Brytyjski Urząd Nadzoru Finansowego proponuje, by twórcy internetowych memów kryptowalutowych, którzy naruszyli obowiązujące zasady promocji finansowej, podlegali karze do dwóch lat więzienia.
17 lipca br. Financial Conduct Authority (FCA) opublikował propozycje nowych wytycznych dotyczących promocji finansowych w mediach społecznościowych. Zgodnie z nowymi zasadami firmy kryptowalutowe i influencerzy powinni zacząć umieszczać zastrzeżenia na memach kryptowalutowych, aby zachować ich zgodność z przepisami dotyczącymi reklam w Wielkiej Brytanii.
„Memy o kryptowalutach są rodzajem reklamy”
Jak poinformował urząd, w przestrzeni internetowej znaleźć można liczne memy związane z branżą kryptowalutową. Część firm, która zdecydowała się na ich stworzenie i rozpowszechnienie, nie zdaje sobie sprawy z tego, iż podlegają one ustanowionym przez FCA zasadom promocyjnym. „Każdy rodzaj komunikacji można uznać za promocję finansową” – napisano w komunikacie.
To, iż brytyjski Urząd Nadzoru Finansowego uważa kryptowaluty za inwestycję wysokiego ryzyka, nie jest żadną nowością. Kryptowaluty w tym kraju można co prawda promować wśród inwestorów detalicznych, ale jednocześnie należy pamiętać o tym, iż reklamując je należy publikować ostrzeżenia o ryzyku i nie stosować zachęt inwestycyjnych.
Z danych urzędu wynika, iż w IV kwartale 2022 r. aż 69 proc. promocji finansowych na stronach internetowych lub w mediach społecznościowych autoryzowanych firm musiało zostać zmienionych lub wycofanych po interwencji FCA.
Ostrzeżenie dla influencerów
W ostatnim czasie Urząd Nadzoru Finansowego Wielkiej Brytanii odnotował wzrost liczby influencerów promujących produkty finansowe, na których temat posiadają niewielką wiedzę. Zostali oni ostrzeżeni, iż prowadzone przez nich działania marketingowe mogą stanowić przestępstwo podlegające karze do dwóch lat więzienia, nieograniczonej grzywny lub obu tym sankcjom. Co ważne, zasada ta ma również zastosowanie do działań promocyjnych i reklamowych, które są realizowane poza Zjednoczonym Królestwem, ale które mogą mieć rzeczywisty wpływ na ten kraj.
W uzasadnieniu swojego stanowiska przedstawiciele urzędu przytoczyli raport, w którym stwierdzono, iż ponad 60 proc. osób w wieku od 18 do 29 lat śledzi influencerów w mediach społecznościowych, a trzy czwarte twierdzi, iż ufa ich radom.
Z raportu FCA z 2021 roku wynika, iż aż 58% respondentów w wieku poniżej 40 lat wymieniło szum w mediach społecznościowych i wiadomościach jako główny powód, dla którego zdecydowali się zainwestować posiadane przez siebie środki finansowe w produkt, który organ nadzoru uważa za produkt wysokiego ryzyka.
Urząd oczekuje na komentarze do proponowanych wytycznych do dnia 11 września br.