Niemieccy producenci samochodów pozostają w tyle za globalnymi konkurentami

7 miesięcy temu

Niemieccy producenci samochodów, flagowe marki największej europejskiej gospodarki, tracą udział w rynku i generują słabsze zwroty dla inwestorów niż ich globalni konkurenci – wynika z nowych badań przeprowadzonych przez platformę inwestycyjną eToro.

W pigułce:

  • Ceny akcji niemieckich producentów samochodów spadły o 21 proc. od 2014 r., z Volkswagenem na czele.
  • 15 największych światowych producentów samochodów zyskało 104 proc. w ciągu ostatniej dekady, a w tym roku wzrost wyniósł 22 proc.
  • Japońska Toyota wzrosła o 232 proc. w ciągu ostatniej dekady, znacznie przewyższając wyniki VW.
  • BMW, Mercedes-Benz i Porsche w tyle za liderami rynku pojazdów elektrycznych, Teslą i BYD.

Przecena akcji niemieckich producentów aut

Badanie eToro śledzi wyniki 15 największych producentów samochodów na świecie i ujawnia dekadę spadków dla niemieckich producentów samochodów notowanych na giełdzie (Mercedes-Benz Group, BMW, Volkswagen i Porsche). Grupa odnotowała łączny spadek cen akcji o -9 proc. w ubiegłym roku i -21 proc. w ciągu ostatniej dekady. Średnio 15 największych producentów samochodów (w tym cztery niemieckie marki notowane na giełdzie) odnotowało wzrost cen akcji o 105 proc. w ciągu ostatniej dekady, rosnąc o 22 proc. tylko w ostatnim roku.

W Chinach, największym rynku samochodowym na świecie, flagowi niemieccy producenci samochodów odnotowują spadek dostaw, usiłując dotrzymać kroku lokalnym konkurentom. Volkswagena prześcignęła chińska firma BYD jako najlepiej sprzedająca się lokalna marka pod koniec 2022 r., podczas gdy jego udział w rynku w Chinach w ubiegłym roku spadł do 14,5 proc. (z 19,3 proc. w 2020 r.). Tymczasem, dostawy Mercedes-Benz w Chinach skurczyły się trzeci rok z rzędu, spadając o -2 proc. w 2023 roku. Dostawy Porsche w Chinach w ubiegłym roku również zredukowano o 15 proc.


SPRAWDŹ: Chińskie samochody elektryczne chcą podbić światowy rynek. Czy im się to uda?


Niemieccy producenci samochodów mieli również słabsze wyniki w segmencie pojazdów elektrycznych w porównaniu z amerykańskimi i chińskimi konkurentami, Teslą i BYD. W ciągu ostatniej dekady, cena akcji Tesli wzrosła o 1229 proc., a BYD – o 374 proc. Tesla posiada 19,9 proc. globalnego rynku pojazdów elektrycznych, podczas gdy VW, jej najbliższy niemiecki konkurent, posiada zaledwie 4,8 proc. Aż 84% chińskiego rynku pojazdów elektrycznych jest zdominowane przez lokalnych producentów, a niemieckie marki samochodów mają tylko 5 proc. udziału w rynku.

Komentując dane, analityk rynkowy eToro, Paweł Majtkowski, powiedział:

Globalny przemysł samochodowy notowany na giełdzie jest najbardziej podzielony ze wszystkich, jakie widzieliśmy. Niemiecki przemysł samochodowy stoi w obliczu bezprecedensowej konkurencji cenowej i technologicznej. W Europie wielu konsumentów zatrzymuje starsze modele na dłużej lub decyduje się na rezygnację z samochodu. Tymczasem, amerykańscy, chińscy i indyjscy konkurenci opracowują tańsze modele i wiodą prym w segmencie pojazdów elektrycznych, zagrażając pozycji rynkowej niemieckich producentów samochodów.

Ostatnio jednak, branża samochodów elektrycznych stanęła w obliczu trudnej konfrontacji z rzeczywistością. Po latach euforii związanej z napędem elektrycznym, czasem połączonej z wizją samochodu autonomicznego, wkroczyliśmy w okres, w którym decyzje konsumentów będą miały największy wpływ na przyszłość branży.

Kondycja niemieckich producentów samochodów ma również znaczenie dla wyników polskiej gospodarki. W Polsce znajdują się fabryki należące do niemieckich koncernów, takich jak Volkswagen pod Poznaniem. Co najważniejsze, jesteśmy poważnym dostawcą komponentów i części do niemieckich fabryk samochodów. Należy jednak zauważyć, iż polska gospodarka jest znacznie bardziej zdywersyfikowana i nie jest tak zależna od wyników przemysłu samochodowego, jak gospodarki Czech czy Słowacji.

Tradycyjni globalni konkurenci również radzą sobie lepiej niż niemieckie marki samochodów notowane na giełdzie. Japońska Honda zwiększyła cenę swoich akcji o 50 proc. w ciągu 12 miesięcy i o 64 proc. w ciągu 10 lat. Z kolei Toyota wzrosła o 95 proc. w ciągu ostatniego roku i 232 proc. w ciągu ostatniej dekady.

Wyniki indeksów:

Indywidualne wyniki akcji:

Idź do oryginalnego materiału