Modernizacja linii Kartuzy – Lębork: sześć ofert na realizację inwestycji

3 tygodni temu

PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargu na zaprojektowanie i modernizację linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Lębork. Inwestycja, będąca częścią projektu „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino”, wzbudziła zainteresowanie sześciu firm. Wszystkie oferty mieszczą się w budżecie zamawiającego.

Kto chce zrealizować inwestycję?

Na realizację projektu PKP PLK przeznaczyły 1,1 mld zł brutto, w tym ponad miliard zł na podstawowy zakres prac i nieco ponad 100 mln zł na opcjonalny zakres warunkowy. Wpłynęły następujące oferty:

  • Konsorcjum Aldesa Construcciones oraz COALVI – 720,8 mln zł
  • BUDIMEX – 826,4 mln zł
  • Konsorcjum MIRBUD oraz Przedsiębiorstwo Budownictwa Specjalistycznego TRANSKOL – 712,9 mln zł
  • Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe – 663,9 mln zł
  • TORPOL – 625,0 mln zł
  • Konsorcjum Zakład Robót Komunikacyjnych DOM z Poznania oraz ALUSTA S.A – 801,1 mln zł

Teraz zarządca infrastruktury kolejowej przeanalizuje oferty i wybierze wykonawcę, który przygotuje dokumentację projektową oraz przeprowadzi modernizację.

Modernizacja, która zmieni transport kolejowy w regionie

Projekt zakłada gruntowną przebudowę infrastruktury kolejowej, dzięki czemu linia nr 229 odzyska swoje znaczenie w komunikacji regionalnej. Planowane prace obejmują nie tylko modernizację torowisk, ale także przebudowę istniejących stacji i przystanków oraz budowę nowych punktów obsługi podróżnych. Szczególnie istotne będzie dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.

To kolejny istotny krok ku zapewnieniu kolejowego dostępu do planowanej elektrowni jądrowej w czasie jej budowy oraz późniejszej eksploatacji. Zrobimy wszystko, aby sprawnie i terminowo wywiązać się z zobowiązań. Na tę inwestycję czeka całe Pomorze i polska gospodarka, ale także mieszkańcy tej części regionu, którzy po wielu latach ponownie będą mogli skorzystać z połączeń kolejowych – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A

Ostatni raz regularne połączenia kolejowe na trasie Kartuzy – Lębork były prowadzone w 2000 r. W ramach inwestycji przebudujemy stacje i przystanki, dostosowując je do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Powstaną również nowe przystanki. Pociągi na 60-kilometrowej trasie pojadą z prędkością do 120 km/h. Pełen zakres prac poznamy po przygotowaniu dokumentacji projektowej. Modernizacja linii nr 229 na tym odcinku zapewni alternatywny dojazd do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino, w tym sprawny i bezpieczny transport ładunków podczas jej budowy i eksploatacji. Umożliwi także dojazd do Trójmiasta przez Kartuzy dla zachodniej części województwa pomorskiego, zwłaszcza dla podróżnych ze Słupska i Lęborka, podczas zamknięć torowych na zaplanowanej do modernizacji linii nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork – podkreśla Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK S.A.

Kluczowy projekt dla kolei i energetyki

Modernizacja linii Kartuzy – Lębork ma najważniejsze znaczenie nie tylko dla pasażerów, ale także dla planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino. Umożliwi transport materiałów budowlanych oraz personelu na etapach realizacji i eksploatacji elektrowni. Dzięki tej inwestycji zwiększy się także dostępność komunikacyjna zachodniej części województwa pomorskiego – w tym miast takich jak Słupsk czy Lębork.

Projekt został uznany przez Ministerstwo Przemysłu za przedsięwzięcie towarzyszące budowie elektrowni jądrowej, co podkreśla jego znaczenie w krajowej strategii transportowej i energetycznej.

Fot. Sektorkolejowy – zdjęcie poglądowe

Idź do oryginalnego materiału