Polskie autobusy Solaris od lat są symbolem nowoczesnego transportu w wielu europejskich miastach. Najnowsze wieści potwierdzają, iż marka ta nie zwalnia tempa, bowiem Niemcy również kupują polskie Solarisy. Berliński operator transportu publicznego Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) właśnie złożył zamówienie na aż 270 przegubowych autobusów Solaris Urbino 18 electric. To kolejny, istotny krok na drodze Berlina do stworzenia w pełni zeroemisyjnej floty.
Niemcy kupują polskie Solarisy
Berliński BVG od kilku lat intensywnie inwestuje w zielony transport. Obecne zamówienie obejmuje 270 pojazdów, które pomogą BVG znacznie przyspieszyć realizację planów związanych z elektryfikacją miejskiej komunikacji. W ramach podpisanej umowy ramowej z Solarisem, możliwe jest łączne zamówienie choćby 700 autobusów w ciągu najbliższych ośmiu lat. To jednak nie pierwszy raz, gdy Niemcy kupują polskie Solarisy. Już w grudniu 2023 roku BVG odebrało pierwszą partię 50 Solarisów Urbino 18 electric, co pozwoliło na rozpoczęcie wymiany starszych pojazdów na nowoczesne, ekologiczne autobusy. Zainteresowanie pasażerów i pozytywne opinie operatora przyspieszyły decyzję o kolejnym, rekordowym zamówieniu.
Elektryfikacja floty i modernizacja infrastruktury to dziś najważniejsze wyzwania dla operatorów transportu publicznego w całej Europie. BVG mierzy się z nimi w sposób godny naśladowania, konsekwentnie inwestując w najlepsze dostępne na rynku rozwiązania zeroemisyjne. Przyznanie Solarisowi kolejnego – a zarazem rekordowego zamówienia – to dla nas dowód dotychczasowej, owocnej współpracy – powiedział Christian Goll, Dyrektor Zarządzający Solaris Deutschland GmbH.
Nowe Solarisy Urbino 18 electric to konstrukcje przystosowane do wymagań współczesnych aglomeracji. Każdy autobus ma 18 metrów długości, co pozwala na komfortowy przewóz dużej liczby pasażerów. Zostały one wyposażone w baterie Solaris High Energy, które można ładować zarówno klasycznym gniazdem plug-in, jak i pantografem. Dzięki takiemu rozwiązaniu, Solarisy idealnie wpisują się w potrzeby dynamicznie rozwijającej się infrastruktury ładowania w Berlinie. BVG będzie mogło elastycznie ładować pojazdy w zależności od dostępności stacji, co jest najważniejsze w płynnym zarządzaniu flotą.
Elastyczność zamówienia i partnerstwa z Solarisem
Jednym z najważniejszych elementów współpracy BVG z Solarisem jest elastyczność. Umowa pozwala na dostosowywanie wielkości zamówień w zależności od bieżących potrzeb Berlina na przestrzeni najbliższych lat. Taka możliwość jest nieoceniona w czasach, gdy miejskie systemy transportowe muszą gwałtownie reagować na zmiany w liczbie pasażerów, finansach czy wymaganiach ekologicznych.


Dla Berlina modernizacja floty to nie tylko kwestia komfortu pasażerów, ale przede wszystkim troski o środowisko. Władze miasta i BVG podkreślają, iż elektryfikacja komunikacji publicznej jest kluczowa w walce ze smogiem i redukcją emisji CO₂. Dlatego zakup tak dużej liczby elektrycznych Solarisów jest elementem długofalowej strategii, która zakłada, iż do końca tej dekady większość autobusów w stolicy Niemiec będzie zeroemisyjna.
Sam fakt, iż Niemcy kupują polskie Solarisy, jest świetną wiadomością nie tylko dla producenta, ale dla całej polskiej gospodarki. Pokazuje, iż polskie technologie transportowe są cenione za granicą, a krajowi producenci mogą skutecznie konkurować z największymi graczami na europejskim rynku. Zamówienia takie jak to z Berlina to także nowe miejsca pracy i rozwój nowoczesnych technologii.
Poznań znów inwestuje w elektryki Solarisa. Flotę zasili 17 przegubowców