Monika Maceluch, Ubrania Do Oddania: cyrkularność musi stać się powszechnym nawykiem [KOMENTARZ]

1 tydzień temu

Od 1 stycznia mieszkańcy i gminy są zobowiązani do tego, aby tekstylia nie trafiały do pojemników z odpadami zmieszanymi. Powinny być segregowane jako osobna frakcja, a gminy powinny zapewnić mieszkańcom dostęp do punktów odbioru lub zapewnić inne rozwiązania, które ułatwią pozbycie się tekstyliów – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Monika Maceluch, Dyrektor ds. komunikacji i marketingu w Ubrania Do Oddania.

Najbardziej popularnym i stosowanym rozwiązaniem są PSZOK-i, których jest zdecydowanie za mało i często znajdują się na obrzeżach miast, co sprawia iż oddanie kilku rzeczy zaczyna być wyzwaniem dla danej osoby i może zniechęcać do podjęcia takiego działania. Dlatego zdecydowanie jest w tym procesie miejsce na inne rozwiązania jak oddawanie rzeczy przez nasz portal UbraniaDoOddania.pl, akcje marek modowych, sklepów-, czy centrów handlowych, organizacja zbiórek door to door przez gminy czy fundacje, postawienie kontenerów czy boksów. Takim przykładem nowoczesnych rozwiązań może być nasz Ubraniomat, który można znaleźć w kilku galeriach handlowych w takich miastach jak np. Warszawa, Kraków, od niedawna także Piotrków Trybunalski. Warto również zwrócić uwagę na inicjatywy oddolne organizowane przez ludzi z danych miast np. na grupach w social mediach.

Jak widać, istnieje wiele narzędzi i mechanizmów umożliwiających odpowiedzialne pozbywanie się tekstyliów. Problemem jest jednak rozproszenie tych rozwiązań, brak wystarczającej wiedzy na ich temat oraz utrudniony dostęp do nich dla wielu osób.

Dlatego tak istotnym wyzwaniem dla takiej firmy jak nasza, gimn, szkół czy marek modowych jest edukacja i budowanie świadomości wśród mieszkańców i klientów. Ważne jest, aby pokazać, dlaczego selektywna zbiórka tekstyliów ma znaczenie i jak w prosty sposób można ją realizować

Jednorazowe akcje, a nie stały element strategii

Na podstawie naszych współprac z branżą odzieżową widzimy od kilku lat, iż marki podejmują różne inicjatywy związane ze zbieraniem tekstyliów, jednak skala tych działań i ich efekty często nie dorównują ich zasięgom i wpływowi na rynek. Wciąż dla większości firm to jednorazowe akcje o charakterze eventowym, zamiast stałego elementu strategii. Nawet tam, gdzie programy odzysku tekstyliów są częścią długofalowej polityki CSR, często brakuje im regularnej, bezpośredniej i skutecznej komunikacji do klientów, przez co nie wykorzystują pełnego potencjału. Warto pamiętać, iż wprowadzanie takich działań w dużych markach korporacyjnych to długofalowy proces, który musi przejść kilka poziomów akceptacji i przygotowań, co wpływa na czas realizacji i efekty. Jednak widzimy pierwsze kroki w tym kierunku – i to daje nadzieję, iż branża będzie się coraz mocniej angażować. Kluczową rolę mogą odegrać przepisy, które nie tylko zmobilizują firmy do działania, ale też jasno określą podział odpowiedzialności.

Należy również wspomnieć o mniejszych firmach, które często nie powinny być traktowane na równi z gigantami branży. Natomiast co ciekawe, nasze doświadczenie pokazuje, iż to właśnie one działają skutecznie ponieważ np. mają reaktywną i zaangażowaną społeczność z którą starają się mieć częstą i transparentną komunikację, dzięki czemu ich klienci chętnie podejmują działania promowane przez markę. W efekcie ich przedsięwzięcia bywają bardziej efektywne – co stanowi istotną lekcję dla całej branży.

Bez powszechnej świadomości i wiedzy na temat adekwatnego postępowania z tekstyliami choćby najlepsze narzędzia nie przyniosą oczekiwanych efektów, gdyż liczy się skala działań czyli nic innego jak skuteczne rozpowszechnianie narzędzi – rozwiązań. Dlatego wszystkim stronom powinno zależeć na budowaniu zrozumiałych i dostępnych rozwiązań, które faktycznie trafią do mieszkańców czy klientów. najważniejsze jest wypracowanie spójnych standardów w zakresie selektywnej zbiórki tekstyliów, a także ich konsekwentna promocja i edukacja społeczeństwa. Tylko wtedy cyrkularność przestanie być niszowym trendem, a stanie się realnym, powszechnym nawykiem.

Sieć sklepów partnerskich

Jako New Solutions Group, właściciela portalu Ubrania Do Oddania i Butików Cyrkularnych konsekwentnie rozwijamy sieć sklepów partnerskich z odzieżą używaną w ramach Programu Partnerskiego Ubrania Do Oddania. Obecnie współpracujemy już z ponad 50 sklepami w całej Polsce, a kolejne lokalizacje są w planach. Do Programu Partnerskiego może dołączyć każdy kto chce mieć swój biznes i sklep z odzieżą używaną jest dla niego wart rozważenia. Wiemy, które modele sprzedaży i strategie marketingowe przynoszą najlepsze rezultaty – działamy w branży od 7 lat. Współpracując z nami nasi partnerzy otrzymują sprawdzone narzędzia i wiedzę jak zoptymalizować koszty i zbudować rentowny biznes. Dzięki doświadczeniu wiemy, jak skutecznie wspierać zarówno osoby stawiające pierwsze kroki, jak i tych, którzy posiadają swoje sklepy, a ich celem jest udoskonalenie biznesu lub jego zwiększenie. Jesteśmy w stanie zapewnić im konkurencyjne i atrakcyjne warunki, tak aby np. mogli rywalizować z dużymi sieciami.

W przypadku Butików Cyrkularnych na razie pozostajemy przy ich aktualnej liczbie i chcemy utrzymać ich pop up-owy charakter. Testujemy również kilka nowych rozwiązań, ale o efektach będziemy mogli powiedzieć dopiero za jakiś czas.

Edukacja i szerzenie informacji poza ekologiczną bańką dużych miast

Jako Ubrania Do Oddania nie mamy pełnego wglądu do ścieżki marka – klient. Jednak wnioskując po ilościach rzeczy i finalnie zebranych kilogramach, które do nas wpływają z działań eventowych czy długofalowych projektów, to jednak świadomość klientów o proponowanych przez marki rozwiązaniach nie jest duża. Dodatkowo bazując na danych o naszych użytkownikach portalu Ubrania Do Oddania oraz obserwacjach w social mediach, zauważamy, iż największe zainteresowanie selektywną zbiórką tekstyliów i tematyką cyrkularności koncentruje się w dużych miastach takich jak: Warszawa, Wrocław, Trójmiasto, czy Kraków. Co istotne, nie mówimy tutaj o całych województwach, ale właśnie o tych kluczowych, największych ośrodkach. Miasta te mogą być bardziej otwarte na zmiany i innowacje, ponieważ mieszkańcy mają większy dostęp do wiedzy, globalnych trendów oraz inicjatyw ekologicznych. To w tych ośrodkach większość marek koncentruje swoją komunikację do klienta kładąc dalszy nacisk na zbiórki stacjonarne, a nie on-linowe.

Możemy więc przypuszczać, iż podobny trend dotyczy także klientów marek odzieżowych, jednak nie możemy zapominać, iż Polska to w większości małe i średnie miejscowości, w których dostęp do wiedzy i rozwiązań cyrkularnych jest ograniczony.

Natomiast porównując różne nasze współprace z firmami odzieżowymi i nie tylko do np. naszych działań takich jak program “Szkoła w Porządku”, w którym placówki edukacyjne z całej Polski skupiają się na ścieżce on-linowej, wiemy iż kanał zbiórek stacjonarnych w sklepach nie działa na tak szeroką skalę. Brzmi atrakcyjnie, ale w rzeczywistości nie jest tak skutecznym narzędziem do zbierania tekstyliów jak można by sądzić. Żeby wśród klientów marek modowych zakorzeniła się na stałe świadomość o rozwiązaniach drugoobiegowych, to komunikacja o tym obszarze powinna być na stałe wpisana w działania marki i w ścieżkę zakupową klienta, na której będzie miał możliwość zetknięcia z informacją o tym co zrobić z niechcianymi tekstyliami.

Dlatego jednym z kluczowych wyzwań – zarówno dla naszej firmy, jak i dla marek modowych oraz instytucji publicznych – jest edukacja i szerzenie informacji poza ekologiczną bańką dużych miast. Kolejnym mobilizacja państwa i gmin odnośnie wprowadzenia odpowiednich rozwiązań i przepisy wpływające na zmiany w działaniu branży odzieżowej.

Autorką komentarza jest Monika Maceluch, Dyrektor ds. komunikacji i marketingu w Ubrania Do Oddania.

Idź do oryginalnego materiału