Na co dzień tworzą gry VR i współpracują z Meta. VR Factory Games chce osiągnąć jeszcze więcej w wirtualnej rzeczywistości

1 rok temu

Wirtualna rzeczywistość w ostatnich latach zaczęła zyskiwać na znaczeniu w każdym obszarze. Spółka VR Factory Games wykorzystała to do rozwoju działalności w branży gier jeszcze w 2016 roku. Teraz firma na co dzień współpracuje z Meta (dawniej Facebook).

Wirtualna rzeczywistość w branży gier zaczęła zdobywać popularność już kilka lat temu, kiedy w 2016 roku na rynku pojawił się sprzęt PCVR. Oferował on zestaw, czyli komputer z dedykowaną kartą graficzną VR Ready wraz z okularami VR. Do HTC VIVE dołączył Oculus Rift, a następnie kolejne marki. Jednak prawdziwy przełom w tym zakresie nastąpił wraz z premierą modelu okularów standalone, nie wymagających podłączenia do komputera czy konsoli. Mowa o Oculus Quest 1 od firmy Meta.

Korzystając z fali popularności wirtualnej rzeczywistości, Sławomir Matul założył w 2016 roku spółkę VR Factory Games. Wcześniej pracował w agencjach reklamowych, gdzie bacznie śledził rozwój technologii VR. Najpierw stworzył prezentację w VR dopiero co zaprojektowanej galerii handlowej, a następnie postawił na pierwszą grę Bartender VR Simulator.

Początek to jeden deweloper i kooperacja z sześciokrotnym mistrzem świata barmanów Tomaszem Małkiem. Mały pokoik na Torwarze udostępniony przez życzliwych ludzi. Dziś VR Factory Games to spółka notowana na rynku NewConnect. To dwa niezależne zespoły tworzone przez pełnych pasji i kompetencji wspaniałych ludzi i biura w Warszawie i Katowicach. 3 zrealizowane na wszelkie możliwe platformy i wydane samodzielnie gry VR, a czwarta Workshop Simulator VR na finalnym etapie produkcji. Wiele nagród branżowych. Od dwóch lat samowystarczalność biznesowa” – podkreśla dla Mam Biznes Sławomir Matul, CEO VR Factory Games.

Bartender VR Simulator był nie tylko grą w wirtualnej rzeczywistości, ale również kursem barmańskim. VR Factory Games choćby zorganizował trzy turnieje barmańskie VR, z takimi partnerami jak Coca-Cola czy grupa Stock. Spółka po pandemii zamierza wrócić do realizacji tego przedsięwzięcia.

Warto przeczytać: Niezapomniane prezenty-przeżycia od Katalogu Marzeń. Polska firma rośnie w zawrotnym tempie

Początki VR Factory Games

Przed stworzeniem VR Factory Games i całkowitym przeniesieniem się do gamingowego świata VR, Sławomir Matul zdobywał swoje doświadczenie w agencjach reklamowych. I to właśnie w agencji, którą prowadził w 2015 roku zrealizował swój pierwszy projekt VR, jakim była wizualizacja oraz możliwość chodzenia po budującej się galerii handlowej. Od początku jego dewizą było, aby założenie okularów VR pokazywało realny świat.

Dlatego też rok później, założył spółkę VR Factory Games i zrealizował swój pierwszy tytuł jakim Bartender VR Simulator. Produkcja nie była jedynie grą, a pewnego rodzaju kursem barmańskim. Warto podkreślić, iż tytuł powstał przy współpracy z Tomaszem Małkiem, który jest sześciokrotnym mistrzem świata barmanów. Spółka postanowiła szerzej zbadać temat i rozpoczęła organizację turniejów barmańskich w wirtualnej rzeczywistości.

„Zrealizowaliśmy 3 duże turnieje w Polsce, pozyskując tak znakomitych partnerów, jak Coca-Cola czy grupa Stock. Kilka tysięcy barmanów zgłosiło chęć udziału w turniejach. Ze względu na możliwości lokalowe w sumie w tych trzech wydarzeniach wzięło udział (jako zawodnicy i goście) blisko 1000 osób. Organizacja tego turnieju była wielkim sukcesem zarówno wizerunkowym dla partnerów, jak i barmanów, którzy wręcz byli zachwyceni technologią VR i tą formułą turnieju. Plan był taki, aby stworzyć globalną ligę barmańską, ale plany te brutalnie pokrzyżowała pandemia COVID” – wskazuje Sławomir Matul.

Współpraca z Meta

VR Factory Games zamierza przywrócić wspomniane turnieje barmańskie. W międzyczasie spółka wydała jeszcze grę Horror Bar VR, a w tej chwili przygotowuje się do premiery swojego kolejnego tytułu jakim będzie Workshop Simulator. Zdobywając doświadczenie w świecie wirtualnej rzeczywistości, polskiej spółce udało się nawiązać współpracę z gigantem jakim jest Meta.

Sławomir Matul podkreśla, iż wiele spółek z całego świata chce, aby ich tytuł był dostępny w sklepie Meta Store. w tej chwili jest tam dostępnych 600 produkcji, a platforma zrzesza około 20 mln użytkowników. VR Factory Games udało się „dostać” ze swoją produkcją Bartender VR Simulator na popularnej platformie.

„Dzięki nawiązaniu partnerstwa handlowego, a następnie zatrudnieniu menadżera, który wcześniej przez 1,5 roku pracował w dziale publishingu Meta, a jeszcze wcześniej w HTC, SONY czy Rockstar Games, mogliśmy doprowadzić do współpracy naszej firmy również z obszarem Mety odpowiedzialnym za platformę Quest. Dziś ta kooperacja oparta jest na sukcesie naszej gry Bartender VR Simulator, która od 5 miesięcy często pojawia się w zestawieniach Top Seling Meta Quest. Gdy stworzysz dobrze zarówno sprzedającą się, jak i dobrze ocenianą przez graczy grę – Meta dba o ten tytuł, co owocuje zacieśnieniem współpracy” – opowiada nam prezes spółki.

Bartender VR Simulator

Źródło: Steam

Rozwój w wirtualnej rzeczywistości

Technologia VR zdecydowanie nie powiedziała ostatniego słowa na rynku. VR Factory Games zamierza wydać kolejną grę Workshop Simulator VR, a na dotychczasową działalność pozyskała około 4 mln zł od prywatnych inwestorów jeszcze w 2019 roku. Spółka nie wyklucza pozyskania inwestora, a w przypadku takiego scenariusza ma plan na budowę grupy spółek VR specjalizujących się w przenoszeniu gier z ekranów płaskich na VR.

Jesteśmy otwarci na pozyskanie inwestora. Mamy konkretny plan jak taką inwestycję wykorzystać, jeżeli dojdzie ona do skutku, ale na dziś nie prowadzimy rozmów z nikim konkretnym, co spowodowane jest bardzo słabym sentymentem inwestorów do branży gamingowej” – komentuje prezes VR Factory Games.

Sławomir Matul to również zdobywca nagrody „Lider Innowacji 2023” oraz dwukrotny finalista (2019 i 2020) prestiżowego rankingu „50 najbardziej kreatywnych w biznesie”. Jego zdaniem VR w ostatnich latach pokazał jakie może mieć zastosowanie w różnych dziedzinach życia. Teraz jest czas na wdrażanie tego na masową skalę.

Warto przeczytać: „Jestem pewny, iż coraz więcej spółek na rynku polskim, będzie dostrzegać potencjał modelu Virtual Biotech” – mówi CEO Auxilius Pharma, Jędrzej Litwiniuk

Idź do oryginalnego materiału