PESA Bydgoszcz podpisała strategiczną umowę finansowania o wartości do 6,8 miliarda zł z konsorcjum, w którego skład weszło ponad 20 polskich i zagranicznych instytucji finansowych. To jedno z największych przedsięwzięć finansowych w historii spółki, które otwiera nowe możliwości rozwoju i wzmacnia jej pozycję na rynku.
Nowa struktura finansowania została przygotowana tak, aby zwiększyć pojemność kredytową w odpowiedzi na dynamiczny wzrost firmy i jej potrzeby rozwojowe, a jednocześnie uelastycznić dotychczasową strukturę kapitałową.
W skład konsorcjum weszły zarówno wiodące instytucje, które dotychczas współpracowały z PESA, jak i nowe podmioty o zasięgu globalnym. To wyraźny sygnał ze strony rynków finansowych, iż działania spółki są pozytywnie odbierane i budzą zaufanie. Zawarcie umowy stanowi nową jakość w finansach firmy, zabezpiecza jej potrzeby rozwojowe i otwiera drogę do dalszej ekspansji. Spółka kieruje podziękowania do wszystkich stron zaangażowanych w projekt – banków, ubezpieczycieli i innych instytucji finansowych oraz doradców i własnego zespołu – za profesjonalizm i współpracę przy realizacji tego przedsięwzięcia – wskazuje odpowiedzialny za negocjacje umowy Robert Tafiłowski, wiceprezes ds. finansowych PESA.

Nowa umowa poza finansowaniem potrzeb długoterminowych daje również możliwość finansowania potrzeb obrotowych. Dostarcza także pakiet zabezpieczeń gwarancyjnych dla kontraktów rozpoczętych, jak i dla nowych kontaktów, które będą pozyskane w najbliższych latach.
Czego dotyczy finansowanie?
- Wzrost produkcji: Środki pozwolą na podwojenie możliwości produkcyjnych w bydgoskich zakładach, co jest niezbędne do realizacji obecnego portfela zamówień o wartości ponad 15 mld PLN.
- Stabilny rozwój: PESA przechodzi do fazy stabilnego wzrostu, z zabezpieczonymi długoterminowymi i obrotowymi potrzebami finansowymi.
- Innowacje: Pieniądze wesprą rozwój pojazdów nowej generacji: wielosystemowych i zeroemisyjnych, zgodnie ze Strategią 2030+.
- Ekspansja: Finansowanie wzmocni ekspansję PESA na rynkach zagranicznych, w tym m.in. rozwój sieci centrów serwisowych (np. w Czechach i Rumunii).
PESA po przejęciu przez PFR i udanej restrukturyzacji konsekwentnie realizuje przyjętą Strategię 2030+. Jej efektem są dobre wyniki finansowe, rosnąca z roku na rok EBITDA, a przede wszystkim zamówienia od polskich i zagranicznych klientów. Spółka ma w portfelu zamówienia o wartości ponad 15 mld PLN. Do ich realizacji oraz dalszej ekspansji rynkowej konieczne były dwa elementy – zwiększenie zasobów produkcyjnych i refinansowanie działalności. Realizowany od 2024 roku program inwestycyjny dzięki robotyzacji, automatyzacji spawania laserowego oraz modernizacji technologii pozwoli podwoić możliwości produkcyjne w bydgoskich zakładach Grupy. Rozmowy i negocjacje dotyczące nowego modelu finasowania działalności PESA prowadzone były jednocześnie z realizacją programu inwestycyjnego – powiedział Piotr Matczuk, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju, właściciela PESA.
Bogate portfolio zamówień Grupy PESA
W halach bydgoskiej fabryki realizowane są w tej chwili zamówienia dla wielu polskich i zagranicznych klientów, a najważniejsze z nich to kontynuowane dostawy pojazdów 847 dla Ceskich Drah, kontrakt rumuński, ezety dla ŁKA i Kolei Dolnośląskich, tramwaje dla Krakowa, Śląska, Torunia, lokomotywy dla Intercity, RCP i Orlen Kolej oraz będące kolejnym ważnym krokiem w rozwoju PESA produkowane dla czeskiego przewoźnika RegioJet elektryczne zespoły trakcyjne na linię R9, dwunapięciowe i rozpędzające się do 200 km/h. Spółka konsekwentnie stawia na współpracę z partnerami technologicznymi z całego świata, rozwija swoja obecność na rynkach zagranicznych, gdzie tworzy kolejne oddziały i buduje centra serwisowe z lokalnymi partnerami oraz przygotowuje się do przetargów na koleje dużych prędkości.






Grupa PESA jest największym producentem taboru kolejowego w Polsce i regionalnym liderem w fazie dynamicznego wzrostu. Zatrudnia blisko 4 tysiące pracowników w swoich zakładach w Bydgoszczy i Mińsku Mazowieckim. Pociągi i tramwaje PESA kursują we wszystkich regionach Polski i większości dużych miast, a także w kilkunastu krajach europejskich. Tramwaje PESA są użytkowane m.in. przez mieszkańców europejskich stolic: Warszawy, Kijowa, Tallina i Sofii. Jej pojazdy przewożą pasażerów m.in. niemieckich DB Railways, włoskiej Trenitalia, Ceskie Drahy i RegioJet czy PKP Intercity. W latach 2004-2024 PESA dostarczyła prawie 2000 pojazdów na rynek polski i europejski.
PFR jest instytucją rozwoju, której misją jest wspieranie zrównoważonego wzrostu gospodarczego Polski. Jako spółka prawa handlowego należąca do Skarbu Państwa, PFR inwestuje w projekty o strategicznym znaczeniu, przy zapewnieniu rynkowej stopy zwrotu. Do kluczowych obszarów działania PFR należą: zwiększanie międzynarodowej konkurencyjności polskich firm, przyspieszanie transformacji energetycznej, pobudzanie rozwoju ekosystemu innowacji, rozwój rynku kapitałowego oraz budowanie długoterminowej odporności gospodarczej i obronnej. Do 2025 roku PFR zainwestował bezpośrednio w polskie firmy 15 mld zł, a kolejne 4,8 mld zł alokował w fundusze VC i PE jako największy inwestor instytucjonalny w regionie.
Źródło: PESA
Fot. PESA
Zobacz również:

2 godzin temu







