Niemcy mają problem. Ogromne koszty modernizacji lotniska

1 tydzień temu
Zdjęcie: Samoloty Lufthansy Źródło: Shutterstock / Nate Hovee


Nasi zachodni sąsiedzi mają potężny ból głowy. Okazało się, iż modernizacja centrum Lufthansa Cargo we Frankfurcie nad Menem będzie droższa niż pierwotnie przewidywano. W 2019 r. szacowano koszty niższe o ok. 200 mln euro.


Aktualne wyliczenia wskazują, iż całkowita modernizacja pochłonie mniej więcej 600 mln euro. Takie informacje podała niemiecka gazeta biznesowa „Handelsblatt”. Koszty rosną lawinowo, bowiem w 2023 r. podawano kwotę oscylującą wokół 500 mln, natomiast w 2019 r. było to 400 mln.


Dlaczego drożej?


W ostatnich kilku latach Niemcy, podobnie jak Polska, zmagają się z wyraźną inflacją. W tym przypadku chodzi o wzrost kosztów materiałów budowlanych, głównie stali. Do tego pojawiła się konieczność „pierwotnie nieprzewidzianego” remontu powierzchni biurowej.


Czy Niemcy tym razem dotrzymają terminów?


Plany są ambitne, bowiem oddane w 1982 r. do użytku centrum cargo ma zostać zrewitalizowane do 2030 r. Czy inwestycję uda się zrealizować w ciągu najbliższych sześciu lat? Można w to powątpiewać, biorąc pod uwagę niedawną historię z tego samego kraju, również dotyczącą modernizacji lotniska. Przypomnijmy, iż w przypadku portu lotniczego Berlin Brandenburg (BER) opóźnienia w stosunku do pierwotnie zakładanych planów wyniosły aż dziewięć lat, a koszty wyniosły 6 mld euro, zamiast pierwotnie zakładanych 2 mld.


Frankfurt jest kluczowy


To największe lotnisko cargo nie tylko w Niemczech, ale i w całej Europie. Rocznie obsługuje prawie 2 mln ton towarów, wliczając w to zarówno samoloty typowo towarowe, jak i pasażerskie. Frankfurt pełni funkcję głównego europejskiego hubu dla wielu globalnych linii lotniczych cargo, wliczając w to oczywiście niemieckiego przewoźnika, Lufthansa Cargo. Dzięki strategicznemu położeniu w centrum Europy, lotnisko obsługuje znaczący wolumen transportu międzykontynentalnego, łącząc Europę z Azją, Ameryką i Bliskim Wschodem. Na lotnisku FRA możliwy jest również nocny ruch samolotów cargo.
Idź do oryginalnego materiału