PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PLK) otworzyły nowy front robót, który dla podróżnych korzystających z kolei na trasie z Kaszub do Trójmiasta oznacza istotne zmiany. Pociągi zostaną zastąpione przez komunikację autobusową. Realizacja tej strategicznie ważnej dla Pomorza inwestycji na odcinku Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa oraz na liniach stycznych, jest warta blisko 2,5 mld zł netto. Przedsięwzięcie będzie finansowane ze środków krajowych oraz unijnych.
Od poniedziałku, 30 czerwca, modernizacja linii kolejowej nr 201 między Kościerzyną a Trójmiastem, wchodzi w nową fazę. Rozszerzenie frontu robót oznacza duże zmiany dla podróżnych, w tym wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej (ZKA) na odcinku Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa. Za organizację komunikacji autobusowej, w tym za trasę przejazdu, lokalizację przystanków i tabor odpowiedzialny jest organizator przewozów, w tym przypadku Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego (UMWP).
Wstrzymanie ruchu pociągów jest niezbędne na czas wykonania tych prac budowlanych. PKP PLK planują wznowienie ruchu pociągów na trasie Somonino – Gdańsk Osowa w grudniu 2026 r. (dzięki współpracy z wykonawcą oraz termin ten jest krótszy o kilka miesięcy, niż pierwotnie zakładano), a na trasie Kościerzyna – Somonino w grudniu 2027 r.
Co istotne, w czasie prac na trasie nr 201 czynne będzie kolejowe połączenie Kartuz z Gdańskiem linią nr 229 oraz z wykorzystaniem tzw. bajpasu kartuskiego, przygotowanego przez PKP PLK w 2024 r., przez stację Gdańsk Kokoszki. W listopadzie br. krajowy zarządca infrastruktury planuje uruchomić ruch pociągów po linii nr 214 z Somonina do Kartuz, co spowoduje, iż dojazd pociągów do stacji Somonino zostanie wstrzymany na 5 miesięcy.


Zmiany na trasie Chojnice – Kościerzyna (linia kolejowa nr 211)
Od 30 czerwca ZKA będzie funkcjonować także na linii kolejowej nr 211 Chojnice – Kościerzyna. Aby utrzymać ciągłość ruchu na trasie nr 211 w czasie przebudowy stacji Kościerzyna, PKP PLK finalizują przygotowanie infrastruktury umożliwiającej dojazd podróżnych do Kościerzyny. W planach jest, aby wjazd pociągów do Kościerzyny od strony Chojnic był ponownie możliwy w perspektywie najbliższych miesięcy, niemniej decyzja w tym zakresie uzależniona jest od wyniku rozmów z organizatorem przewozów, tj. UMWP.
Setki pracowników i maszyn na modernizowanej trasie
Prace w ramach modernizacji linii kolejowej nr 201 prowadzone są od kilku miesięcy. Aktualnie na wszystkich frontach pracuje łącznie kilkaset osób dziennie, ale od 30 czerwca, w szczytowym okresie robót, będzie ich znacznie więcej, w tym brygady torowe, mostowe, elektroenergetyczne i ziemne. W użyciu jest także kilkadziesiąt jednostek specjalistycznego sprzętu – koparki wieloczynnościowe, dźwigi torowe, palownice, pojazdy do montażu sieci trakcyjnej oraz platformy technologiczne.
Na odcinku Kościerzyna – Somonino oraz Somonino – Kartuzy (linia nr 214) prowadzone są prace ziemne, w tym rozbiórka istniejącej konstrukcji torowiska, tzw. korytowanie pod nowy układ torowy oraz przygotowanie odwodnienia. Rozpoczęły się prace związane z budową peronu na nowym przystanku Somonino Bernardyno. Budowane lub przebudowywane są również obiekty inżynieryjne, jak mosty i przepusty, które zostaną dostosowane do potrzeb linii dwutorowej. W rejonie Glincza oraz Kartuz realizowane są przygotowania do elektryfikacji odcinka linii nr 229 – wbijanie fundamentów pod słupy trakcyjne oraz układanie kabli zasilających i sterowniczych.
Na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa również realizowane są przygotowania do budowy drugiego toru, a w rejonie Borkowa, Żukowa Wschodniego, Pępowa Kartuskiego i Rębiechowa prace związane z budową nowych peronów oraz dostosowaniem układów torowych do nowej geometrii trasy. Budowane są m.in. nowe wiadukty drogowe i kolejowe. Część z nich wykonywana jest etapowo, w taki sposób, aby tymczasowo utrzymać ruch drogowy nad lub pod linią kolejową (na niektórych drogach konieczne było wyznaczenie tymczasowych objazdów).
Wykonawca przygotowuje się do montażu urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk), który na modernizowanym odcinku będzie prowadzony z budowanego Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) w Kościerzynie. Od strony stacji Gdańsk Osowa rozpoczęły się prace związane z elektryfikacją linii, obejmujące m.in. budowę podstacji trakcyjnej, fundamentów pod słupy trakcyjne i tras kablowych.
Będzie szybciej, wygodniej i bezpieczniej
W ramach prac na 55-kilometrowym odcinku Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa zmodernizowany zostanie obecny tor oraz powstanie drugi, co zwiększy przepustowość na trasie i zwiększy możliwości przewozu towarów do portu morskiego w Gdyni. Linia kolejowa nr 201 zostanie zelektryfikowana, tak samo, jak linia kolejowa nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy. Przebudowana zostanie także trasa nr 214 Somonino – Kartuzy, gdzie zbudowany zostanie nowy przystanek Somonino Bernardyno, który zwiększy dostęp do kolei. Tym samym na linię kolejową nr 214 powrócą pociągi – ostatni raz regularne połączenia pasażerskie były realizowane w 2003 r.
Inwestycja zakłada przebudowę peronów na 13 stacjach i przystankach. Zostaną one dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Modernizację przejdzie ponad 170 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów i przepustów). Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewni przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym (srk).
Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), na linii kolejowej nr 214 do 120 km/h, a towarowe do 100 km/h (obecnie do 80 km/h). Według szacunków czas podróży pociągiem regionalnym na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna skróci się o blisko 12 min, natomiast zależeć to będzie m.in. od przygotowanych przez przewoźników relacji po zakończeniu modernizacji.
Zadanie pn. „Odcinek B – Roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Somonino – Gdańsk Osowa” w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna – Gdynia” wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 229 w ramach projektu „Prace na odcinku Glincz – Kartuzy – faza II” realizowane jest przez konsorcjum firm Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe (PPMT), Trakcja i Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM z Poznania (ZRK DOM). Wartość prac wynosi 1,541 mld zł brutto.
Prace na linii kolejowej nr 201 są finansowane z budżetu państwa, a na linii kolejowej nr 229 z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).
Terminy realizacji prac
Inwestycję w ramach zadania pn. „Odcinek A – Roboty budowlane na liniach kolejowych nr 201 odc. Kościerzyna – Somonino oraz nr 214 Somonino – Kartuzy realizowane w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna – Gdynia”, realizuje firma Budimex za kwotę 1,559 mld zł brutto ze środków krajowych (Krajowy Program Kolejowy – KPK).
Zakończenie wszystkich prac na trasie Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa planowane jest do końca 2027 r., a realizacja robót na pozostałych odcinkach linii kolejowej nr 201 w następujących latach:
- Gdańsk Osowa – Gdynia Główna w ramach 1 kontraktu w latach 2026-2031 (zakończenie całego projektu w tym pozyskanie wymaganych pozwoleń do 2032 r.)
- Kościerzyna – Maksymilianowo w ramach 4 kontraktów w latach 2026-2029.
Projekt dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027”.
Źródło: PKP PLK
Fot. PKP PLK SA
Zobacz również: