Najwięcej nowych obiektów handlowych od 2015 r.

3 dni temu

W ub. roku deweloperzy ukończyli ponad pół miliona mkw. nowej powierzchni handlowej, co jest najlepszym wynikiem, jaki zanotował polski rynek od 2015 r.

Z ostatniego raportu międzynarodowej agencji doradczej Cushman & Wakefield (C&W) nt. sytuacji w sektorze nieruchomości handlowych w Polsce, wynika m.in., iż wysokiej aktywności deweloperskiej towarzyszyło rosnące zainteresowanie nowych marek handlowych i, co ważne, poprawiające się nastroje konsumentów, które przełożyły się na wzrost sprzedaży detalicznej.

2024 z imponującym poziomem aktywności deweloperów

– W 2024 r. deweloperzy dostarczyli na polski rynek handlowy 530 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, co jest najlepszym wynikiem od 2015 r., kiedy nowa podaż wyniosła ok. 700 tys. mkw. Uwzględniając zamknięcia obiektów, baza powierzchni handlowych w 2024 r. zwiększyła się netto o 481 tys. mkw., ponieważ 49 tys. mkw. zniknęło z rynku. (…)Tym samym całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce sięga już ok. 16,8 mln mkw. – mówi Ewelina Staruch, Senior Analyst w C&W.

Według C&W, największym nowym parkiem handlowym na rynku w październiku-grudniu był Vendo Park Szczecin dewelopera TREI o pow. blisko 24 tys. mkw. W tym czasie dobiegła też końca przebudowa trzech obiektów, w tym centrum handlowego Sukcesja w Łodzi, które funkcjonuje w tej chwili pod nazwą Nowa Sukcesja. Nieruchomość o powierzchni ponad 40 tys. mkw. oferuje jedną z największych w Europie stref rozrywki. Na koniec grudnia deweloperzy byli w trakcie budowy 375 tys. mkw. powierzchni w ramach 50 nieruchomości handlowych.

Najwięcej obiektów handlowych buduje się w woj. śląskim i mazowieckim

– Analizując przyszłą podaż pod względem lokalizacji można zauważyć, iż najwięcej powierzchni buduje się w woj. śląskim, gdzie powstaje 52 tys. mkw. oraz mazowieckim – 42 tys. mkw. Co ciekawe, aż 65% powierzchni w budowie znajduje się w miastach i miejscowościach poniżej 50 tys. mieszkańców, zaś 21% w największych aglomeracjach powyżej 400 tys. mieszkańców – dodaje Ewelina Staruch.

26 nowych marek na polskim rynku handlowym

W całym 2024 r. na rynku handlowym w Polsce zadebiutowało 26 nowych marek, co stanowi podobną liczbę jak w 2023 r., kiedy odnotowano 30 nowych wejść. Sam IV kwartał 2024 r. przyniósł debiuty takich brandów, jak MR.DIY, Santoni, Isei, Andre Tan, PHOme!, Atac Hiper Discount by Auchan, a także powrót na polski rynek marki Calliope. Cztery z nich wybrało na pierwszą lokalizację Warszawę, dwa – Poznań, zaś Mr. DIY – Zabrze.

– Średnia odwiedzalność w centrach handlowych w 2024 roku wyniosła średnio ok. 410 000 klientów w przeliczeniu na jeden obiekt i odpowiadała średniej odwiedzalności w 2023 roku. Warto zauważyć, iż najlepiej pod kątem odwiedzalności radzą sobie największe centra handlowe, czyli obiekty powyżej 60 0000 mkw., oraz te najmniejsze – poniżej 20 000 mkw. Najwyższe wzrosty odwiedzalności r/r odnotował Wrocław, Kraków i Warszawa, zaś najniższe na rynkach trójmiejskim i poznańskim – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz.

Niewielki realny wzrost obrotów

W 2024 r. średnie obroty najemców centrów handlowych przekroczyły 1050 zł netto na mkw. i były nominalnie średnio wyższe o ok. 4,5% niż w 2023 r. Biorąc pod uwagę średnią inflację na poziomie 3,6% jest to jednak niewielki realny wzrost obrotów.

– Najwyższy wzrost obrotów handlowych został zanotowany w przypadku największych centrów handlowych. Z kolei przyglądając się bliżej poszczególnym aglomeracjom najlepiej radziły sobie centra handlowe w Krakowie, Łodzi i na Śląsku – dodaje Ewa Derlatka-Chilewicz.

Czynsze: konfrontacja z kolejnymi wzrostami

Analizując czynsze w najlepszych centrach handlowych typu „prime” można zauważyć, iż wzrosły one o ok. 23% r/r.

– Przyczynami wyższych stawek, oprócz corocznej indeksacji o inflację, był wysoki popyt na powierzchnie handlowe oraz poczynione modernizacje i zwiększenie atrakcyjności wielu obiektów. Parki handlowe dominujące w nowej podaży odnotowały podobny, bo o 22-proc. wzrost czynszów r/r (IV kw. 2024/IV kw. 2023) biorąc pod uwagę najlepsze tego typu obiekty i uwzględniając indeksację o wskaźnik inflacji w 2024 r. Równie istotny format handlowy stanowią lokale przy topowych ulicach handlowych w Polsce, w przypadku których nastąpiła podwyżka stawek o 17% r/r – tłumaczy Michał Masztakowski, Head of Retail Agency Poland w C&W.

Więcej informacji: https://cushwake.prowly.com/376697-najwiecej-nowej-powierzchni-handlowej-od-blisko-dekady
Idź do oryginalnego materiału