Niebieski pociąg Kolei Dolnośląskich? I grubo ponad pół miliarda w tle!

3 godzin temu

2 pociągi promujące Unię Europejską (UE) ruszają na tory Dolnego Śląska. Premiera pociągu zbiegła się ze świetną informacją dla najlepszego przewoźnika regionalnego w Polsce: spółka właśnie uzyskała 618 mln zł unijnej dotacji! Województwo podsumowało pozyskane środki na kolej: łącznie z Brukseli na kolejowe inicjatywy województwa wykorzystano już blisko 2,5 mld!

Koleje Dolnośląskie złożyły w Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) 3 projekty na dofinansowanie dziesięciu, sześciu i czterech pojazdów. I wszystkie zostały ocenione pozytywnie. Łącznie przewoźnik uzyskał dofinansowanie na zakup pociągów na poziomie aż 78%.

617,6 mln zł Koleje Dolnośląskie przeznaczą na sfinansowanie zakupu 20 Elfów, które powstają już w bydgoskiej fabryce PESA. Przed kilkoma miesiącami przewoźnik skorzystał z opcji zakupowej, dzięki czemu do województwa trafi nie 10, a 20nowych pociągów. Po realizacji tego zamówienia, Koleje Dolnośląskie będą dysponować największą w Polsce, bo liczącą aż 45 sztuk, flotą pięcioczłonowych pojazdów typu Elf. Natomiast cały park taborowy KD będzie mieć 118 pociągów, bo spółka zamówiła również 10 ekodiesli, również po przetargu wygranym przez bydgoską Pesę.

Europejski pociąg i miliony z Unii

618 mln zł na kolejne Elfy to spora kropla w morzu europejskich środków, która „naoliwiła” dolnośląską kolej.

Blisko 2,5 mld zł zasiliło inicjatywy kolejowe w naszym województwie. To środki, dzięki którym rewitalizujemy linie kolejowe, po których jeżdżą pociągi zakupione również przy wsparciu środków unijnych. W ten sposób ziszcza się to, o czym często mówię: Dolny Śląsk jest infrastrukturalnym sercem Polski — powiedział Paweł Gancarz, marszałek województwa dolnośląskiego.

2 pociągi w unijnych barwach ruszyły na tory naszego województwa 11 września 2025 r. Łącznie z obecnych 88 pojazdów w parku taborowym KD aż 84 zostało zakupionych lub zmodernizowanych ze środków pochodzących z Funduszy Europejskich.

Koleje Dolnośląskie dysponują w tej chwili 88 pociągami, z czego zakup 84 dofinansowała Unia Europejska. Średni poziom dofinansowania na wszystkich projektach UE Kolei Dolnośląskich przekracza 70%. Nie zapominajmy, iż do Karpacza, Chocianowa czy Bielawy docieramy po torach w zarządzie województwa, które również są współfinansowane z Funduszy Europejskich – mówi Michał Rado, wicemarszałek województwa dolnośląskiego odpowiedzialny za kolej.

„Niebieskie” czy „unijne” Elfy dojadą między innymi z Wrocławia do Legnicy. Tam rozwiną prędkość 160 km/h, gwarantując czas przejazdu na poziomie choćby 37 minut z centrum stolicy Dolnego Śląska do jednego z największych miast regionu.

Wrocław – Legnica: 160 km/h, ponad 35 par pociągów dziennie. Mieszkańcy na tej trasie idą na pociąg, jakby szli na metro w Warszawie – mówi Jarosław Rabczenko, członek zarządu województwa.

Wszystko zaczęło się od Trzebnicy

Pierwszą linią w zarządzie województwa była linia kolejowa do Trzebnicy. Niedawno samorząd województwa świętował 15-lecie kursowania pociągów do tej malowniczo położonej na północ od Wrocławia miejscowości, do której podróżuje rocznie blisko 1 mln pasażerów.

Na linii do Trzebnicy jeżdżą hybrydowe pociągi KD, a sama linia była od pierwszej rewitalizacji finansowana ze środków unijnych. Jestem dumny, iż te setki milionów, zarówno na nowoczesne pociągi, jak i na tę linię, stanowią część tych miliardów, o których tu dziś mówimy — mówi Marek Łapiński, radny Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.

Jak zauważyła Monika Włodarczyk, radna Sejmiku, Koleje Dolnośląskie były powołane do życia właśnie przez ówczesnego marszałka Marka Łapińskiego.

Powołane do życia przed siedemnastoma laty w czasach, gdy Marek Łapiński był marszałkiem województwa. Wtedy jeździły po kilku liniach, dziś jeżdżą w 36 minut z Wrocławia do Legnicy i w godzinę do Wałbrzycha – powiedziała Monika Włodarczyk, radna Sejmiku Dolnośląskiego.

Koleje Dolnośląskie od początku istnienia są beneficjentem unijnych funduszy. Kwota dotacji robi wrażenie. Regionalny przewoźnik przez 17 lat otrzymał łączne wsparcie na poziomie 1,6 mld zł! Unijne dofinansowanie szerokim strumieniem płynęło również bezpośrednio do samorządu wojewódzkiego. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei (DSDiK), od kiedy Polska jest członkiem UE, została wsparta kwotą 723 mln zł.

To kolejna bardzo dobra wiadomość z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dofinansowanie zapewnia rozwój Kolei Dolnośląskich, pozwala polepszyć obecną flotę, zwiększyć liczbę połączeń, a także otworzyć się na nowe kierunki. Skorzystają na tym wszyscy – zaznacza Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Poza Kolejami Dolnośląskimi środki z najnowszego rozstrzygniętego programu KPO przez CUPT uzyskało także województwo śląskie i Koleje Śląskie. Z łącznej przyznanej kwoty 870 mln zł – 618 mln zł trafi na Dolny Śląsk. Żaden inny przewoźnik nie zakwalifikował się do tego rozstrzygnięcia.

Źródło: Koleje Dolnośląskie
Fot. Koleje Dolnośląskie:

Zobacz również:

870 mln zł na nowy tabor kolejowy – konkurs rozstrzygnięty. Największym beneficjentem Koleje Dolnośląskie
Koleje Śląskie otrzymają 252 mln zł z KPO na zakup Impulsów 2
Idź do oryginalnego materiału