NFOŚiG: Wnioski na wsparcie gospodarki niskoemisyjnej z budżetem 4,78 mld zł – od 26 V

3 tygodni temu

Warszawa, 19.05.2025 (ISBnews) – Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiG) otworzy 26 maja nabór wniosków w programie “Instrument wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej”, co potrwa do 4 lipca br., a budżet ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) wynosi 4,78 mld zł, podał Fundusz. Dofinansowanie w formie inwestycji kapitałowych mogą uzyskać projekty przemysłowe z sektora czystej mobilności oraz energetyki, a program realizowany będzie w latach 2025-2026. .

Planowane inwestycje przyczynią się do zwiększenia mocy produkcyjnych w zakresie nowych pojazdów nisko- i zeroemisyjnych oraz infrastruktury na potrzeby rozwoju elektromobilności, a dofinansowanie zyskają m.in. projekty z łańcucha wartości dla nisko- i zeroemisyjnych źródeł energii lub magazynowania zeroemisyjnej energii. Dofinansowanie będzie udzielone przez NFOŚiGW w formie wejść kapitałowych polegających na bezpośrednim nabyciu lub objęciu akcji lub udziałów w podwyższanym kapitale spółek. Minimalna wartość wejścia kapitałowego to 50 mln zł, podano.

“Będziemy inwestowali w fabryki, które będą dawały przede wszystkim miejsca pracy. Przedsiębiorca musi nas przekonać, iż jest gotowy wprowadzić produkt na rynek i przedstawić cały planowany łańcuch wartości. Dofinansowanie w formie inwestycji kapitałowych na budowę instalacji czy linii technologicznych do wytwarzania produktów to ponad miliard euro ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. Pieniądze z KPO można wykorzystać na przykład na produkcję pojazdów zeroemisyjnych, akumulatorów, stacji ładowania, czy choćby turbin wiatrowych” – powiedział zastępca prezesa NFOŚiGW Paweł Augustyn, cytowany w komunikacie.

Beneficjentami programu mogą zostać przedsiębiorstwa w formie spółek kapitałowych (tj. spółek akcyjnych i spółek z ograniczoną odpowiedzialnością), zakwalifikowane jako MŚP, spółki duże i spółki o średniej kapitalizacji, wskazano także.

“Dofinansowane mogą zostać projekty z zakresu zrównoważonej mobilności, obejmujące:

  • budowę instalacji, linii technologicznych, fabryk produkujących zaawansowane technologicznie produkty końcowe, tj. nisko- i zeroemisyjne pojazdy: samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy, lokomotywy, pojazdy rolnicze etc.;
  • wytwarzanie części do pojazdów, wpływających bezpośrednio na uznanie pojazdu za nisko- lub zeroemisyjny, np. napędy, akumulatory, układy zasilania;
  • wytwarzanie infrastruktury ładowania pojazdów oraz komponentów m. in. stacji ładowania samochodów elektrycznych (w tym domowe stacje ładowania), gniazd ładowania, systemów zarządzania ładowaniem, stacji tankowania wodoru” – czytamy dalej w komunikacie.

“Wsparcie może objąć projekty z obszaru nisko- i zeroemisyjnych źródeł energii (w tym technologii produkcji wodoru) lub magazynowania zeroemisyjnej energii (w tym wodoru) obejmujące:

  • instalacje przemysłowe, innowacyjne rozwiązania, linie technologiczne, fabryki do wytwarzania produktów końcowych dla nisko- i zeroemisyjnych źródeł energii lub magazynów zeroemisyjnej energii;
  • wytwarzanie produktów w łańcuchach wartości i komponentów do produktów końcowych dla nisko- i zeroemisyjnych źródeł energii lub magazynów zeroemisyjnej energii, np. ogniwa fotowoltaiczne, baterie” – podano.

Dofinansowanie mogą uzyskać także instalacje do recyklingu powstających odpadów związanych z sektorem nisko- i zeroemisyjnej energii i elektromobilności realizowane w ramach dofinansowanych projektów, przekazał Fundusz.

Intensywność dofinansowania: udział wejścia kapitałowego NFOŚiGW nie może przekroczyć 49% w kapitale zakładowym beneficjenta końcowego. Obejmowanie pakietów większościowych przez NFOŚiGW, tj. maksymalnie do 85% w kapitale zakładowym beneficjenta końcowego, wymagać będzie wskazania w umowie inwestycyjnej warunków szczegółowych m.in. takich jak uprawnienia korporacyjne, zaznaczono.

(ISBnews)

Idź do oryginalnego materiału