Najważniejsze prace na stacji w Ełku zakończone

2 tygodni temu

Modernizacja stacji kolejowej w Ełku w ramach projektu Rail Baltica przybliża ten region do europejskich standardów. Dzięki inwestycji, która obejmowała nowe perony, przejścia, a także modernizację układu torowego, stacja stała się bardziej funkcjonalna i wygodna dla podróżnych. Dofinansowanie z unijnego programu „Łącząc Europę” umożliwiło realizację projektu, który poprawi jakość podróży oraz usprawni komunikację kolejową w regionie.

PKP PLK zakończyły najważniejsze prace na stacji w Ełku. Ich efektem są nowe perony, układ torowy oraz obiekty inżynieryjne w mieście. Inwestycja jest częścią miliardowego projektu – budowy międzynarodowej trasy Rail Baltica, dzięki której kolej w Ełku zyskała europejski standard. To kolejny krok przybliżający Polskę do nowoczesnych połączeń z krajami bałtyckimi.

Z punktu widzenia pasażera najbardziej widoczną zmianą są trzy nowe perony na stacji Ełk. W miejsce dotychczasowych, niższych i mniej wygodnych, zbudowano dwie platformy o długości 400 m, jedną o długości 300 m i wysokości 76 cm. Łatwiej wsiada się z nich do pociągów, a obszerne wiaty chronią przed opadami i słońcem. Przy peronach nr 1 i 2 pierwsze pociągi zatrzymają się 15 grudnia br., wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy.

Ważną częścią inwestycji kolejowych są udogodnienia dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się – tak jest również w Ełku. Na perony podróżni mogą dotrzeć nowym tunelem o długości 110 m, prowadzącym od budynku dworca na drugą stronę stacji, w rejon osiedla Zatorze. Dostępność zapewniają windy, natomiast na samych peronach pomagają ścieżki naprowadzające. Dodatkowym udogodnieniem będzie System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP), który zapewni aktualne informacje o ruchu pociągów. w tej chwili realizowane są prace nad jego wdrożeniem.

Bezpieczne podróże koleją, lepsza komunikacja w mieście

Poza stacją Ełk, inwestycja objęła także przystanek Ełk Szyba Wschód – zbudowano tutaj dwa nowe dwustumetrowe perony. Tuż obok, w miejscu dawnego przejazdu kolejowo-drogowego w ul. Kolejowej, powstał wiadukt dla pociągów. Kierowcy bezpiecznie przejeżdżają pod torami, natomiast pasażerowie zyskali wygodne drogi dojścia do peronów.

Bezkolizyjne, dwupoziomowe skrzyżowania zbudowano także w innych częściach miasta. Nowy wiadukt nad ul. Suwalską i przebudowane odcinki sąsiednich ulic usprawniają komunikację w centrum. Zupełnie nowe rozwiązanie komunikacyjne powstało także w rejonie ul. Towarowej i Norwida. Jest tam tunel dla samochodów, a nad nim dwa wiadukty – kolejowy i drogowy. Dzięki połączeniu z inwestycją miasta Ełk, powstał funkcjonalny układ ulic. Pulę obiektów inżynieryjnych zamyka most na rzece zbudowany w miejsce starej konstrukcji, który na lata zapewni bezpieczny przejazd pociągów.

Wydajny transport towarów

Nie ma już osobnej stacji Ełk Towarowy z jej odrębnymi nastawniami. Cały układ torowy wchodzi w zakres stacji Ełk. Stało się tak dzięki centralizacji urządzeń i sterowaniu ruchem pociągów z jednego miejsca. W tym celu zbudowano nowoczesne lokalne centrum sterowania, wyposażone w zaawansowane urządzenia komputerowe. Dzięki temu dyżurni ruchu kontrolują jazdy pociągów na 40 km torów i 118 rozjazdach, z których w tej chwili składa się stacja w Ełku. Po przebudowie układu torowego możemy odprawiać pociągi towarowe o długości do 740 m.

Zobacz również:

Rail Baltica – postępują prace na stacji i wiaduktach w Ełku
Idź do oryginalnego materiału