Prace przygotowawcze rozpoczęły się w związku z przebudową odcinka jednotorowej linii kolejowej Wilkowice Bystra–Zwardoń. Na początku będą demontowane urządzenia przy torach, sterowania ruchem kolejowym i sieci trakcyjnej. Kolejny etap to wymiana torowiska. Maszyna PUN służąca do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej usunie stary tor i ułoży nowe szyny oraz podkłady na długości 37 km. Zastosowanie toru bezstykowego ograniczy negatywne oddziaływania szlaku na otoczenie. Zaplanowano montaż 14 rozjazdów i wykonanie odwodnienia. Na 45 przejazdach kolejowo-drogowych pojawi się lepsza nawierzchnia.
Linia kolejowa nr 139 Bielsko-Biała–Zwardoń jest kluczową trasą dla regionu. W wyniku prac prędkość maksymalna pociągów wzrośnie z 50 do70 km/godz. i z 70 do 120 km/godz. Czas przejazdu w Beskid Żywiecki skróci się o kilkanaście minut. W warunkach górskich to znacząca poprawa. Podczas realizacji zadania będzie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa.
Inwestycja jest finansowana ze środków budżetowych. Roboty zasadnicze zakończą się w IV kwartale 2025 r.
Po realizacji tego zadania zmodernizowana będzie trasa między Czechowicami-Dziedzicami a granicą ze Słowacją.
W 2024 r. na linii kolejowej Węgierska Górka–Zwardoń przebudowano 65 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów. Od 2022 r. na stacji Zwardoń są nowe podwyższone perony z ławkami, wiatami i oświetleniem.
Przeczytaj także: Koleją szybciej między Skarżyskiem-Kamienną a Sandomierzem