


Decyzje biznesowe firm nie zawsze opierają się na twardych analizach. Jak wynika z badania Grupy BIK, 34 proc. przedsiębiorców polega głównie na intuicji, 30 proc. na analizie danych, a 29 proc. łączy oba podejścia.


– jeżeli chodzi o podejmowanie decyzji biznesowych, intuicja przez cały czas pełni istotną rolę, ale może prowadzić do ryzykownych lub nieoptymalnych wyborów. Dostępne na rynku dane są wciąż niedostatecznie wykorzystywane. Widać potencjał w podejściu hybrydowym, w którym decyzje podejmuje się, łącząc intuicję z rzetelną analizą danych – mówi Paweł Szarkowski, prezes BIG InfoMonitor.

Wnioski dla przedsiębiorstw


Eksperci zwracają uwagę, iż presja kosztowa wciąż pozostaje wysoka. Dlatego firmy muszą starannie planować wydatki i korzystać z narzędzi, które pomagają ocenić wiarygodność finansową kontrahentów.


– Szczególnie istotna jest ostrożność przy zawieraniu transakcji i podpisywaniu umów, aby minimalizować ryzyko partnera biznesowego – dodaje dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.


Badanie „Skaner MSP” zostało przeprowadzone przez Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research w III kwartale 2025 r. na próbie 500 firm sprzedających z odroczonym terminem płatności.




Przeczytaj także:



  • KSeF i cyfrowa KPiR zmienią księgowość firm. Rewolucja zacznie się od stycznia

  • Duży biznes otwiera MŚP drzwi do nowych rynków i dużych projektów

  • Cele klimatyczne Chin. Państwo Środka odpowiada na krytykę UE

  • Amerykańskie cła uderzają w dostawców i konsumentów. Raport Allianz Trade

Idź do oryginalnego materiału