PKP Polskie Linie Kolejowe SA rozstrzygnęły przetarg na modernizację trasy pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Tumlinem. Najkorzystniejszą ofertę (834,1 mln zł brutto) złożyło krakowskie Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej. Inwestycja obejmuje kompleksową przebudowę 32-kilometrowego odcinka – zostanie zrealizowana w formule „projektuj i buduj” w ciągu 44 miesięcy.
Zakres i cel inwestycji
Modernizacja obejmie dwa odcinki: LOT-A1-1 Skarżysko-Kamienna – Łączna (od km 142,820 do km 161,810) oraz LOT-A1-2 Łączna (bez stacji) – Tumlin (od km 161,810 do km 175,001). Prace zostaną przeprowadzone na terenie woj. świętokrzyskiego – w powiatach skarżyskim i kieleckim.
W ramach inwestycji wykonawca wykona kompleksową przebudowę nawierzchni torowej i sieci trakcyjnej, zmodernizuje urządzenia sterowania ruchem kolejowym (SRK) oraz systemy telekomunikacyjne. Powstaną nowe perony i obiekty kubaturowe, a istniejące obiekty inżynieryjne (mosty, wiadukty, przepusty) zostaną gruntownie odnowione.
Duża konkurencja w przetargu
Do przetargu przystąpiło 11 firm i konsorcjów, z czego dziewięć ofert zostało pozytywnie ocenionych. Najkorzystniejszą ofertę złożył PNUIK z ceną 834,1 mln zł brutto. Tuż za nim uplasowała się spółka ZUE (847,4 mln zł) oraz konsorcjum firm PORR i Trakcja System (855,9 mln zł). Jedynym kryterium oceny przesłanych propozycji była cena.
Harmonogram i finansowanie
Zgodnie z warunkami kontraktu, wykonawca będzie miał 44 miesiące na realizację wszystkich prac, licząc od daty podpisania umowy. Przez 36 miesięcy ma zostać zakończona główna część robót budowlanych, a w ciągu kolejnych 8 miesięcy wykonawca powinien uzyskać wszystkie niezbędne zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji przebudowanych podsystemów.
Znaczenie dla regionu i pasażerów
Po zakończeniu prac pociągi będą mogły poruszać się z większą prędkością, a pasażerowie zyskają wyższy komfort podróży dzięki nowym peronom i infrastrukturze. Dodatkowo przebudowa systemu SRK zwiększy poziom bezpieczeństwa na tej trasie.
Autor: Damian Malesza
Fot. JBCrew
Sprawdź również: