Najdłuższy tunel w Polsce. TBM zamówiona. Kiedy drążenie?

10 miesięcy temu
  • Po otwarciu będzie to najdłuższy tunel w Polsce wśród kolejowych i drogowych
  • Maszyny TBM drążą tunel i układają jego obudowę
  • Umowę z wykonawcą odpisano w marcu 2024 r.

Długi na 3,8 km tunel zbuduje maszyna TBM. Jak poinformowała nas Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK, wykonawca przystąpił już do robót przygotowawczych, podpisał także umowę na dostawę maszyny drążącej. Aktualnie sporządzane są projekty technologiczne dla poszczególnych aspektów drążenia tunelu. Odbywa się również kompletowanie dokumentów, pozwalających na uzyskanie stosownych uzgodnień. Dodatkowo wykonawca ma także opracować projekty tymczasowej organizacji ruchu, umożliwiające transport maszyny na miejsce drążenia – wyjaśnia Dorota Szalacha.

Pisarzowa to wieś w powiecie limanowskim u podnóży Pasma Łososińskiego. Wlot do tunelu zaplanowano w Męcinie, wylot w Mordarce. Po otwarciu będzie to najdłuższy tunel w Polsce wśród kolejowych i drogowych.

Najdłuższy tunel w Polsce. Jak działa maszyna TBM?

Ich czoła wyposażone są w obracającą się tarczę skrawającą. Rozkruszony urobek, poprzez podajnik, przenoszony jest na taśmociąg, a nim do miejsca składowania. Na zapleczu technicznym TBM znajduje się mostek dowodzenia, podajnik i urządzenia układające obudowę tunelu. w tej chwili tego typu maszyny budują kolejowy tunel średnicowy w Łodzi, niedługo rozpoczną drążenie odcinka metra w Warszawie czy prace w ramach drogi S19 Rzezów–Babica.

Rozpoczęcie drążenia tunelu pod Pisarzową planowane jest na połowę przyszłego roku. Wykonawcą całego, wartego 1,93 mld zł netto, zadania jest konsorcjum firm Budimex S.A. (udział 50%), Gülermak Ağir Sanayi Inşaat ve ‎Taahhüt A.Ş. ‎‎(25%) oraz Gülermak‎ sp. z o.o. ‎(25%). Umowę odpisano w marcu 2024 r.

Przeczytaj także: Najdłuższy tunel w Polsce. Umowa na budowę podpisana

Idź do oryginalnego materiału