e-Doręczenia już niedługo zmienią Polskę. Obywatele nie będą musieli iść z awizo na pocztę, by odebrać list polecony z urzędu. Urzędnicy będą mogli bowiem wysyłać pisma dzięki internetu.
Rewolucja w listach urzędowych, nadchodzą e-Doręczenia
Od 1 stycznia 2025 r. urzędy, instytucje, a choćby zawody zaufania publicznego będą zobligowane do tego, aby umożliwić interesantom korzystanie z internetowej formy dostarczania listów poleconych. Ministerstwo Cyfryzacji wskazuje, iż powodem będą e-Doręczenia, czy elektroniczny odpowiednik tradycyjnych listów poleconych.
"Wprowadzenie w Polsce systemu e-Doręczeń to istotny krok w cyfryzacji administracji państwowej. W ten sposób przechodzimy na nowoczesną komunikację, dzięki której obywatele, firmy, jak i instytucje publiczne zaoszczędzą czas i pieniądze. Załatwianie spraw urzędowych online staje się codziennością, dlatego e-Doręczenia jako elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru stanowią kolejny element cyfrowej układanki. Rozwiązanie to usprawni również pracę administracji publicznej, przyczyni się do szybszej wymiany informacji, a w efekcie skróci czas załatwiania spraw urzędowych" - wyjaśnia Dariusz Standerski, sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji. Reklama
Trzeba będzie założyć specjalną skrzynkę
Wdrożenie e-Doręczenia nie będzie automatyczne. Każdy, kto będzie chciał korzystać z tego rozwiązania, będzie musiał założyć specjalny adres i skrzynkę do e-Doręczeń. Jak wyjaśnia resort cyfryzacji, można zrobić to dzięki strony mObywatela. Brak tego kroku zaowocuje kontynuowaniem wysyłania listów poleconych przez urzędy.
e-Doręczenia mają oszczędzać czas i pieniądze po obu stronach administracji. Zwykli obywatele skorzystają na braku konieczności osobistego stawiania się po pracy na placówkach Poczty Polskiej. Wszystkie urzędowe pisma będzie można odbierać i nadawać elektronicznie bez wychodzenia z domu.
Natomiast państwo zyska na obcięciu kosztów związanych z obsługą wysyłki listów poleconych. Skróci to również czas niezbędny do obsługi danego problemu, nad którym pochyla się przydzielony urzędnik, a więc w teorii urzędy i instytucje będą pracować sprawniej.
Usługa będzie darmowa
Możliwość sprawdzenia skrzynki e-Doręczeń będzie całodobowa. Co więcej, obywatel korzystający z nowego rozwiązania będzie mógł odpowiedzieć na urzędowe pismo przez 24 godziny na dobę, a nie tylko w godzinach pracy urzędów czy poczty. Usługa będzie dostępna zarówno na komputerach, jak i telefonach, czy tabletach. e-Doręczenia będą zupełnie darmowe.
W pierwszym etapie wdrożenia szybszej komunikacji między administracją państwową, obywatelami i przedsiębiorcami usługa e-Doręczeń zostanie udostępniona większości firm, urzędów i zawodów zaufania publicznego. Niemniej w planach jest, aby obowiązkiem oferowania internetowego dostarczania decyzji objęci zostali wszyscy wchodzący w skład podmiotów publicznych, a do tego rozszerzyć przepisy na sporą część podmiotów niepublicznych.