Modernizacja linii kolejowej nr 38 za 2,2 mld zł na finiszu

7 godzin temu

14 grudnia składy znów zatrzymają się na stacji w Kętrzynie. Podróżni znów dojadą koleją z Giżycka do Olsztyna, a przejazd z Ełku skróci się o niemal godzinę. Polskie Linie Kolejowe (PLK) kończą największą inwestycję w regionie – modernizację linii kolejowej nr 38 za 2,2 mld zł brutto.

Najszybsze pociągi rozpędzą się do 160 km/h – dwukrotnie więcej niż obecne 80 km/h. Dzięki temu trasę Ełk – Olsztyn pokonają w niecałe dwie godziny. Przed modernizacją ta sama podróż zajmowała ok. 2 godzin i 50 minut.

PLK podzieliły inwestycję na trzy części. Odcinek Ełk – Giżycko już funkcjonuje – pociągi spalinowe wróciły w czerwcu, elektryczne we wrześniu. Trasa Giżycko – Korsze obsłuży pierwsze składy w grudniu, choć pełne zakończenie robót nastąpi w połowie 2026 r. 5 nowych podstacji trakcyjnych ma być gotowych do eksploatacji w III kwartale 2026 r.

Kętrzyn z nowymi peronami i układem torowym

Na dziewięciu stacjach i przystankach między Giżyckiem a Korszami pojawiły się nowe perony: Wilkasy-Niegocin, Sterławki Małe, Sterławki Wielkie, Martiany, Kętrzyn, Nowy Młyn, Linkowo, Tołkiny oraz Korsze. Wykonawca koncentruje się w tej chwili na przebudowie układu torowego w Kętrzynie. Równolegle instaluje systemy sterowania ruchem kolejowym (SRK) oraz montuje sieć trakcyjną.

Odcinek Ełk – Giżycko wymaga jeszcze dokończenia mijanek w Woszczelach i Siedliskach. Dodatkowe tory zwiększą przepustowość linii, umożliwiając uruchomienie większej liczby pociągów.

Na obsługę całej trasy przez pociągi elektryczne trzeba jeszcze poczekać

Trakcja elektryczna na całej linii ruszy po uzyskaniu dopuszczenia dla podsystemu „Energia” z Urzędu Transportu Kolejowego (UTK). Inwestycję współfinansuje Unia Europejska (UE). Realizacja odcinka Giżycko – Korsze i budowa podstacji trakcyjnych zostaną wsparte środkami z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), podczas gdy prace na trasie Ełk – Giżycko uzyskają dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS).

Po zakończeniu całej inwestycji w 2026 r. pasażerowie zyskają dostęp do zmodernizowanej, zelektryfikowanej linii z prędkością maksymalną na poziomie 160 km/h.

Prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 38 realizują:

  • Torpol (odcinek Giżycko – Korsze) za blisko 1,077 mld zł brutto
  • konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones, Coalvi oraz China Civil Engineering Construction Corporation (odcinek Ełk – Giżycko) za ok. 798 mln zł brutto
  • konsorcjum firm Budimex i Victor Energy (zaprojektowanie i wykonanie robót dla budowy nowych podstacji trakcyjnych – odcinek Ełk – Korsze) za ponad 286 mln zł brutto

Fot. PLK

Zobacz również:

Elektryczne pociągi kursują do Giżycka
Wahadłowe kursy pociągów na odcinku Ełk – Giżycko będą realizowane również po wakacjach
Idź do oryginalnego materiału