W niedzielę 21 września ulicami Krakowa przejechała wielka parada tramwajów zorganizowana z okazji 150-lecia komunikacji miejskiej. Historyczne i współczesne wagony wyruszyły o godz. 1100 z zajezdni Podgórze, przemierzając centrum miasta aż do zajezdni Nowa Huta. Wydarzenie zbiegło się z obchodami Europejskiego Tygodnia Mobilności.
Wyjątkowa kolekcja pojazdów na trasie parady
W paradzie wzięły udział tramwaje reprezentujące różne etapy rozwoju transportu szynowego w Krakowie. Mieszkańcy mogli zobaczyć najstarsze wagony z kolekcji MPK SA – legendarnego Zeppelina i Gracówkę, które stanowią żywe świadectwo historii krakowskiej komunikacji. Obok nich jechały pojazdy wypożyczone z Poznania, Warszawy i Wrocławia, które trafiły do Krakowa w ramach wakacyjnej wymiany między przewoźnikami.
Szczególną atrakcję stanowił wagon GT8S pokazany w wersji sprzed modernizacji – rzadka okazja zobaczenia tramwaju w jego pierwotnej formie. Paradę zamykały najnowsze nabytki MPK tj. Lajkonik i Krakowiak, symbolizujące nowoczesne oblicze krakowskiego transportu publicznego.
Trasa parady prowadziła przez najważniejsze arterie miasta. Z zajezdni Podgórze przy ul. J. Brożka 3 tramwaje pojechały przez Wadowicką, rondo Matecznego, Kalwaryjską i Krakowską do Stradomskiej. Następnie przez Westerplatte, Lubicz, rondo Mogilskie i Grzegórzeckie dotarły do al. Pokoju. Przez rondo Czyżyńskie, al. Jana Pawła II i pl. Centralny pojazdy dojechały al. Solidarności do Kombinatu, skąd ulicą Ujastek wjechały do zajezdni Nowa Huta.






Atrakcje w zajezdni Nowa Huta przyciągnęły tłumy
Organizatorzy przygotowali przejazdy historycznymi wagonami na krótkiej trasie z zajezdni do pl. Centralnego, umożliwiając wszystkim chętnym podróż zabytkowymi pojazdami.
Zwiedzający mogli wejść do kabin motorniczych, przejechać tramwajem przez myjnię oraz odwiedzić warsztaty, gdzie na co dzień serwisowane są wagony. Dla najmłodszych przygotowano specjalne atrakcje, a swoje stoiska zaprezentowały policja i straż miejska, przybliżając swoją działalność w kontekście bezpieczeństwa transportu publicznego.
Pasażerowie mogli wsiadać do tramwajów wyłącznie na terenie zajezdni Podgórze oraz na przystanku Teatr Słowackiego. Przejazd wszystkimi pojazdami był bezpłatny, co dodatkowo zwiększyło zainteresowanie wydarzeniem.
Ostatnie kursy Krakowskiej Linii Muzealnej w sezonie
W dniu parady po raz ostatni w 2025 r. kursowała Krakowska Linia Muzealna (KLM). Ze względu na przejazd parady, wagon SN1 nr 59 rozpoczął kursy na trasie łączącej Dajwór z pętlą Salwator dopiero ok. godz. 1300, według specjalnego rozkładu jazdy. Była to ostatnia w tym sezonie szansa na podróż historycznym tramwajem w ramach regularnych kursów linii 0.
Jubileuszowa parada tramwajów stanowiła wyjątkową okazję połączenia historii z teraźniejszością krakowskiego transportu publicznego. Wydarzenie pokazało ewolucję taboru na przestrzeni dekad, od przedwojennych wagonów po najnowsze – niskopodłogowe pojazdy.
Fot. MPK Kraków
Zobacz również: