Niedawno Ekipa Holding opublikowała wyniki finansowe za rok 2023, który był rekordowy dla spółki. Wyniki przez cały czas napędza Ekipa Management, odpowiedzialna za rynek influencerów. Rozmawiamy z Łukaszem Wojtycą, prezesem zarządu EKIPA Holding, o zasięgach na YouTubie, spółkach córkach oraz inwestycjach w ramach Ekipa Investments.
Natalia Kieszek: EKIPA Holding została założona w 2020 roku, jednak sama Ekipa działała zdecydowanie wcześniej. Pamiętacie kiedy wrzuciliście pierwszy filmik na YouTube?
Łukasz Wojtyca: EKIPA Holding powstała w związku z dynamicznym rozwojem grupy influencerskiej oraz chęcią rozbudowy działań w nowych branżach. Grupa influencerów, którą nazwaliśmy EKIPA działała znacznie wcześniej. Pierwszy film na kanał EKIPY na YouTube wrzuciliśmy 31 sierpnia 2018 roku, ale już wcześniej w wakacje 2018 roku na kanale Friza ukazywały się filmy z udziałem członków EKIPY. Naszym celem było pierwotnie dostarczenie widzom sporej dawki zabawy z lekką nutką adrenaliny. Działania EKIPY gwałtownie przerodziły się w coś większego i okazały się fenomenem. Nasze filmy podbijają internet i budują wokół nas silną, wielomilionową społeczność. Dlatego stale rozszerzamy naszą działalność.
Czy rozpoczynając działalność na YT spodziewaliście się osiągnąć taki zasięg i rozgłos?
Taki był plan. Kiedy zaczynaliśmy naszą przygodę na YouTube, mieliśmy jasno określone cele i ambicje. Nasza strategia opierała się na kreatywności, wyznaczaniu trendów oraz umiejętnościach w monetyzacji naszych pomysłów. Wierzyliśmy, iż jeżeli będziemy konsekwentnie realizować nasze cele krok po kroku, osiągniemy sukces. Dzięki takiemu podejściu oraz naszej determinacji, nie tylko osiągnęliśmy oczekiwany zasięg i rozgłos, ale również przekroczyliśmy nasze własne oczekiwania.
Z biegiem czasu jak oceniacie, co najbardziej wpłynęło na Wasz sukces?
Bez wątpienia kluczowa była determinacja – poświęcaliśmy ogromnie dużo czasu i energii, czasami pracując choćby po 500 godzin miesięcznie. Ta wytrwałość była niezbędna. Kluczowa jest także moja kooperacja z Karolem. Wspólnie się dopełniamy, co znacząco podnosi naszą efektywność i przekłada się na rozwój EKIPY. Zawsze staraliśmy się wyznaczać trendy, a nie podążać za nimi, co niejednokrotnie wymagało odwagi i pokory. Te cechy umożliwiły nam podejmowanie ryzyka i trzymanie się własnej wizji, co z kolei przyniosło nam sukces.
W całej Ekipie Holding, jaką w tej chwili rolę odgrywa Karol „Friz” Wiśniewski?
Karol jest największym akcjonariuszem spółki oraz prezesem EKIPA Management, czyli spółki zajmującej się rynkiem influencerów. Pracuje z nimi na co dzień, ale też czynnie uczestniczy w nagraniach. Sam lubi montować filmy, które tworzymy. Ponadto Karol jest osobą szalenie kreatywną i wspiera nas w rozwoju całej firmy.
Niedawno opublikowaliście raport finansowy za 2023 rok. Co przynosi Wam największe przychody?
Nadal naszym największym biznesem jest EKIPA Management, która zajmuje się rynkiem influencerów. Jest to poniekąd trzon naszego biznesu, z którego się wywodzimy. Mamy świetną grupę influencerów z którymi pracujemy i przede wszystkim cieszą się oni zainteresowaniem naszych widzów, ale też reklamodawców. Dzięki temu potrafimy na tym generować dobre wyniki finansowe.
Warto przeczytać: EKIPA Holding wykręciła rekordowe zyski w 2023 roku
Od kilku lat budujecie swoją markę pod różnymi brandami. Który z nich okazał się największym strzałem w dziesiątkę?
Najbardziej rozpoznawalnym brandem jest zdecydowanie EKIPA. Od tego wszystko się zaczęło. Myślę, iż warto tutaj wymienić projekt Genzie. Udowodniliśmy, iż potrafimy wprowadzić nowy projekt influencerski wymyślając go od samego początku i prowadząc na podstawie naszych wcześniejszych doświadczeń. Mamy unikalne know how dotyczące tego typu projektów po sukcesie EKIPY i wykorzystaliśmy je tutaj, aby zrobić projekt na bardzo wysokim poziomie. Trasa koncertowa Genzie okazała się dużym sukcesem, pracujemy nad produktami FMCG. Myślę, iż jest to dobry przykład naszej filozofii działania oraz tego, iż potrafimy wykorzystywać wcześniejsze sukcesy do tworzenia nowych projektów.
Czy macie w planach zakładanie kolejnych biznesów w ramach Ekipa Holding?
Oczywiście, stale analizujemy rynek i nie zamykamy się na żadne możliwości. W minionym roku założyliśmy ESSA Co, która zajmuje się produktami FMCG. Pod skrzydłami EKIPA Management powstał Direct – własny dom produkcyjny. W tym roku przystępujemy do budowy siedziby. Naszym celem jest rozwój, chcemy tworzyć innowacyjne projekty, więc wszystko pozostało możliwe.
Jak przebiega budowa Waszej nowej siedziby?
Na przełomie stycznia i lutego wygraliśmy przetarg na zakup nieruchomości. Aktualnie realizowane są prace koncepcyjne i projektowe związane z tym jak zagospodarować wspomnianą przestrzeń. we właściwym momencie będziemy o tym informować podając więcej szczegółów.
Niektóre ze spółek-córek odnotowały straty w ubiegłym roku. Z czego one wynikają?
EKIPA Holding w minionym roku osiągnęła rekordowe przychody wynoszące 55,6 mln zł. To bardzo dobry rok dla naszej spółki. Cieszę się tym bardziej, ponieważ od stycznia 2023 r. to ja przewodzę EKIPIE Holding. W naszych spółkach zależnych, o których wspominasz, realizujemy projekty zgodnie z planem. Są to projekty długoterminowe, które traktujemy jak inwestycje. Prace nad tworzonymi tam filmami, animacjami czy grami realizowane są nieprzerwanie. Powoli przystępujemy do finalizacji tych działań. Mam nadzieję, iż w tym roku spółki pokażą swoją siłę i wieloletnie prace zakończą się sukcesem.
W swoim portfelu macie również Ekipa Investments, które skupia się na inwestycjach w nowe technologie. Ile dotychczas dokonaliście inwestycji?
Jako EKIPA Investments, która aktywnie rozpoczęła inwestowanie w maju 2021 roku, zainwestowaliśmy dotychczas w 5 spółek. Działania skoncentrowaliśmy na podmiotach z branży nowych technologii i mediów, rozrywki oraz e-commerce. Cykl inwestycyjny trwa w tych branżach choćby kilka lat, dlatego na razie skupiamy się na budowie portfela oraz pracy z inwestycjami. Wiążę duże nadzieje z tą częścią naszego biznesu.
Warto przeczytać: Startup Multilango otrzymuje finansowanie od kolejnych funduszy, Tar Heel Capital oraz EKIPA Investments
Czy prowadzicie rozmowy w ramach kolejnych inwestycji?
Zarząd EKIPA Investment ASI ma tutaj dosyć dużą samodzielność. Dalej aktywnie inwestujemy, a co za tym idzie poszukujemy perspektywicznych projektów, ale proszę wybaczyć nie chciałbym podawać szczegółów. O zrealizowanych inwestycjach staramy się informować na bieżąco.
Czym kierujecie się przy doborze nowych inwestycji do portfela?
Kluczową rolę odgrywa tutaj zarząd EKIPA Investment i Maciej Siemaszko – managing partner. Interesują nas spółki z branży nowych technologii. Przy wyborze nowych inwestycji decyduje kilka czynników: bardzo ważna jest synergia z całą Grupą Kapitałową EKIPY, innowacyjność startupu, rozwiązywanie realnego i namacalnego problemu oraz ludzie, którzy tworzą ten projekt. Inwestycje kapitałowe na tak wczesnym etapie są niczym innym jak inwestycją w ludzi.
Nie należy zapominać, iż jesteście obecni na rynku kapitałowym. Tak naprawdę, po co było Wam wejście na giełdę?
Wykorzystaliśmy rynek kapitałowy jako źródło finansowania naszego rozwoju. Przed transakcją przeprowadziliśmy podwyższenie kapitału i udało nam się pozyskać w EKIPA Holding 10 mln zł. Środki te przeznaczamy na inwestycje w nasze spółki Laniakea Pictures oraz GGBAY.
Jesteście znani i uwielbiani w całej Polsce. A jak wygląda Wasz zasięg międzynarodowy?
Mamy koleżeńskie relacje z niektórymi twórcami w innych krajach. Istnieją także miejsca, które bardzo cenią sobie współpracę z nami – szczególnie w USA oraz Dubaju. Nie mamy jednak zbyt dużej widowni z innych krajów, nasz kontent do tej pory był typowo polski. Pracujemy nad rozwojem w tej materii, poprzez dubbing w filmach oraz dostarczanie kontentu w innych segmentach (seriale i gry).
Wiele osób próbuje swoich sił na YouTubie, jednak nie wszystkim się to udaje. Czy macie jakieś rady jak monetyzować swój kanał na YT?
Zdecydowanie! Jesteśmy specjalistami w dziedzinie monetyzacji kanałów na YouTube. Wiemy dokładnie co wpływa na wyniki, jak tworzyć treści optymalne dla monetyzacji. Kluczową zasadą jest systematyczność w publikowaniu. Regularne dodawanie materiałów buduje lojalność widzów i przyczynia się do wzrostu wyświetleń i liczby subskrybentów.
Kolejną istotną wskazówką jest tworzenie treści, które same chcielibyśmy oglądać. Oznacza to, iż warto stawiać na autentyczność i pasję w tym, co robi się na kanale. Jednak należy pamiętać, iż nie wszystkie aktywności czy zainteresowania, które wydają się interesujące podczas nagrywania, muszą być równie interesujące dla widzów. Kluczem jest znalezienie odpowiedniego balansu między osobistymi pasjami, a potrzebami i oczekiwaniami widzów.
Kiedy można zacząć zarabiać na YouTubie?
Subskrybenci nie powodują przychodów. To wyświetlenia filmów, a dokładniej reklam, które przerywają te filmy generuje zyski dla twórców. Można zakładać, iż milion wyświetleń to około 15 tys. zł uśrednionego rocznie przychodu z reklam.
Źródło grafik: EKIPA Holding