Najlepsze praktyki: przelew na telefon, a dwa konta – które rozwiązanie jest dla Ciebie?

zgarnijpremie.pl 1 tydzień temu
Spis treści
  1. Przelew na telefon BLIK
  2. Na, które konto wpłynie przelew na numer telefonu, jeżeli mamy więcej rachunków bankowych?
  3. Zalety i wady przelewów na telefon BLIK
  4. Dwa konta bankowe – zalety i wady
  5. Wybór między przelewem na telefon BLIK, a dwoma kontami

Przelew na telefon BLIK

Na usługi BLIK w tej chwili składa się wiele usług polegających na transferze środków. Są to:

  • płatności na pomocą kodem BLIK (stacjonarnie i przez internet)
  • autoryzacje kodem BLIK operacji we wpłatomatach i bankomatach
  • płatności zbliżeniowe BLIK
  • przelewy BLIK na telefon

Przelewy BLIK na telefon wykonywane dzięki aplikacji mobilnej banku to w tej chwili jedna z najłatwiejszych, najszybszych i do tego, przynajmniej w tej chwili, najtańszych metod transferu środków pomiędzy bankami. Dzięki usłudze posiadacze kont bankowych bez konieczności posiadania dodatkowej aplikacji blik mogą wysyłać oraz odbierać przelewy w ciągu kilkunastu sekund, czy to w celach prywatnych, czy w ramach prowadzonej działalności.

Jak działa BLIK na telefon?

BLIK to system płatności mobilnych, który umożliwia natychmiastowe przesyłanie pieniędzy z rachunku bankowego jednego użytkownika na rachunek innego, z wykorzystaniem numerów telefonu uczestników transakcji.

Aby skorzystać z BLIK-a, należy mieć aplikację mobilną banku, który jest członkiem systemu BLIK. Numer telefonu odbiorcy jest wystarczającym identyfikatorem, aby zlecić przelew. Nie jest wymagane choćby opisywanie tytułu przelewu. Po autoryzacji polecenia przelewu środki trafiają na konto odbiorcy w ciągu maksymalnie kilku minut za sprawą przelewu typu natychmiastowego, czyli Express Elixir.

Jeśli dopiero uruchamiamy usługę przelewów BLIK na swojej aplikacji mobilnej to wystarczy zaakceptować regulamin świadczenia takich usług i przejść do sekcji „Przelewy”. Istotnym jest powiązanie konta bakowego z aktualnym numerem telefonu.

Instrukcja wykonania przelewu BLIK na numer telefonu w aplikacji mobilnej:

Z pośród dostępnych typów przelewów należy wybrać przelew BLIK na telefon. Ukaże nam się formularz „Przelew na Telefon BLIK”:

  1. w pierwszym polu wskazujemy numer rachunku, który będziemy chcieli obciążyć operacją;
  2. w kolejnym polu wybieramy odbiorcę przelewu poprzez wprowadzenie manualnie numer telefonu lub wybierając z książki adresowej, jeżeli mamy zapisany taki kontakt w telefonie;
  3. następnie należy określić odbiorcę przelewu w polu „Nazwa i adres odbiorcy”. Wystarczy symbolicznie wskazać np. Imię i nazwisko, bez dokładnego adresu. Do odbioru przelewów te pole nie może zostać puste;
  4. w szczegółach wypełniamy najważniejsze pole, które określa kwotę przelewu. To najważniejsza informacja, dlatego warto sprawdzić kilkukrotnie, czy wpisaliśmy poprawną wartość;
  5. w przypadku ING Banku Śląskiego tytuł przelewu ustawia się automatycznie jako „Przelew na telefon”. Jest on jednak edytowalny i możemy wpisać dowolny tytuł;
  6. po wypełnieniu wszystkich obowiązkowych pól przechodzimy Dalej do podsumowania i zatwierdzamy transakcję kodem PIN.
  7. przelew w systemie blik powinien dotrzeć na konto obiorcy w czasie rzeczywistym, a w praktyce od kilkunastu sekund do kliku minut.

Na, które konto wpłynie przelew na numer telefonu, jeżeli mamy więcej rachunków bankowych?

Jeśli zdecydowaliśmy się na posiadanie więcej niż jednego konta bankowego oraz zainstalowanie kliku aplikacji mobilnych na telefonie to może się zdarzyć, iż przelew BLIK wpłynie na inne niż się spodziewaliśmy konto.

Teoretycznie jest tak, iż przelew na telefon powinien wpłynąć na konto w banku, w którym mamy zarejestrowany numer telefonu. Jednak jeżeli posiadamy jeden numer telefonu oraz kilka kont bakowych to prawdopodobnie w danych kontaktowych wszystkich tych banków będzie podany ten sam numer.

Zasadą jest, iż przelewy BLIK na telefon będą przychodziły na numer rachunku w banku, w którym jako ostatnim uruchomiliśmy usługi BLIK.

Osobiście miałem sytuację, w której zawsze korzystałem z BLIKA w ramach konta osobistego ING Banku Śląskiego. Otwierając następnie dodatkowe konto w Banku Pekao SA również zaakceptowałem regulamin świadczenia usług przez BLIK. Po pewnym czasie miałem otrzymać przelew na numer telefonu. Ku mojemu zdziwieniu choćby po kilku dniach nie został on zaksięgowany na koncie w ING, a okazało się, iż wpłyną klika minut po jego zleceniu, ale na Konto Przekorzystne w Banku Pekao SA. Aby ponownie zdefiniować Konto Direct, jako te, na które powinny wpływać środki z przelewu BLIK musiałem na swoim telefonie zaktualizować numer telefonu.

Zalety i wady przelewów na telefon BLIK

Choć wydawać by się mogło, iż przelew BLIK na telefon jest idealnym rozwiązaniem to jak każde rozwiązanie ma swoje zalety oraz wady. Aplikacja mobilna banku umożliwia wykonanie przelewu na numery telefonów, jeżeli odbiorca korzysta z usługi BLIK. Jest to możliwe dla osób posiadających konta bankowe w bankach, które współpracują z BLIKIEM, a są to: Alior Bank, ING Bank Śląski, Bank Millennium, mBank, Bank Spółdzielczy, Santander Bank Polska, Bank PKO BP, VeloBank, Credit Agricole, Bank Pekao SA, Boś Bank, Bank Citi Handlowy, Bank BNP Paribas, Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie, Bank Pocztowy, Nest Bank.

Zalety

  • Szybkość i wygoda – przelewy działają na zasadzie zleceń ekspresowych realizowanych w czasie rzeczywistym;
  • Bezpieczeństwo – każdą transakcję BLIKIEM musimy potwierdzić w aplikacji mobilnej banku;
  • Prostota – nie musimy znać numeru konta odbiorcy. Numer telefonu jest zdecydowanie łatwiejszy do zapamiętania niż 26-cio cyfrowy numer konta bankowego.

Wady

  • Ryzyko błędnego zidentyfikowania odbiorcy – jeżeli numer telefonu odbiorcy jest zarejestrowany w bazie powiązań BLIK, ale nie jest już używany przez jego właściciela (np. odbiorca zmienił operatora i jego numer telefonu jest inny);
  • Brak możliwości cofnięcia przelewu – przelew BLIK na telefon jest równorzędny z tradycyjnym przelewem zrobionym w oddziale banku czy przez bankowość internetową lub mobilną. Do tego dochodzi jego natychmiastowy proces realizacji.

Dwa konta bankowe – zalety i wady

Warto posiadać więcej niż jedno konto bankowe z wielu powodów. Tym bardziej, jeżeli dodatkowe konto prowadzone w innym banku jest bezwarunkowo darmowe i nic nas nie kosztuje posiadanie takiego rachunku. Utrzymywanie kont w różnych bankach nie musi być kłopotliwe, jeżeli wybierzemy podstawowe konta osobiste, tym bardziej, jeżeli nie będziemy potrzebowali karty płatniczej do każdego z nich.

Zalety

  • Możliwość posiadania dodatkowego konta oszczędnościowego;
  • Możliwość posiadania wspólnego konta z małżonkiem;
  • Możliwość skorzystania z lepszych warunków oferowanych przez inny bank;
  • Większa swoboda i niezależność w przypadku awarii jednego z banków.

Wady

  • Konieczność zarządzania dwoma kontami;
  • Jeśli wybierzemy płatne konto to konieczność spełniania warunków aktywności lub ponoszenie kosztów prowizji;
  • Ryzyko pomieszania środków na kontach, jeżeli mamy otwartych zbyt wiele rachunków.

Wybór między przelewem na telefon BLIK, a dwoma kontami

Jeśli cenimy sobie szybkość i wygodę, przelew na telefon BLIK może być dla najlepszym rozwiązaniem. jeżeli potrzebujemy dodatkowego konta oszczędnościowego lub wspólnego konta z małżonkiem, dwa konta bankowe będą najlepszym wyborem. Pamiętajmy, aby zawsze sprawdzać numer telefonu odbiorcy przed zleceniem przelewu BLIK-a, zwłaszcza, iż jest on o wiele krótszy od numeru konta bankowego i w wyniku pośpiechu można się pomylić.

Idź do oryginalnego materiału