Miraculum liczy, iż II połowa tego roku będzie lepsza r/r pod względem przychodów, zaś EBITDA w 2025 r. ma szansę powrócić do poziomu z 2023 r., gdy wyniosła 1,54 mln zł, ale to zależy od IV kwartału i jest to poziom „wymagający”, poinformował ISBnews członek zarządu i główny akcjonariusz spółki Marek Kamola. Spółka ocenia, iż realne jest obniżenie poziomu zapasów do 13 mln zł w tym roku, ale udział eksportu w przychodach będzie niższy niż w 2024 r.
„Jeśli wydarzą się rzeczy, które mamy zadeklarowane przez sieci w Polsce – a jestem tu optymistą – to w II połowie br. przebijemy przychody z II połowy 2024 r. Zależy to od decyzji dwóch klientów w Polsce i jesteśmy na dobrej drodze, żeby dopiąć te transakcje. Naszym celem jest poprawienie wyników z II półrocza ub.r. rok do roku pod względem przychodów” – powiedział Kamola w rozmowie z ISBnews.
Pytany przez ISBnews czy spółce uda się wrócić do poziomu EBITDA z 2023 r., gdy wyniosła ona 1,54 mln zł, Kamola odpowiedział: „Wszystko zależy od IV kwartału. Jest to poziom wymagający”.
W całym I półr. 2025 r. Miraculum odnotowało 166 tys. zł jednostkowej straty netto wobec 399 tys. zł straty rok wcześniej, zysk operacyjny wyniósł 524 tys. zł wobec 609 tys. zł rok wcześniej, a zysk EBITDA sięgnął 1,07 mln zł wobec 1,17 mln zł zysku rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży sięgnęły 27,65 mln zł wobec 25,65 mln zł rok wcześniej.
„Pierwsze półrocze 2025 r. upłynęło pod znakiem konsekwentnych działań porządkujących sytuację finansową spółki. Dzięki rygorystycznej dyscyplinie kosztowej, wdrożonym optymalizacjom oraz umocnieniu relacji z dostawcami, Miraculum jest dobrze przygotowane do dalszego zwiększania sprzedaży. Od połowy maja br. obserwujemy spadek sprzedaży, który – w naszej ocenie – wynika z pogorszenia sytuacji na rynku kosmetycznym zarówno w Polsce jak i na świecie” – skomentował wyniki członek zarządu podczas konferencji prasowej.
„Mimo, iż II kw. był gorszy pod względem sprzedaży i wyniku, to nie oceniam tego jednoznacznie źle. […] Mamy dużo pozytywnych sygnałów, mamy kontraktację na IV kwartał i rynek się odbudowuje. Jestem tez bardzo zadowolony od strony płynnościowej, nie ma potrzeby rozwadniania kapitału i nie ma żadnego zagrożenia dla samofinansowania się spółki. jeżeli chodzi o optymalizowanie zapasów, to jesteśmy przy końcu drogi – kończymy sprzątanie magazynów. Jesteśmy przygotowani na IV kwartał, rozmawiamy już z sieciami handlowymi pod kątem zestawów prezentowych i są one w tej chwili przygotowywane” – dodał.
Podtrzymał też, iż w przypadku zapasów spółka chce zejść do poziomu 13 mln zł w tym roku z 16 mln zł na koniec 2024 r. i z 14,3 mln zł na koniec II kw. br.
„Uważam, iż poziom 13 mln zł zapasów jest realny, ale nie wyobrażam sobie już niższego poziomu i nie będzie on niższy w 2026 r., jeżeli chcemy zwiększać sprzedaż […] Sprzedaż eksportowa pozostaje obszarem wymagającym wzmocnienia i wygląda to znacznie gorzej niż się spodziewaliśmy na początku roku. Jest trudniej. Bardzo nam przeszkodził konflikt izraelsko-irański i nie pomaga też wojna celna USA-Europa oraz z Chinami. Oczekujemy, iż udział w prestiżowych targach branżowych w Dubaju i Indiach, zaplanowanych na IV kw. 2025 r. przyczyni się do przełamania obecnych trudności i odbudowy sprzedaży zagranicznej. Będziemy się starali eksport odbudowywać, ale na pewno w tym roku udział eksportu w przychodach będzie niższy r/r. jeżeli chodzi o optymalizację kosztów to doszliśmy już do ściany i trudno będzie je dalej obniżać” – powiedział Kamola.
Wcześniej w tym roku główny akcjonariusz sygnalizował, iż Miraculum chce odbudować eksport do poziomu ok. 25% przychodów w ciągu do 2 lat oraz obniżyć poziom zapasów do 13 mln zł w ciągu tego roku.
W I kw. 2025 r. Miraculum odnotowało 0,52 mln zł jednostkowego zysku netto wobec 12 tys. zł rok wcześniej, zysk operacyjny wyniósł 0,82 mln zł wobec 0,76 mln zł rok wcześniej, a zysk EBITDA 1,1 mln zł wobec 1,05 mln zł zysku rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży sięgnęły 14,95 mln zł wobec 12,78 mln zł rok wcześniej. Sprzedaż eksportowa wyniosła w tym czasie 2,7 mln zł, zaś zapasy – 14,13 mln zł.
Działalność Miraculum koncentruje się na opracowywaniu i sprzedaży preparatów do pielęgnacji skóry, depilacji, a także wyrobów perfumeryjnych i kosmetyków do makijażu. Firma istnieje na rynku od 1924 roku. W 2007 r. spółka zadebiutowała na warszawskiej giełdzie.
Źródło: ISBnews