Modernizacja Muni Metro w San Francisco – SFMTA rezygnuje z dyskietek!

4 tygodni temu
Zdjęcie: Muni Metro SFMTA San Francisco


San Francisco przeznaczy 212 milionów dolarów na modernizację systemu sterowania kolejką miejską Muni Metro, który od blisko 40 lat opierał się na… dyskietkach 5¼ cala! Decyzję o wdrożeniu nowoczesnego systemu 15 października podjęła rada San Francisco Municipal Transportation Agency (SFMTA), podpisując kontrakt z firmą Hitachi Rail. Nowy system ma zastąpić obecny, bazujący na technologii z lat 90., która według ekspertów już rok temu powinna trafić do muzeum.

Prace modernizacyjne obejmą wymianę nie tylko samego systemu sterowania, ale także całej infrastruktury komunikacyjnej Muni Metro. Wartość całkowitej inwestycji, obejmującej także inne modernizacje kolejki, wyniesie łącznie 700 milionów dolarów. Zgodnie z planem, prace będą trwały do 2033 roku, przy czym faza wymiany technologii ma zakończyć się w latach 2027-2028. Nowe rozwiązania komunikacyjne mają wykorzystywać technologie Wi-Fi oraz sieci komórkowe, które zastąpią dotychczasową komunikację przewodową.

CC Andy Roberts / flickr

Muni Metro to połączenie systemu tramwajowego z metrem

System Muni Metro do tej pory działał w oparciu o automatyczny system sterowania ATCS, w którym używano trzech dyskietek do wgrywania systemu DOS na centralne serwery. Po wjeździe pociągu do tunelu jego komputer pokładowy łączył się z centralnym systemem, przełączając pociąg w tryb automatyczny. Po wyjechaniu z tunelu skład wracał do trybu sterowania manualnego. Dyskietki, będące do niedawna nieodzownym elementem tego systemu, narażone są na degradację danych, a brak specjalistów zaznajomionych z technologią lat 90. dodatkowo utrudniał konserwację.

Przedstawiciele SFMTA, w tym dyrektor Muni, Julie Kirschbaum, wyrazili nadzieję, iż nowy system – aż pięć generacji bardziej zaawansowany technologicznie – poprawi bezpieczeństwo i wydajność kolejki. Firma Hitachi Rail, mająca wieloletnie doświadczenie w obsłudze systemów kolejowych w ponad 50 krajach, w tym w Japonii, ma zapewnić wsparcie techniczne dla nowego systemu przez 20–25 lat.

Źródło: Arc Technica, grafika SFMTA

Idź do oryginalnego materiału