Nastrój klienta, a ceny u dewelopera. Można stracić choćby kilkaset tysięcy. Jest reakcja rządu

1 tydzień temu
Zdjęcie: Fot. Tomasz Stańczak / Agencja Wyborcza.pl


Co wpływa na cenę nieruchomości? Eksperyment ujawnił, iż inwestorzy dostosowują oferty do nastrojów klientów, co może prowadzić do różnic sięgających choćby kilkuset tysięcy złotych za taki sam lokal. Ministerstwo planuje wprowadzenie ustawy o jawności cen deweloperskich, aby ukrócić takie praktyki.
Przemysław Goldmann, finansista z zamiłowaniem do analiz rynku nieruchomości, postanowił sprawdzić, czy deweloperzy dostosowują ceny mieszkań do zachowania potencjalnych nabywców. W tym celu zorganizował we Wrocławiu nietypowe badanie, angażując dziesięć osób o różnym podejściu do zakupu. Chciał sprawdzić, czy entuzjazm lub sceptycyzm klientów ma realny wpływ na ostateczną kwotę proponowaną przez inwestora. Wyniki okazały się zaskakujące i rzuciły nowe światło na praktyki sprzedażowe w branży nieruchomości.


REKLAMA


Zobacz wideo Dom w Hiszpanii nieprzemyślaną fanaberią? "Polacy nie chcą słyszeć, iż coś może być nie tak"


Co wpływa na cenę nieruchomości? Finansista odkrył interesujący zwyczaj
W ramach przeprowadzonego badania wspomniana grupa przez dwa miesiące odwiedzała biuro sprzedaży znanego inwestora we Wrocławiu, za każdym razem pytając o ten sam 100-metrowy apartament. Uczestnicy zostali podzieleni na dwa zespoły: pięć osób okazywało zainteresowanie i chwaliło projekt, podczas gdy pozostała piątka wykazywała ostrożność. Sygnalizowali oni głównie obawy przed możliwym spadkiem cen na rynku mieszkaniowym. Rezultaty były zdumiewające.


Osoby nastawione pozytywnie otrzymywały propozycje z ceną dochodzącą do 17,5 tys. zł za metr kwadratowy. Ci, którzy podchodzili do rozmowy z rezerwą, mogli usłyszeć ofertę zaczynającą się już od 14,9 tys. zł za metr. W praktyce przekładało się to na znaczną różnicę w cenie za identyczne mieszkanie - jeżeli przyszedłeś w świetnym humorze z żoną i zachwalałeś inwestycję, mogłeś wyjść z biura z kredytem większym o 250 tys. zł za to samo mieszkanie. (...) Ceny powinny być jawne - napisał na swoim profilu na portalu X Przemysław Goldmann. Eksperyment pokazał, iż deweloperzy są skłonni manipulować cenami w zależności od percepcji klienta, co budzi poważne wątpliwości co do transparentności procesu sprzedaży nieruchomości.


Czy ceny mieszka będą jawne? Reakcja rządu i planowane zmiany legislacyjne
Wyniki przeprowadzonego badania nie przeszły bez echa na szczeblu rządowym. Ministra funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz zapowiedziała na platformie X szybkie prace nad ustawą o jawności cen deweloperskich. Konsultacje społeczne już się zakończyły, a projekt trafi niedługo do Sejmu. Zakłada on obowiązek publikowania aktualnych cen mieszkań oraz informacji o promocjach na stronach internetowych inwestorów.


Celem jest większa przejrzystość i ułatwienie klientom podejmowania świadomych decyzji. Pomysł poparł Polski Związek Firm Deweloperskich, choć z pewnym zastrzeżeniem. Historia zmian cen powinna być widoczna maksymalnie przez 30 dni - wzorem e-commerce i dyrektywy Omnibus. jeżeli proces legislacyjny przebiegnie sprawnie, nowe przepisy mogą wejść w życie jeszcze w tym roku, co stanowiłoby istotny krok w kierunku zwiększenia transparentności na rynku nieruchomości i ochrony praw konsumentów.


Czy uważasz, iż deweloperzy powinni mieć obowiązek jawnego publikowania cen mieszkań? Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania.
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu.
Zachęcamy do zaobserwowania nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału