Nestlé Polska: Oskarżona o wprowadzenie w błąd konsumentów

2 godzin temu
Zdjęcie: https://euractiv.pl/section/energia-i-srodowisko/news/nestle-polska-oskarzona-o-wprowadzenie-w-blad-konsumentow/


Organizacja ClientEarth wniosła pozew przeciwko Nestlé Polska, zarzucając firmie wprowadzanie konsumentów w błąd w związku z oznaczeniami umieszczanymi na butelkach wody Nałęczowianka. Spór dotyczy zarówno etykiet, jak i nakrętek.

Zdaniem ClientEarth hasło „Jestem w 100 proc. wykonana z przetworzonego plastiku PET”, które widnieje na butelkach, wprowadza w błąd, ponieważ nie obejmuje ono nakrętek i etykiet. Organizacja podkreśla również, iż takie sformułowanie sugeruje brak negatywnego wpływu jednorazowych tworzyw sztucznych na środowisko, co stoi w sprzeczności z ustaleniami Instytutu Ochrony Środowiska.

Z danych tej instytucji wynika, iż w Polsce realnemu recyklingowi poddaje się jedynie 40,7 proc. odpadów z tworzyw sztucznych, mimo iż cała reszta trafia do kategorii odpadów rzekomo poddanych recyklingowi.

Wprowadzanie w błąd konsumentów

Dla organizacji szczególnie istotne jest to, iż konsumenci reagują na takie komunikaty w sposób bezpośredni i przewidywalny. Badanie firmy Ipsos pokazuje, iż aż 76 proc. obywateli Wielkiej Brytanii, Francji i Polski deklaruje chęć zakupu produktów w plastikowych opakowaniach, jeżeli etykieta zapewnia, iż opakowanie nadaje się w całości do recyklingu. W opinii ClientEarth Nestlé Polska wykorzystuje ten mechanizm, by zwiększać sprzedaż, jednocześnie wprowadzając klientów w błąd.

Organizacja domaga się więc natychmiastowego zaprzestania stosowania takich haseł. Ponieważ negocjacje z firmą nie przyniosły efektu, sprawa trafiła do Sądu Okręgowego w Warszawie. ClientEarth powołuje się przy tym na przepisy chroniące prawa konsumentów.

Kamila Drzewicka, prawniczka reprezentująca organizację, podkreśla, iż choć segregacja odpadów i recykling stanowią istotne elementy walki z kryzysem plastikowym, nie mogą być traktowane jako rozwiązanie ostateczne. Zwraca uwagę, iż plastik nie nadaje się do nieskończonego recyklingu i dlatego w krótkim czasie trafia na wysypiska lub do spalarni.

Nestlé nie jest jedyną firmą, której praktyki budzą kontrowersje. Już w 2023 roku Europejska Organizacja Konsumentów (BEUC) skierowała skargę do Komisji Europejskiej przeciwko Coca-Coli i Danone. BEUC uznała, iż umieszczanie na plastikowych butelkach haseł w rodzaju „w 100% poddane recyklingowi” lub „w 100% nadające się do recyklingu” wprowadza konsumentów w błąd, zwłaszcza gdy nie wszystkie elementy opakowania spełniają te deklaracje.

Idź do oryginalnego materiału