Najstarszy w Polsce kombajn Claas? Pomóżcie mam taki znaleźć

3 godzin temu

Choć przyzwyczailiśmy się do widoku nowych kombajnów firmy Claas, to przyznacie, iż te stare mają swój urok. Postanowiliśmy przyjrzeć się z bliska tej maszynie, a przy okazji mamy do was prośbę.

W naszej redakcyjnej pogoni za maszynami rolniczymi spotykamy czasem piękne perełki. Tak było i w tym przypadku, gdy w Kudowie Zdroju w muzeum Szlak Ginących Zawodów spotkaliśmy taki wspaniały kombajn zbożowy firmy Claas.

To Class Columbus znany także jako Class Europa, bo i pod tą nazwą występował na zagranicznych rynkach. Jest w urzekająco dobrym, oryginalnym stanie, choć widać już po nim lata intensywnej pracy. To właśnie magia starych maszyn rolniczych, po których widać pracę, a nie widać zmęczenia nią.

Silnik umieszczony był nad prawym przednim kołem kombajnu, fot. Adam Ładowski

Boxer w Claasie? – da się!

Niemiecki Claas Columbus produkowany był w latach 1958-1970. Do jego napędu służyły trzy silniki – oczywiście nie jednocześnie, ale do wyboru. Ciekawostką jest, iż tylko jeden z nich 34-konny był silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,8 l. Dwa pozostałe 29 i 39-konne silniki były zasilane benzyną i pochodziły ze stajni VW, czyli były silnikami typu boxer.

Columbus/Europa posiadał mechaniczną przekładnię z trzema przełożeniami. Pozwalała ona na pracę lub jazdę z prędkością od 1,4 do 16 km/h. Sam zespół tnący Columbusa miał szerokość roboczą 180 cm, a w środku pracowały trzy wytrząsacze.

Niewielka moc silnika nie stanowiła problemu, fot. Adam Ładowski

Szerokość tego Claasa wynosiła niecałe 2,4 m, przy wysokości 2,5 m. Długość – nieco ponad 8,5 metra – czyniła go niesłychanie zwrotnym i kompaktowym kombajnem. Przyczyniała się do tego także waga, która wynosiła 2,1 tony. Mimo tak filigranowych rozmiarów, konstrukcja mogła udźwignąć na sobie zbiornik ziarna o pojemności 1100 litrów.

Tu trzeba wspomnieć, iż w modelu Claas Europa, który był przeznaczony na eksport, silnik miał 45 KM. Szerszy był też sam heder, bo rozrósł się do 2,1 m. W tej wersji większy był też zbiornik – 1700 litrów, a waga całkowita wzrosła o ponad tonę do 3600 kg.

Przy dzisiejszych okrętach żniwnych Claasa, parametry Columbusa i Europy mogą wzbudzać zdziwienie. Pamiętajmy jednak, iż to właśnie na takich małych dziś kombajnach urosło europejskie rolnictwo.

Stanowisko pracy było skromne, ale za to widoczność wspaniała, fot. Adam Ładowski

Najstarszy kombajn Claas w Polsce – szukamy

Mamy do was prośbę. Pomóżcie nam znaleźć najstarszy kombajn firmy Claas w Polsce. Nie musi pracować, ale powinien być przynajmniej w stanie zbliżonym do tego jaki macie na zdjęciach, czyli w całości.

Idź do oryginalnego materiału