Minimum 800 km nowoczesnych linii kolejowych dzięki KPO

2 miesięcy temu

Polska planuje zmodernizować, zrewitalizować lub zbudować od podstaw co najmniej 800 km linii kolejowych dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Pierwotnie zakładano modernizację 500 km, jednak dzięki efektywnemu zarządzaniu budżetem 10,7 mld zł uda się zrealizować większy zakres prac. .

Jesteśmy gotowi do realizacji większej liczby inwestycji na kolei z KPO. Zamiast 500 km linii kolejowych, które mieliśmy zmodernizować, zrewitalizować lub zbudować od zera, zbudujemy co najmniej 800 km za te same pieniądze, czyli za 10,7 mld zł, które na ten cel mamy w KPO – powiedział wiceminister Jan Szyszko podczas briefingu prasowego.

Inwestycje te mają na celu skrócenie czasu podróży, poprawę jakości usług kolejowych oraz zwiększenie konkurencyjności transportu szynowego w Polsce. Dodatkowo, modernizacja infrastruktury kolejowej przyczyni się do redukcji emisji CO₂, wspierając ekologiczne rozwiązania w transporcie.

Możliwość wybudowania większej liczby nowoczesnej infrastruktury, która skróci czas dojazdu i poprawi jakość podróżowania koleją w Polsce to efekt wytężonej pracy wiceministra Piotra Malepszaka i Ministerstwa Infrastruktury nad tym, aby inwestycje robić dokładnie takie, jakie powinny być. Nie za duże, nie za małe, frontem do człowieka a nie do ideologii. Mówimy tutaj o rozbudowie, czy polepszeniu standardów podróży na głównych osiach komunikacyjnych kraju i podniesieniu dopuszczalnej prędkości podróży do 250 km/h. Mówimy tutaj też o połączeniach regionalnych jak choćby w okolicach Wałbrzycha w woj. dolnośląskim, ale też o budowie linii od zera m.in. o przekopie przez Piekiełko w płd. Małopolsce, które jest takim symbolem KPO. To jest region – mówię o Nowym Sączu i kolei w tamtym regionie, którego siatka połączeń kolejowych była budowana jeszcze za czasów Austro-Węgier. – powiedział wiceminister Jan Szyszko.

Chcemy precyzyjnie inwestować pieniądze na modernizację linii kolejowych. Środki z KPO przeznaczone będą na poprawę czasów przejazdów pociągów dzięki zwiększeniu przepustowości linii, ich lepszym parametrom oraz likwidacji wąskich gardeł. Naszym celem jest uzyskanie szybkich efektów w możliwie krótkim czasie – powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Obecnie w KPO zakontraktowano już 65% środków przeznaczonych na linie kolejowe, co oznacza 7 mld zł przypisanych do konkretnych wykonawców i realizowanych inwestycji.

Najważniejsze projekty kolejowe KPO

W ramach KPO zaplanowano około 40 projektów dotyczących linii kolejowych, wśród których znajdują się:

  • Modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, na odc. Chabówka – Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Limanowa – Klęczany – Nowy Sącz: (wartość: 4 mld zł)
    • Przywrócenie ruchu pasażerskiego po 20 latach
    • Budowa i modernizacja stacji oraz przystanków
  • Modernizacja i elektryfikacja linii nr 38 Giżycko – Korsze (wartość: 1,2 mld zł)
    • Skrócenie czasu przejazdu i zwiększenie przepustowości trasy Olsztyn – Ełk
  • Rewitalizacja z elektryfikacją linii nr 181 Herby Nowe – Oleśnica na odcinku Kępno – Oleśnica(wartość: 800 mln zł)
    • Powrót pociągów pasażerskich po 20 latach
    • Lepsze połączenia regionalne i międzywojewódzkie
Idź do oryginalnego materiału