Fox Corporation (NASDAQ: FOXA) odważnie wkracza na wysoce konkurencyjny rynek darmowych, wspieranych reklamami platform streamingowych w Wielkiej Brytanii. Nowa usługa, Tubi, ma rywalizować z gigantami takimi jak Netflix, Disney+, ITVX, Channel 4 oraz BBC iPlayer.
Ekspansja jak Netflix. Czy Tubi podbije Wyspy?
Platforma Tubi gwałtownie zdobywa udziały na rynku amerykańskim, gdzie według Foxa, ma już prawie 80 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. W Wielkiej Brytanii wystartuje z ofertą ponad 20,000 filmów i seriali telewizyjnych. W tym treści od Disney, Lionsgate, NBCUniversal i Sony Pictures Entertainment. Dodatkowo, w ofercie znajdzie się wybór treści brytyjskich, indyjskich i nigeryjskich.
Brytyjscy widzowie będą mogli korzystać z Tubi na stronie internetowej, za pośrednictwem aplikacji na telefony oraz na smart TV. „Tubi spędziło ostatnią dekadę doskonaląc nasze podejście do szerokiego, darmowego i zabawnego streamingu w Ameryce Północnej, i czujemy, iż teraz jest idealny moment, aby wprowadzić ten przepis na rynek brytyjski,” powiedziała Anjali Sud, dyrektor generalna Tubi.
Fox Corporation nabyła Tubi w 2020 roku za 440 milionów dolarów (348 milionów funtów), starając się przyciągnąć młodsze audytorium. W ostatnich latach, firmy streamingowe takie jak Netflix, Amazon Prime Video i Disney+ wprowadziły usługi wspierane reklamami i podniosły ceny subskrypcji, próbując zwiększyć przychody. Ruchy te były odpowiedzią na presję, by inwestować więcej pieniędzy w rozbudowę bibliotek treści, starając się przyciągnąć więcej klientów na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.
„Będzie im bardzo trudno”
Abi Watson, analityczka mediów w Enders, powiedziała BBC, iż chociaż Tubi „odnosi sukcesy w USA”, Wyspy to „zupełnie inne środowisko”. „Rynek darmowego wideo online jest już dobrze obsługiwany przez nadawców publicznych, którzy dużo zainwestowali,” dodała. Usługa z „małą lub żadną unikalną treścią” jak Tubi, może mieć trudności ze zdobyciem terenu. Chociaż wysiłki zagranicznych operatorów, by wejść na rynek darmowego streamingu wideo w Wielkiej Brytanii, były „do tej pory połowiczne”.
W marcu sieć TalkTV, należąca do Murdocha, ogłosiła, iż przestanie nadawać jako kanał telewizyjny i stanie się wyłącznie usługą online. Sieć, która rozpoczęła działalność w 2022 roku, miała nadzieję na przełamanie tradycyjnych mediów oferując alternatywę z opiniami. Murdoch odegrał kluczową rolę w rozwoju brytyjskiego przemysłu telewizyjnego, uruchamiając Sky w 1984 roku. Niektórzy komentatorzy widzieli TalkTV jako próbę Murdocha, by powtórzyć sukces Sky.