16 centrów handlowych NEPI Rockcastle, w 14 miastach, zachęca klientów do udziały w drugiej edycji zbiórek odzieży i innych tekstyliów pod hasłem „DOBRE RZECZY” wspierając w ten sposób realizację idei gospodarki obiegu zamkniętego. Tegorocznej edycji, organizowanej we współpracy z Fundacją Eco Textil i Fundacją Avalon, towarzyszą warsztaty z customizacji ubrań.
Akcja DOBRE RZECZY wpisuje się w potrzeby Polaków. Jej główne cele to edukacja ekologiczna – traktowania tekstyliów nie jako zbędnych odpadów, ale jako cennych surowców, które mogą otrzymać drugie życie, pozostając w obiegu lub w procesie recyklingu. Drugi to wymiar społeczny – wsparcie młodych niepełnosprawnych, podopiecznych Fundacji Avalon.
„Dobre Rzeczy” w 16 centrach handlowych NEPI Rockcastle
Z badania przeprowadzonego przez SW Research [1] w ramach akcji DOBRE RZECZY wynika, iż ubrania to najchętniej używana rzecz, którą jesteśmy skłonni się podzielić z innymi. Aż 44% Polaków oddaje odzież rodzinie lub znajomym, korzysta z ubraniomatów dostępnych w pobliżu (38,7%) lub wystawia ubrania na sprzedaż na platformach internetowych (30,7%). Co czwarty badany decyduje się na wsparcie zbiórek charytatywnych, podopiecznych fundacji czy też stowarzyszeń. Jednocześnie, niemal 1/3 Polaków nie wie, na czym w praktyce polega obowiązek selektywnego zbierania odpadów tekstylnych.
Zgodnie z obowiązującymi od początku roku przepisami, tekstyliów nie można już wyrzucać do odpadów zmieszanych, należy je oddawać w miejscach do tego wyznaczonych, jak PSZOK lub na zbiórki charytatywne. W ramach działań edukacyjnych organizatorzy akcji „DOBRE RZECZY” przypominają o obowiązku segregacji tekstyliów oraz pokazują, na czym może polegać drugie życie ubrań – zachęcają do upcyklingu, odnawiania, przekazywania potrzebującym czy też oddawania do przetworzenia.
W Unii Europejskiej rocznie aż 12,6 mln ton wszystkich odpadów stanowią odpady tekstylne, w Polsce jest to 2,5 mln to [2]. Brak świadomości społecznej powoduje, iż surowce, które można odzyskać są marnotrawione. Dziś aż dwie trzecie starych ubrań trafia na śmietnik, a zaledwie 1% zyskuje drugie życie [3].

– Rozpoczynamy drugą edycję naszej autorskiej akcji DOBRE RZECZY, w ramach której zachęcamy wszystkich odwiedzających centra NEPI Rockcastle do podarowania drugiego życia niepotrzebnym już lub zniszczonym ubraniom. W tym roku, ze względu na nowe regulacje prawne, kwestia odpowiedzialnego zarządzania odpadami nabiera jeszcze większego znaczenia i stanowi wyzwanie dla wielu klientów. Nasza inicjatywa jest odpowiedzią na te zmiany i potrzeby. Prowadzimy liczne działania na rzecz budowania dobrych nawyków w zakresie cyrkularności oraz odpowiedzialnego podejścia do ochrony środowiska. Zachęcamy do nietraktowania tekstyliów jako zbędnych odpadów, ale jako cennych surowców, które mogą otrzymać drugie życie, pozostając w obiegu lub trafiając do recyklingu. Nasze zbiórki łączymy z celem charytatywnym, co dodatkowo podnosi wartość inicjatywy – mówi Magdalena Gibney, Group Head of Sustainability z NEPI Rockcastle.
Wielka zbiórka tekstyliów krok po kroku
Poczynając od końca marca do połowy lipca, w kolejne weekendy, w 16 centrach handlowych NEPI Rockcastle prowadzone będą dwudniowe zbiórki odzieży i innych tekstyliów we współpracy z Fundacją Eco Textil. Zebrana odzież będzie sortowana na dwie frakcje: z zamiarem przeznaczania do ponownego użycia lub do recyklingu. Dobre rzeczy trafią do drugiego obiegu, zniszczone i nie dające się do noszenia zostaną przetworzone na czyściwo fabryczne lub paliwo alternatywne. Na przekazujących tekstylia będą czekały drobne upominki.
Warto pamiętać, iż oddając do drugiego obiegu zaledwie 1 kg odzieży można zaoszczędzić aż 6 240 litrów wody i uniknąć emisji 12,9 kg CO₂ [4]. Inicjatywa ma również dodatkowy wymiar społeczny. Zebrane kilogramy przełożą się na wsparcie organizacji pozarządowej w ramach współpracy z Fundacją Eco Textil poprzez przekazanie sprzętu rehabilitacyjnego młodym osobom mierzącym się z różnego rodzaju niepełnosprawnościami.

Stare ubrana w nowej odsłonie – warsztat z customizacji odzieży
W drugim dniu akcji zbiórce będą towarzyszyły kreatywne warsztaty z personalizacji ubrań, które poprowadzi Klaudia Kroczek ze Zmalovane Custom. Customizacja, czyli wysoki stopień personalizacji rzeczy wg własnych potrzeb, może być traktowana jako element upcyklingu. Dzięki specjalnie przygotowanym różnorodnym szablonom albo własnej wyobraźni będzie można stworzyć unikalny wzór, który odświeży wygląd zniszczonych lub potrzebujących odświeżenia ubrań, obuwia czy też akcesoriów takich jak np. torebka lub plecak. Podczas warsztatów będzie można nauczyć się technik malowania, ale także urzeczywistnić swoje marzenia o posiadaniu unikalnego ubrania, dzięki nowym wzorom, samodzielnie zaprojektowanym i wykonanym pod okiem specjalistki.
Szczegóły akcji dostępne są pod adresem www.dobre-rzeczy.com.
[1] Badanie zostało zrealizowane w dniach 8-9.04.2025 przez agencję SW Research metodą wywiadów on-line na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 801 wywiadów z reprezentatywną ze względu na łączny rozkład płci, wieku i wielkość miejscowości próbą Polek i Polaków powyżej 18 roku życia.
[3] Jw.
[4] Dane za Ubrania do oddania.