Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Lublin wkracza w finałowy etap

1 dzień temu

Rozpoczęły się przygotowania do modernizacji ostatniego odcinka linii kolejowej nr 7 na trasie Warszawa – Lublin. Inwestycja obejmuje fragment między Warszawą Wawer a Otwockiem i zakłada rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego dzięki budowie czterech torów. Prace przygotowawcze już trwają, a ich wykonanie jeszcze przed rozpoczęciem zasadniczych robót ma przyspieszyć realizację całego projektu.

Na odcinku Warszawa Wawer – Otwock rozpoczęto rozbiórki budynków w Falenicy i Radości, gdzie powstaną dwa z czterech planowanych bezkolizyjnych skrzyżowań drogowo-kolejowych. Równolegle prowadzona jest przebudowa kanalizacji między Aninem a Międzylesiem – instalacje są przenoszone poza teren kolejowy, co umożliwi budowę dodatkowych torów. Wartość robót przygotowawczych, prowadzonych przez firmy Trakcja i RACY, wynosi 20 mln zł netto.

Na potrzeby inwestycji przejęto także działkę na rogu ulic Zagajnikowej i Patriotów, gdzie powstanie podstacja trakcyjna oraz podziemny zbiornik rozsączający wodę. Nowa podstacja ma zapewnić zasilanie dla całego zmodernizowanego odcinka, w tym dwóch przebudowanych torów linii nr 7 oraz dwóch nowo wybudowanych torów linii nr 506.

Przetarg i harmonogram

PKP PLK ogłosiły przetarg na realizację tej części projektu w październiku 2024 roku. Wpłynęło siedem ofert, spośród których zostanie wybrana najkorzystniejsza. Planowane rozpoczęcie głównych prac przewidziano na wrzesień 2025 roku. W początkowym etapie nie przewiduje się znaczących utrudnień w ruchu pociągów – wykonane zostaną m.in. tymczasowe perony w Warszawie Wawer i Falenicy oraz rozjazdy w Międzylesiu.

Co się zmieni?

Projekt przewiduje likwidację czterech przejazdów kolejowych i budowę w ich miejscu nowych tuneli i wiaduktów, m.in. w euforii (ul. Panny Wodnej – Izbicka), Falenicy (ul. Walcownicza – Bystrzycka) i Józefowie (ul. Cicha – Matejki oraz ul. Werbeny – Brucknera).

Przebudowanych zostanie osiem przystanków: Warszawa Anin, Międzylesie, Radość, Miedzeszyn, Michalin, Józefów, Otwock Świder i Warszawa Falenica. Na każdym z nich pojawi się nowoczesny system informacji pasażerskiej. Wzdłuż linii powstaną też ekrany akustyczne pokryte zielenią.

Planowane są również liczne przejścia podziemne – 20 nowych oraz przebudowa istniejącego przejścia na stacji Warszawa Falenica. Prace obejmą również remont istniejących mostów na rzece Świder i budowę dwóch nowych pod tory linii nr 506.

Inwestycja do 2028 roku

Modernizacja odcinka Warszawa Wawer – Otwock potrwa do 2028 roku. Projekt stanowi kontynuację wcześniejszych prac, w ramach których zmodernizowano m.in. przystanki między Warszawą Wschodnią a Wawrem oraz wybudowano nowe przejścia podziemne i dodatkowe tory rozdzielające ruch dalekobieżny i aglomeracyjny.

Cała inwestycja ubiega się o dofinansowanie z unijnego programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) na lata 2021–2027.

Zobacz również:

CPK: PORR wybuduje najdłuższy tunel dla KDP w Polsce za niemal 2,2 mld zł
Wielkopolska: Białośliwie i Wyrzysk Osiek z nowymi peronami
Idź do oryginalnego materiału