Płacąc za zakupy online, młodzi najczęściej korzystają z BLIKa, szybkich płatności obsługiwanych przez operatorów i kart. Rośnie zainteresowanie Apple Pay i Google Pay, a w dół idą płatności za pobraniem. Z kolei inwestycje w kryptowaluty są bardziej popularne niż odkładanie oszczędności w gotówce. Raport Autopay “Finanse Młodych Polek i Polaków 2025” pokazuje, iż pokolenie najmłodszych dorosłych z otwartymi ramionami przyjmuje nowe rozwiązania finansowe.

W przeprowadzonym po raz drugi badaniu postaw młodych osób wobec zjawisk z pogranicza pieniędzy i technologii Autopay bada postawy i preferencje, aby dowiedzieć się, jak może wyglądać przyszłość finansów.
Jednym z bardziej rzucających się w oczy wyników, jest dominacja BLIKA-a wśród młodych. Udział korzystających z niego zwiększył się z 81 na 86 proc. badanych. Szybkie e-płatności obsługiwane przez operatorów, jak Autopay, znalazły się ex aequo z kartami na drugim miejscu (43 proc.).
Pośród znanych produktów inwestycyjnych i oszczędnościowych na drugim miejscu z wynikiem 53 proc. uplasowały się kryptowaluty (wyprzedzają je tylko konta oszczędnościowe i lokaty – 68 proc.).
Szybkość, wygoda i łatwość to cechy metody płatności decydujące o jej wyborze dla zdecydowanej większości osób w wieku od 18-34 lat – wynika z tegorocznego raportu “Finanse Młodych Polek i Polaków 2025” przygotowanego przez Autopay. Te trzy cechy związane z doświadczeniem zakupowym zostawiają daleko w tyle bezpieczeństwo transakcji (choć jego rola nieco wzrosła w porównaniu z ubiegłym rokiem – z 36 do 40 proc.).
Co więcej, aż 73 proc. badanych uważa, iż im mniej formalności przy finalizacji procesu zakupowego, tym lepiej. 68 proc. rezygnuje z zakupów, gdy nie znajduje w sklepie internetowym swojej ulubionej formy płatności. Badanie pokazuje, iż w czasie, gdy wśród starszych pokoleń tli się przez cały czas lekki dystans wobec cyfryzacji finansów osobistych, dla młodych Polek i Polaków często już choćby karty i przelewy stają się „przestarzałe” i tracą popularność na rzecz atrakcyjniejszych cyfrowych rozwiązań.
– Jeszcze kilka lat temu istotną częścią cyfryzacji usług finansowych było podkreślanie, iż choć pieniądze nie brzęczą w kieszeni, to leżą bezpiecznie w banku. Okazuje się, iż dla młodych osób nie ma to już większego znaczenia i swoje środki chętnie przekazują nie-bankowym markom jak Apple, Google czy zamienią oszczędności na kryptowaluty. U osób bez utrwalonych przyzwyczajeń jest większa otwartość na elastyczne i przyjaźniejsze rozwiązania więc innowatorzy powinni starać się trafić przede wszystkim w potrzeby pokolenia Z – mówi Wojciech Murawski, co-CEO Autopay.
Jak młodzi płacą za zakupy online
W porównaniu z ubiegłym rokiem wzrosła i tak już bardzo duża przewaga BLIK-a nad innymi metodami płatności. Udział korzystających z niego wśród młodych zwiększył się z 81 na 86 proc. przy jednoczesnym spadku popularności kart płatniczych z 45 na 43 proc. Tyle samo korzysta z operatorów szybkich płatności, jak np. Autopay. Popularność zyskują niszowe do niedawna Google Pay (21 proc) i Apple Pay (20 proc.).
Popularność nowych rozwiązań płatniczych wśród Pokolenia Z mogą tłumaczyć ogólne kryteria wyboru formy płatności w internecie. Na pierwszym miejscu znalazła się szybkość (75 proc. wskazań), a zaraz za nią wygoda 70 proc. i łatwość 63 proc. Daleko poza podium wylądowało bezpieczeństwo z wynikiem 40 proc. (choć ze wzrostem o 4 p. proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem).
Inwestowanie czeka na swojego BLIK-a
Wyraźnie wyższy niż w ubiegłym roku jest także odsetek młodych, którzy oszczędzają (wzrost z 78 na 83 proc.) jak i tych, którzy inwestują nadwyżki finansowe (wzrost z 26 na 33 proc). W związku z tym interesująco przedstawia się odpowiedzi na pytanie, jakie rozwiązania dla obu tych celów znają młode Polki i Polacy. Najszerzej rozpoznawalnym są konta oszczędnościowe i lokaty (68 proc.), a dalej kryptowaluty (53 proc.), akcje spółek (48 proc), gotówka (48 proc) nieruchomości (46 proc.) i obligacje skarbowe (44 proc.).
Zapytani o korzystanie z wymienionych rozwiązań młodzi najchętniej wskazują jednak na sprawdzone i raczej bezpieczne metody: konto oszczędnościowe lub lokaty (41 proc.) i gotówkę (27 proc.). Co czwarta osoba nie korzysta z żadnych.
Przy całej otwartości młodych Polek i Polaków na innowacje jednym względnie nowym sposobem inwestowania są kryptowaluty, a wybiera go 9 proc badanych. To więcej niż rok temu, ale wciąż jest tu ogromna przestrzeń na produkt, który podbije serca i portfele Zetek, tak jak to miało miejsce z szybkimi płatnościami – komentuje Nina Wadowska, PR & Communication Manager, Autopay.
Badanie “Finanse Młodych Polek i Polaków w 2025” zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w kwietniu 2025 r. na reprezentatywnej grupie 912 osób metodą CAWI.
Źródło: Autopay