Nadodrzanka do modernizacji! Pociągi Wrocław – Szczecin przyspieszą o 40 minut

1 miesiąc temu

Modernizacja jednej z ważniejszych tras kolejowych w Polsce nabiera tempa. Nadodrzanka, czyli linia kolejowa łącząca Wrocław ze Szczecinem i dalej ze Świnoujściem, zostanie gruntownie przebudowana. To najważniejszy projekt infrastrukturalny, który nie tylko przyspieszy podróże pasażerskie, ale także znacząco poprawi przepustowość dla transportu towarowego.

Nadodrzanka zostanie zmodernizowana

Nadodrzanka, czyli liczący 300 kilometrów odcinek linii kolejowej nr 273 przebiegający przez województwa dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie już niebawem przejdzie istotną metamorfozę. Na jego trasie zostaną wymienione szyny, rozjazdy oraz nawierzchnia torowa. Dzięki temu znikną dotychczasowe ograniczenia prędkości wynikające ze złego stanu technicznego infrastruktury. Pasażerowie odczują różnicę przede wszystkim w czasie podróży. Nowe prędkości dla pociągów pasażerskich sięgną 160 km/h w województwie dolnośląskim oraz 140 km/h w lubuskim i zachodniopomorskim. Dzięki modernizacji:

  • połączenie Wrocław – Szczecin skróci się o 40 minut,
  • podróż Wrocław – Zielona Góra potrwa krócej o 18 minut,
  • przejazd z Zielonej Góry do Szczecina będzie szybszy o ponad 20 minut,
  • trasa Szczecin – Świnoujście zostanie skrócona o 10 minut.

Nie mniej istotne są korzyści dla sektora transportu towarowego. w tej chwili wiele składów porusza się z prędkością zaledwie 60 km/h, co ogranicza przepustowość i efektywność przewozów. Po zakończeniu prac towary będą mogły poruszać się z prędkością do 100 km/h, co zdecydowanie poprawi logistykę i skróci czas dostaw do portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Modernizacja Nadodrzanki zwiększy potencjał portów Szczecin i Świnoujście. Dzięki tej inwestycji towary z i do portu będą przewożone szybciej na trasie biegnącej przez województwa zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie. Remont Nadodrzanki to dobry przykład pokazujący nasze kompleksowe podejście do rozwoju portów morskich. Inwestujemy nie tylko w infrastrukturę w portach, ale także w infrastrukturę dostępową, prowadzącą do portów, która zwiększa efektywność całego transportowego łańcucha logistycznego – powiedział wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka.

40 minut szybciej z Wrocławia do Szczecina
Inwestujemy 500 mln zł z KPO w tzw. Nadodrzankę – istotną linię łączącą Dolny Śląsk z portami w Szczecinie i Świnoujściu.

Dzięki inwestycji:
skrócimy czas przejazdu:
Wrocław – Zielona Góra o 18 minut
Zielona Góra –… pic.twitter.com/Y2i5HWPHIZ

— PLK SA (@PKP_PLK_SA) August 4, 2025

Szeroki zakres prac – od Wrocławia po Świnoujście

W ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności podpisano trzy strategiczne umowy o łącznej wartości przekraczającej 500 mln zł netto. Prace prowadzone będą w systemie „projektuj i buduj”, a ich zakończenie planowane jest na II połowę przyszłego roku.

Środki unijne realnie zmieniają polską kolej. Dzisiejsze wydarzenie pokazuje wyraźnie, iż mądre dysponowanie środkami KPO przekłada się na ulepszenia w ruchu towarowym, ale i pasażerskim. 100 km/h dla towarówek zmierzających do portów i skrócenie czasów przejazdu dla pasażerów podróżujących ze Szczecina do Wrocławia o 40 minut. To robi wrażenie – powiedział wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak.

Zakres inwestycji obejmuje m.in. wymianę torów na odcinkach Wróblin Głogowski – Bytom Odrzański, Kostrzyn – Namyślin, Mieszkowice – Godków, oraz modernizację rozjazdów w stacjach takich jak Bytom Odrzański, Nowa Sól, Niedoradz czy Kostrzyn. Ponadto projekt przewiduje regulację sieci trakcyjnej oraz budowę blokady liniowej na szlaku Rudna Gwizdanów – Grębocice, poprawę infrastruktury przejazdowej na 27 przejazdach kolejowo-drogowych oraz montaż nowoczesnych systemów bezpieczeństwa na 16 z nich.

To ważne i symboliczne, iż tę wiadomość ogłaszamy dziś właśnie tu: w szczecińskim porcie, przy nowo zmodernizowanym Kanale Dębickim, na Nabrzeżu Czeskim, dostosowanym już w pełni do standardu 12,5 m. To kolejna inwestycja, która pozwoli wykorzystać pełniej nasz potencjał – mówił Arnold Perepeczo, wiceprezes ZMPSiŚ ds. ekonomiczno-finansowych.

Modernizacja Nadodrzanki to kolejny krok w usprawnieniu dostępu kolejowego do portów morskich. W ostatnich latach zrealizowano już inwestycje o wartości ponad 1,5 miliarda złotych w Szczecinie i Świnoujściu – obejmujące przebudowę 96 km torów, 84 km sieci trakcyjnej oraz 285 rozjazdów. Powstał także nowy, dwutorowy most nad Regalicą, który zwiększył przepustowość i bezpieczeństwo linii. W planach znajduje się również rozbudowa systemów sterowania ruchem oraz montaż nowoczesnych urządzeń zabezpieczających przejazdy kolejowe. To wszystko wpłynie pozytywnie na komfort i bezpieczeństwo podróży – zarówno koleją, jak i drogą.

Patrzymy na kolej komplementarnie: dążymy do zapewnienia jak najlepszych warunków pasażerom, ale nie zapominamy także o równie istotnych przewozach towarowych. Z roku na rok rośnie wolumen towarów przewożonych na torach, dlatego odpowiadamy na potrzeby rynku i zwiększamy możliwości przewozu ładunków. Wychodzimy tym samym naprzeciw oczekiwaniom zachodniopomorskich portów, które coraz częściej stawiają także na ekologiczny transport po torach – powiedział członek Zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Marcin Mochocki.

Wielki brat czuwa! Nowe kamery w pociągach Intercity

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału