Nowy Rok przynosi ze sobą szereg zmian, a jedną z nich są e-Doręczenia. Polacy będą mogli łatwiej kontaktować się z urzędami i odbierać listy polecone od urzędników bez wychodzenia z domu niemal w momencie podjęcia decyzji przez adekwatny organ. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina jednak, iż nie tylko urzędy zobligowane są do posiadania specjalnej skrzynki.
e-Doręczenia stają się faktem, nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2025 r.
Tylko kilka dni dzieli Polaków od wdrożenia nowej usługi cyfrowej, która zmieni jakość kontaktu z urzędnikami. Powodem jest fakt, iż od 1 stycznia 2025 r. powszechny będzie system doręczeń cyfrowych.
"e-Doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która wchodzi w życie na szeroką skalę 1 stycznia 2025 roku. Korzystać z niej muszą przede wszystkim urzędy oraz podmioty publiczne" - przekazał Dariusz Standerski, wiceminister cyfryzacji. Reklama
Ministerstwo Cyfryzacji wydało specjalny komunikat, gdzie przypomniało, iż e-Doręczenia dotyczą jednak również przedsiębiorców. Niemniej w tym przypadku wdrożenie usługi cyfrowych doręczeń będzie odbywać się stopniowo. Kto automatycznie będzie w pierwszym rzucie otrzymywał specjalną skrzynkę do odbierania pism dzięki sieci?
Przepisy jasno stanowią, niektórzy przedsiębiorcy wysuwają się na przód kolejki
e-Doręczenia to obowiązek, który obejmuje także przedsiębiorców. Pierwszy etap wdrażania zakłada, iż skrzynki do cyfrowych doręczeń będą otrzymywać podmioty, które wraz z Nowym Rokiem składać wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz będą rejestrować się w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Nowi przedsiębiorcy od 1 stycznia 2025 r. muszą posiadać skrzynkę do e-Doręczeń. Jednak w przypadku już działających podmiotów sprawa wygląda inaczej. “Firmy zarejestrowane w CEIDG przed tą datą (01.01.2025 r.) będą miały obowiązek stosowania e-Doręczeń od 1 października 2026 roku" - wyjaśnia Ministerstwo Cyfryzacji.
Przepisy przewidują jednak istotny wyjątek. Podczas aktualizacji danych w CEIDG po 30 czerwca 2025 r. we wniosku o aktualizację pojawi się wymóg podania adresu do e-Doręczeń. Nie da się dokończyć całego procesu bez podania tej informacji.
Co usprawni system e-Doręczeń?
Założeniami całego systemu jest usprawnienie systemu komunikacji i ograniczenie konieczności bezpośredniego pojawiania się w urzędach. Po 1 stycznia 2025 r. osoby posiadające skrzynkę do e-Doręczeń będą mogły odebrać listy polecone bez wychodzenia z domu.
Resort cyfryzacji przekonuje, iż sprawniejsza wymiana informacja na linii petent-urząd doprowadzi do krótszego czasu załatwiania spraw urzędowych. W opcjach powiadomień możliwe jest sprawdzenie między innymi tego, kto jest nadawcą danej wiadomości. Co ważne, urzędowa korespondencja trafi do adresata choćby w przypadku, gdy dana firma zmieni adres siedziby.
W specjalnym komunikacie resortu pojawia się wskazanie, iż zapisy Ustawy o doręczeniach elektronicznych przewidują, iż m.in. prokuratura, czy sądy i służba więzienna będą miały wydłużony okres wprowadzania e-Doręczenia.
Agata Jaroszewska