Najwyższy most na świecie już otwarty. Jest większy niż wieża Eiffla i Pałac Kultury

2 dni temu
Najwyższy na świecie most kolejowy o pojedynczym łuku został zainaugurowany przez premiera Indii Narendrę Modiego na początku czerwca 2025 roku. Niezwykła konstrukcja rozciąga się nad górską doliną rzeki Chenab w Kaszmirze. Wzniesiona została o kilkadziesiąt metrów wyżej, niż kończy się słynna francuska wieża.
Oficjalne otwarcie najwyższego mostu kolejowego na świecie odbyło się w piątek 6 czerwca 2025 roku. Ceremonia inauguracyjna została przeprowadzona przez premiera Indii Narendrę Modiego w regionie Dżammu i Kaszmir. Na ten moment czekał cały kraj, ponieważ gigantyczna konstrukcja stała się głównym punktem pierwszego połączenia kolejowego między Kaszmirem a resztą Indii. To także jeden z najważniejszych symboli strategii obecnego premiera, której celem jest zjednoczenie muzułmańskiego regionu z pozostałymi częściami kraju. Przy okazji stworzono również inżynieryjne dzieło sztuki.


REKLAMA


Zobacz wideo Huti, Trump, Indie, Merz. Update, którego wszyscy potrzebujemy [Co to będzie, odc. 55]


Najwyższy most kolejowy na świecie już działa. To historyczny moment
Most został zaprojektowany przez WSP Finland i zbudowany pod nadzorem Konkan Railway Corporation. Konstrukcja wznosi się na wysokości 359 metrów nad rzeką Chenab. To oznacza, iż jest o 29 metrów wyższa od paryskiej wieży Eiffla i znajduje się aż o ponad 120 metrów wyżej, niż mierzy Pałac Kultury i Nauki w Warszawie. Jak informuje serwis BBC, ten projekt to nie tylko dzieło budowlane. Konstrukcja ma ogromne znaczenie dla rozwoju Indii oraz integracji sieci transportowej w regionie. W efekcie most powinien przyczynić się także do lepszych wyników gospodarczych tego kraju. Chenab Bridge ma 1 315 metrów długości i pochłonął kilkaset milionów dolarów. Cały proces budowy trwał około 20 lat, a most jest ważnym elementem nowej linii kolejowej, która połączy takie miasta, jak Jammu, Udhampur, Srinagar i Baramulla.


Stworzył najwyższy most kolejowy, by łączyć i rozwijać. Indie czekają wielkie zmiany
Pierwsze plany budowy gigantycznego mostu w Indiach pojawiły się jeszcze XX wieku. Na ich realizację trzeba było jednak poczekać. Przez lata z decyzją wstrzymywano się z powodu niestabilnej sytuacji politycznej w regionie. W 2019 roku rząd Modiego uchylił jednak artykuł 370 indyjskiej konstytucji, likwidując autonomię Dżammu i Kaszmiru. W efekcie podzielono ten region na dwa terytoria związkowe pod rządami Nowego Delhi. Nowy most oficjalnie otworzono natomiast zaledwie kilka tygodni po eskalacji napięć z Pakistanem.
Sprawdź również: Dino otworzy kolejne sklepy. Staną w kilkunastu polskich miejscowościach [LISTA]
Zarówno most Chenab, jak i linia kolejowa Udhampur-Srinagar-Baramulla są częścią strategii Modiego, która zakłada intensywny rozwój kraju do 2047 roku. Rząd w dużej mierze skupia się właśnie na modernizacji systemu transportowego - zwłaszcza w trudnych terenach górskich.


Dziękuje my, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.


Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału