Netflix czy Disney Plus… za darmo? Do Europy wkracza duży nowy gracz

4 miesięcy temu

Fox Corporation (NASDAQ: FOXA) odważnie wkracza na wysoce konkurencyjny rynek darmowych, wspieranych reklamami platform streamingowych w Wielkiej Brytanii. Nowa usługa, Tubi, ma rywalizować z gigantami takimi jak Netflix, Disney+, ITVX, Channel 4 oraz BBC iPlayer.

Ekspansja jak Netflix. Czy Tubi podbije Wyspy?

Platforma Tubi gwałtownie zdobywa udziały na rynku amerykańskim, gdzie według Foxa, ma już prawie 80 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. W Wielkiej Brytanii wystartuje z ofertą ponad 20,000 filmów i seriali telewizyjnych. W tym treści od Disney, Lionsgate, NBCUniversal i Sony Pictures Entertainment. Dodatkowo, w ofercie znajdzie się wybór treści brytyjskich, indyjskich i nigeryjskich.

Brytyjscy widzowie będą mogli korzystać z Tubi na stronie internetowej, za pośrednictwem aplikacji na telefony oraz na smart TV. „Tubi spędziło ostatnią dekadę doskonaląc nasze podejście do szerokiego, darmowego i zabawnego streamingu w Ameryce Północnej, i czujemy, iż teraz jest idealny moment, aby wprowadzić ten przepis na rynek brytyjski,” powiedziała Anjali Sud, dyrektor generalna Tubi.

Tubi is coming to the UK.

The free streaming platform, which has nearly 80 million monthly users, will launch with more than 20,000 films and TV series.

“Tubi has spent the last decade honing our approach to free and fun streaming in North America, and we feel that now is the… pic.twitter.com/x5qQihJ0FX

— The Daily Munch (@TheDailyMunchh) July 2, 2024

Fox Corporation nabyła Tubi w 2020 roku za 440 milionów dolarów (348 milionów funtów), starając się przyciągnąć młodsze audytorium. W ostatnich latach, firmy streamingowe takie jak Netflix, Amazon Prime Video i Disney+ wprowadziły usługi wspierane reklamami i podniosły ceny subskrypcji, próbując zwiększyć przychody. Ruchy te były odpowiedzią na presję, by inwestować więcej pieniędzy w rozbudowę bibliotek treści, starając się przyciągnąć więcej klientów na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.

„Będzie im bardzo trudno”

Abi Watson, analityczka mediów w Enders, powiedziała BBC, iż chociaż Tubi „odnosi sukcesy w USA”, Wyspy to „zupełnie inne środowisko”. „Rynek darmowego wideo online jest już dobrze obsługiwany przez nadawców publicznych, którzy dużo zainwestowali,” dodała. Usługa z „małą lub żadną unikalną treścią” jak Tubi, może mieć trudności ze zdobyciem terenu. Chociaż wysiłki zagranicznych operatorów, by wejść na rynek darmowego streamingu wideo w Wielkiej Brytanii, były „do tej pory połowiczne”.

W marcu sieć TalkTV, należąca do Murdocha, ogłosiła, iż przestanie nadawać jako kanał telewizyjny i stanie się wyłącznie usługą online. Sieć, która rozpoczęła działalność w 2022 roku, miała nadzieję na przełamanie tradycyjnych mediów oferując alternatywę z opiniami. Murdoch odegrał kluczową rolę w rozwoju brytyjskiego przemysłu telewizyjnego, uruchamiając Sky w 1984 roku. Niektórzy komentatorzy widzieli TalkTV jako próbę Murdocha, by powtórzyć sukces Sky.

Idź do oryginalnego materiału