MŚP to coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego

4 godzin temu

– Mikro-, mali i średni przedsiębiorcy mierzą się cały czas z brakiem dostępu do finansowania.

Jako Biuro Rzecznika MŚP mamy podpisane porozumienie ze Związkiem Banków Polskich mające na celu wspieranie przedsiębiorców w finansowaniu ich firm. Firmy chcą się rozwijać innowacyjnie, więc ja się bardzo cieszę, iż banki podjęły próbę i iż tworzą narzędzia, z których mikro-, mali i średni przedsiębiorcy będą mogli jednak mimo wszystko korzystać – mówi agencji Newseria Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Przedsiębiorcy stanowią sól naszej ziemi

– w tej chwili mamy 2 mln MSP. Przedsiębiorcy stanowią sól naszej ziemi, to jest serce naszej polskiej gospodarki, jej krwiobieg, więc my bez nich nic nie zrobimy – dodaje min. Majewska.

Sektor MŚP stanowi 99 proc. firm w Polsce i odpowiada za prawie połowę polskiego PKB. Dlatego od jego rozwoju w dużej mierze uzależniony jest wzrost gospodarczy. Ekonomiści wskazują jednak, iż poziom inwestycji jest zbyt niski, by budować silne podstawy rozwoju. Jak wskazuje Rzecznik MŚP, przedsiębiorcy liczą na lepszy dostęp do finansowania bankowego. Chodzi nie tylko o wsparcie inwestycji w kraju, ale również w ekspansji zagranicznej.

Firmy coraz gorzej postrzegają swoją pozycję na rynkach zagranicznych i w kraju

– W Polsce mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią ponad 99 proc. wszystkich firm, generując blisko 50 proc. PKB. Ich stan, rozwój, zdolność do inwestowania i eksportu, a przede wszystkim – dostęp do finansowania – mają więc bezpośredni wpływ na kondycję całej gospodarki. Banki finansowały i finansować będą przedsiębiorców, w tym MMŚP: tak podstawową działalność, tzw. obrotową, jak i inwestycyjną, także eksportową. Na koniec marca br. stan portfela kredytowego MMŚP wynosił w bankach ponad 324 mld zł, w tym same tylko mikrofirmy to ponad 50 mld zł. Do tego dochodzi leasing, głównie z grup bankowych, i inne pokrewne bankom źródła finansowania – minimum kolejne 100 mld zł – podkreślił w trakcie Europejskiego Forum Finansowania Mikro, Małych i Średnich Przedsiębiorców 2025 Tadeusz Białek, prezes Związku Banków Polskich.

Z raportu przygotowanego w marcu br. przez analityków PKO Banku Polskiego „Kluczowe wyzwania dla polskich firm w krótkim okresie” wynika, iż polskie przedsiębiorstwa stoją dziś przed koniecznością podjęcia działań, które pozwolą wzmocnić lub przynajmniej podtrzymać ich konkurencyjność. Firmy coraz gorzej postrzegają swoją pozycję zarówno na rynkach zagranicznych, jak i na rynku krajowym. Częściowo wynika to z czynników zewnętrznych, jak rosnąca presja ze strony zagranicznych producentów, wyższe ceny energii czy zmiany w globalnych łańcuchach dostaw. Ekonomiści podkreślają, iż wielkość inwestycji firm jest zdecydowanie zbyt niska, aby budować mocne fundamenty przyszłego wzrostu. najważniejsze – ich zdaniem – wydają się działania w zakresie transformacji energetycznej, zwiększenia wydajności pracy np. poprzez automatyzację, robotyzację i cyfryzację, czy dostosowania firm do wymagań w obszarze ESG. Z kolei eksporterzy powinni dążyć do szukania nowych rynków, szczególnie poprzez zwiększanie aktywności poza granicami UE.

Wspieramy ekspansję zagraniczną polskich przedsiębiorców

– Zwiększenie dostępności do kapitału zależy głównie od banków, od tego, co robi rząd. Myślę, iż to idzie w dobrym kierunku, iż banki jednak tworzą te narzędzia dla przedsiębiorców, z których oni mogą korzystać – mówi Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. – Oczywiście jest gros przedsiębiorców, którzy nie wiedzą o tych narzędziach, i mam nadzieję, iż wspólnie z bankami przeprowadzimy jakieś webinaria edukacyjne. Chodzi o to, by wyjść do szerokiego grona przedsiębiorców, żeby wiedzieli oni, iż mogą liczyć na wsparcie, iż to nie jest tak, iż idą do banku i tam dostaną odmowę wzięcia kredytu na jakąś inwestycję. Będziemy ich w tym zakresie bardzo mocno wspierać.

– Wspieramy ekspansję zagraniczną polskich przedsiębiorców, podążając za nimi do tych krajów, do których oni podążają i gdzie realizują swoją ekspansję. W tej chwili jako PKO Bank Polski jesteśmy obecni już w czterech krajach zagranicznych: są to Niemcy, Czechy oraz Słowacja, gdzie jesteśmy obecni w postaci naszych trzech oddziałów zagranicznych korporacyjnych, a także w Ukrainie jako Kredobank – mówi dr Marek Radzikowski, wiceprezes PKO Banku Polskiego i przewodniczący Rady ZBP ds. Mikro, Małych i Średnich Przedsiębiorców. – Niedawno otworzyliśmy kolejną nową lokalizację w Rumunii, gdzie obsługujemy polskie przedsiębiorstwa, ale także zaczynamy wchodzić w finansowanie i pomaganie przedsiębiorstwom lokalnym na tym rynku.

Więcej: https://biznes.newseria.pl/news/mikro-male-i-srednie,p1028039736
https://1.newseria.pl/video/1028039736_msp_finansowanie_2_sz.mp4
Idź do oryginalnego materiału