PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) rozstrzygnęły postępowanie na modernizację infrastruktury pasażerskiej w Tomaszowie Mazowieckim. Inwestycję zrealizuje Przedsiębiorstwo Budownictwa Komunikacyjnego MOSTKOL, które zostało wyłonione spośród dziewięciu oferentów. W ramach prac przebudowane zostaną perony nr 1 i 2, które połączy przejście podziemne. To pierwszy znaczący remont od 1972 r., kiedy przeprowadzono ostatni remont obiektów pochodzących z 1918 r.
Przedsięwzięcie krajowego zarządcy infrastruktury kolejowej zakłada powiększenie obu obiektów – peron nr 1 zostanie wydłużony z 260 do 300 m oraz poszerzony z 5 do 10 m, z kolei peron nr 2 osiągnie długość 400 m i szerokość 7,5 m. Oba z nich będą miały wysokość 0,76 m, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów.
Rozwiązania dla podróżnych
Modernizowane perony zostaną wyposażone w systemy zgodne z aktualnymi standardami, w tym:
- Centralny System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (CSDIP) – zapewniający aktualne informacje o ruchu pociągów
- System Sygnalizacji Czasu (SSC) – wyświetlający dokładny czas
- System Monitoringu Wizyjnego (SMW) – zwiększający poziom bezpieczeństwa
Perony zyskają również nowe wiaty sektorowe (50 m na peronie nr 1 i 100 m na peronie nr 2), ławki, kosze na śmieci, tablice informacyjne oraz poręcze, co znacząco podniesie standard obsługi podróżnych.
Nowe przejście podziemne – bezpieczna komunikacja
Kluczowym elementem inwestycji będzie budowa przejścia podziemnego łączącego oba perony. Tunel o długości 22-25 m, szerokości 4 m i wysokości co najmniej 2,4 m zapewni bezpieczną komunikację między peronami.
Przejście zostanie dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – na peronie nr 1 dostęp zapewnią schody i pochylnia, a na peronie nr 2 schody oraz winda. Przejście zostanie zlokalizowane po przeciwnej stronie dworca, bliżej nowego parkingu.
Harmonogram inwestycji realizowanej w Tomaszowie Mazowieckim
Roboty podzielono na 3 etapy, aby zminimalizować utrudnienia dla podróżnych:
- modernizacja peronu nr 2, prace przy przebudowie instalacji i podbiciu toru (powstanie tymczasowe dojście, tor nr 2 będzie zamknięty na 60 dni)
- budowa przejścia podziemnego, modernizacja peronów oraz rozbiórka torów nr 1 i nr 3 w rejonie tunelu (tor nr 1 będzie częściowo zamknięty, planowane zamknięcie toru nr 3 na 120 dni)
- dokończenie modernizacji peronu nr 2 i likwidacja tymczasowego przejścia (tor nr 1 będzie częściowo zamknięty przez 30 dni)
Całość prac ma zakończyć się do końca 2026 r. Koszt przedsięwzięcia nie został ujawniony.
Autor: Damian Malesza
Fot. PKP PLK
Sprawdź również: