Niemiecka infrastruktura kolejowa problemem dla Europy – wskazują przewoźnicy towarowi

1 dzień temu

Dziesięć europejskich stowarzyszeń kolejowych przewoźników towarowych wystosowało wspólny list do niemieckiego ministra transportu Patricka Schniedera, zarzucając zarządcy infrastruktury DB InfraGO brak zapewnienia odpowiedniej jakości usług. W piśmie z 13 maja br. organizacje ostrzegają, iż problemy niemieckiej sieci kolejowej zagrażają nie tylko gospodarczej efektywności ekologicznego środka transportu, ale także mobilności wojskowej całej Europy.

Stowarzyszenia podkreślają w liście, iż Niemcy stanowią najważniejszy element europejskiej logistyki, a wydajność tamtejszej infrastruktury kolejowej ma fundamentalne znaczenie dla produktywności przemysłowej całego kontynentu. Według tych organizacji obecny stan niemieckiej sieci kolejowej nie odpowiada standardom obowiązującym w wielu innych krajach europejskich.

Problematyczne objazdy podczas remontów

Szczególnie dotkliwym problemem są długotrwałe zamknięcia głównych korytarzy transportowych na czas trwania prac modernizacyjnych. Przewoźnicy skarżą się, iż proponowane trasy alternatywne są zbyt długie, a ich przepustowość jest niewystarczająca. Ponadto one również często zostają dotknięte zakłóceniami. Problematyczny okazuje się także sam proces udzielania informacji w sprawie przejazdów – bywa opóźniony i niespójny.

Towary na drogi?

W liście stowarzyszenia alarmują, iż obecna sytuacja może doprowadzić do przeniesienia znaczącej ilości towarów z torów na drogi. Taki rozwój wydarzeń skutkowałby zwiększonym natężeniem ruchu samochodowego oraz wzmożoną emisją spalin. Sygnatariusze dokumentu wzywają do zmiany podejścia w zakresie prowadzenia prac infrastrukturalnych.

Silna koalicja organizacji branżowych

List podpisało dziesięć wpływowych organizacji: Asociácia železničných dopravcov Slovenska, Associazione Fermerci, European Rail Freight Association, Confederazione del Cargo Ferroviario, Forum Train Europe, Netzwerk Europäischer Eisenbahnen Österreich, RailGood, UIRR, ZESNAD.cz oraz Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych (ZNPK). Koalicja reprezentująca przewoźników z całej Europy Środkowej i Południowej podkreśla międzynarodową skalę problemu wykraczającego daleko poza granice Niemiec.

Autor: Damian Malesza
Fot. SektorKolejowy – zdjęcie poglądowe

Sprawdź również:

Kolejowa luka w łańcuchach dostaw – nowy raport wskazuje, jak przywrócić ładunki na tory
W Europie jesteśmy silni, gdy jesteśmy razem. Poznaliśmy wnioski po EEC Trends
Idź do oryginalnego materiału