Poczta Polska w ostatnim czasie pojawia się w publicznej dyskusji przede wszystkim ze względu na planowane zmiany w spółce, a co za tym idzie zwolnienia pracowników. Niemniej każdego dnia w placówkach pocztowych pojawia się tysiące Polaków i jak się okazało, nie tylko kupują oni znaczki niezbędne do naklejenia na listy. Handlowy wymiar Poczty Polskiej to prawdziwy hit.
Poczta Polska wydała komunikat dotyczący... książek
Komunikat Poczty Polskiej, jaki pojawił się tuż przed weekendem, wcale nie porusza kwestii problematycznych e-Doręczeń, czy wiadomości na temat abonamentu RTV, który płacić musi większość Polaków. Zamiast tego spółka postanowiła pochwalić się sprzedażą książek.
Poczta Polska skupia się przede wszystkim na odbieraniu i dostarczaniu listów oraz paczek, a choćby doręczania seniorom emerytur, jednak dane potwierdzają, iż nie bez powodu spółka nie chce rezygnować z handlowego wymiaru swojej działalności. Książki, kalendarze i inne upominki widoczne na półkach w placówkach pocztowych raczej nie znikną, biorąc pod uwagę, iż w 2024 r. klienci placówek pocztowych kupili niemal 630 tys. książek. Reklama
"Choć według publicznie dostępnych informacji, średni nakład książki w Polsce wynosi około 2 tysięcy egzemplarzy, wiele tytułów dostępnych w placówkach pocztowych sprzedaje się znacznie lepiej" - chwali się Poczta Polska w niecodziennym komunikacie.
Polacy kupują na poczcie książki na potęgę, znamy tytuły bestsellerów
Poczta Polska ujawniła, iż największym zainteresowaniem cieszyły się tytuły z trzech konkretnych kategorii. Mowa o poradnikach z działów: ekologiczne rolnictwo, zdrowie i medycyna naturalna oraz kuchnia-gotowanie.
Poczta Polska ujawniła, iż innym hitem sprzedaży w placówkach była także pozycja pod tytułem "Dni siewu", gdzie autor tłumaczy to, jak naturalnie wykorzystać w rolnictwie cykle przyrody.
W niecodziennym komunikacie wymienione konkretne tytuły, które znalazły się na liście bestsellerów Poczty Polskiej. Są to między innymi:
"Wyluzuj kobieto", "Stulatek w świetnej formie", "Baba na keto", "Trening umysłu dla seniorów", "Polskie zioła lecznicze i uzdrawiające", "Zioła, nalewki, syropy i inne", "Komputer i internet dla seniorów", "Desery KETO", "Cukrzyca i życie", "Jak kochać i być kochanym".
Innymi pozycjami, które znikały z półek Poczty Polskiej, są kultowe już "Chłopki" autorstwa Joanny Kuciel-Fryfryszak, czy "Kochankowie z Auschwitz" Magdaleny Adaszewskiej i "Elon Musk. Innowator, przedsiębiorca i wizjoner" Chrisa McNaba.
Nie tylko małe miejscowości
Poczta Polska w komunikacie przytoczyła wskazanie, iż według raportu Instytutu Książki, w 2023 r. Polacy wydali na książki blisko 4,5 mld zł. Z badania IMAS International na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i Rzetelnej Firmy wynika zaś, iż 42 proc. Polaków kupuje książki w sieciowych księgarniach stacjonarnych, 34 proc. na platformach internetowych, 28 proc. w e-księgarniach, a 19 proc. w sklepach spożywczych, przy okazji codziennych zakupów.
Spółka wyjaśniła, iż wspiera i promuje czytelnictwo. Co interesujące w komunikacie podkreślono, iż dobre wyniki sprzedaży książek to nie tylko domena mniejszych miejscowości, ale również w przypadku większych miast. Poczta Polska dodaje jednak, iż wiele placówek oferujących w sprzedaży książki to placówki, gdzie w okolicy brakuje miejsc, gdzie można kupić literaturę, a choćby same materiały edukacyjne dla dzieci i młodzieży.
Agata Jaroszewska