Modernizacja linii średnicowej w Warszawie ruszy w 2029

2 dni temu

PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) zakładają, iż rozpoczęcie modernizacji warszawskiej linii średnicowej rozpocznie się najwcześniej w 2029 roku; wcześniej mają zostać zakończone prace modernizacyjne dworca Warszawa-Wschodnia – poinformował PAP członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki.

– Planujemy ogłosić przetarg na modernizację Warszawy-Wschodniej pod koniec 2025 roku, prace budowlane mogłyby się rozpocząć w roku 2026. Mamy nadzieję ruszyć z Warszawą-Wschodnią przetargowo w 2025, a z robotami budowlanymi w 2026, co oznacza, iż prace powinny się zakończyć w 2029 roku. Po zakończeniu Warszawy-Wschodniej chcielibyśmy płynnie przejść na modernizację średnicy – powiedział PAP Mochocki.

Stwierdził, warszawska linia średnicowa zostanie przebudowana w taki sposób, żeby możliwe było jej nadbudowanie nowymi obiektami np. budynkami.

– Zależy to jeszcze (rozpoczęcie prac na średnicy – PAP) od postępu prac administracyjnych, bo mamy mocne sygnały od PKP SA i od Ministerstwa Infrastruktury, iż nie możemy porzucić tematu nadbudowy linii średnicowej, co zostało niestety poprzednio pominięte – powiedział członek zarządu PKP PLK.

Przyznał jednocześnie, iż konstrukcja tunelu średnicowego może wygenerować tyle niespodzianek na etapie budowy, iż bezpieczniejsze byłoby prowadzenie ruchu kolejowego przynajmniej przez jakiś czas z całkowitym pominięciem średnicy.

– Natomiast czy sieć kolejowa będzie zdolna do uniesienia takiego obciążenia, będziemy nad tym jeszcze pracować – stwierdził. Dodał, iż prace na średnicy miały być prowadzone metodą odkrywkową.

Poprzedni zarząd PKP PLK informował, iż przebudowa warszawskiej linii średnicowej pochłonie kilka miliardów złotych.

Informowano też wtedy, iż w ramach tej inwestycji przebudowanych zostanie około 50 km torów, ponad 30 obiektów inżynieryjnych, w tym dwa mosty przez Wisłę i dwa tunele średnicowe (linia dalekobieżna i podmiejska), przystanki Warszawa Śródmieście, Warszawa Ochota i Warszawa Centralna.

Jak wcześniej informował resort infrastruktury, cała obecna infrastruktura linii średnicowej była budowana od lat 20. do 60. XX wieku. Dalsza eksploatacja w obecnym stanie technicznym, bez przebudowy w najbliższej przyszłości wpłynęłaby na zwiększenie awaryjności i negatywne zmiany w ruchu pociągów.

Biznes Alert / PAP

Elektryfikacja polskiej kolei to ponad 60 procent

Idź do oryginalnego materiału