Najwięcej konsumentów (25,8% wobec 27,9% rok temu) wyda na świąteczne zakupy 101-200 zł w przeliczeniu na jedną osobę, wynika z badania Grupy Blix i UCE Research.
Dalej w tym zestawieniu widać przedział 201-300 zł – 18,8% (poprzednio – 17,2%), brak zdecydowania – 12,9% (14,1%), kwotę powyżej 500 zł – 11,8% (9,7%), a także pułap do 100 zł – 11,1% (w ub.r. – 12,1%). Potem są dwa przedziały, tj. 301-400 zł – 10,9% (10,7%), jak również 401-500 zł – 8,7% (8,3%), podano.
„Niewielkie zmiany r/r wskazują na stabilizację w podejściu do wydatków. Jednak wzrost udziału kwoty powyżej 500 zł o 2,1 pkt proc. rok do roku oznacza, iż część Polaków decyduje się na okazalsze zakupy, być może w ramach nadrabiania ograniczeń z wcześniejszych lat. Z kolei niezdecydowani konsumenci prawdopodobnie podejmą decyzje bliżej świąt, kierując się aktualnymi promocjami i stanem budżetu. Większość z nich wybierze wydatki zbliżone do średnich wartości, unikając zarówno przesadnego oszczędzania, jak i nadmiernych zakupów” – powiedział współautor badania z Grupy Blix Marcin Lenkiewicz, cytowany w komunikacie.
Badanie pokazuje również, co zadecyduje o zakupie art. spożywczych na święta. Najwięcej wskazań ma cena – 78,5% (w ubiegłym roku – 82,6%). Według autorów badania, spadek znaczenia ceny o 4,1 pkt proc. w porównaniu z rokiem poprzednim może sygnalizować pewną stabilizację sytuacji finansowej części konsumentów, przynajmniej w obszarze zakupów spożywczych. Mogą oni odczuwać mniejszy nacisk na maksymalne oszczędzanie.
W trakcie świątecznych zakupów spożywczych na drugim miejscu będzie liczyła się promocja – 70,1% (rok wcześniej – 69,6%). Trzecią pozycję w rankingu ma jakość – 53,3% (53,2%), czwartą – własne doświadczenie – 34,9% (38,4%), a piątą – dostępność – 24,7% (27,6%). Natomiast najmniej istotna będzie opinia influencera czy celebryty – 0,3% (poprzednio – 0,8%), zakończono.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 29.11-6.12 2024 r. przez Grupę Blix i UCE Research metodą CAWI na próbie 1 019 osób respondentów odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych. Do porównania zestawiono wyniki z poprzedniego badania, tj. zrealizowanego w analogicznym okresie na próbie 1 032 konsumentów.
Źródło: ISBnews