Nieuczciwe praktyki sieci handlowych. Poinformuj UOKiK

5 miesięcy temu

UOKiK podjął działania w kontekście zwalczania nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej przez sieci handlowe w sektorze rolno-spożywczym. Tomasz Chróstny, podkreśla, iż uzyskane bezpośrednio od poszkodowanych podmiotów informacje przedstawiające nieuczciwe praktyki sieci handlowych są najważniejsze dla działania urzędu. Możesz je zgłosić w anonimowej ankiecie.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotowuje anonimową ankietę, w której można przedstawić nieuczciwe praktyki sieci handlowych. Gdzie znaleźć druk i jak wysłać? Dowiedz się…

Samowolne praktyki sieci handlowych a dotychczasowe działania UOKiK

Badanie relacji sieci handlowych z dostawcami produktów rolnych i rolno-spożywczych są od kilku lat monitorowane przez UOKiK. Działanie to ma na celu zwalczanie nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej w sektorze rolno-spożywczym. W razie stwierdzenia niegodziwych praktyk sieci wobec dostawców Urząd nakłada kary. Dotychczas UOKiK wydał 6 decyzji o ukaraniu sieci handlowych. Łączna kara finansowa nałożona na nieuczciwych handlowców wyniosła ponad miliard zł.

O jakie np. nieuczciwe praktyki sieci handlowych chodzi?

Poniżej przedstawiamy informacje o dotychczas ukaranych przez UOKiK sieciach. Podajemy także informacje, czego dotyczyły bezprawne, na szkodę dostawców praktykowane zachowania handlowców.

  • Pierwszą z kar prezes UOKiK nałożył w 2020 r. Dotyczyła Jeronimo Martins Polska (właściciel sieci Biedronka). Spółka narzucała swoim kontrahentom nieuczciwe rabaty.
  • W kolejnym roku tj. 2021 r. UOKiK wydał decyzję dotyczącą Eurocash. Ta sieć pobierała od dostawców produktów rolnych i spożywczych dodatkowe, nieuzasadnione opłaty. Część usług, za które płacili kontrahenci, w ogóle nie była wykonywana. Okazało się także, iż pewne usługi spółka była zobowiązana świadczyć nieodpłatnie w ramach podpisanej umowy.
  • Także w 2021 r. ukarany został Kaufland Polska Markety. W tym przypadku wymagał od dostawców obniżenia ceny produktów rolnych i spożywczych już po ich sprzedaży.
  • W innej decyzji Prezes Urzędu zakwestionował działania spółki SCA PR, odpowiedzialnej za zakupy w sieci Intermarche. W efekcie działań UOKiK spółka miała zmienić umowy oraz oddać kontrahentom niesłusznie pobrane rabaty.
  • Już pod koniec 2023 r. prezes UOKiK ukarał Auchan Polska. Uznał za nieuczciwe pobieranie opłat od dostawców artykułów rolno-spożywczych za transport produktów z magazynów centralnych do sklepów sieci Auchan.

Anonimowa ankieta — poinformuj o niegodziwych praktykach handlowców

W trakcie naszych działań zawsze bardzo ważne były informacje uzyskane bezpośrednio od poszkodowanych podmiotów. Dlatego postanowiliśmy stworzyć anonimową ankietę, którą wysłaliśmy do organizacji zrzeszających dostawców produktów rolno-spożywczych. Zachęcamy przedsiębiorców i rolników do ich wypełnienia i poinformowania nas o nieuczciwych praktykach sieci handlowych — mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Informację o tegorocznej ankiecie Urząd rozesłał do 24 organizacji i zrzeszeń. Bowiem one mogą reprezentować swoich członków w batalii z siecią. Dzieje się tak dlatego, iż indywidualni producenci żywności nie informują o nieuczciwych praktykach, gdyż boją się zerwania relacji z sieciami handlowymi.

Z tego względu Urząd zapewnia anonimowość, zachęcając do wysłania ankiety indywidualnie bądź za pośrednictwem organizacji branżowej. W ankiecie m.in. wskazuje konkretne praktyki, które mogły stanowić nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Ponadto pyta, czy były one stosowane wobec dostawców. Pełna treść ankiety jest dostępna na stronie internetowej UOKIK.

Źródło: UOKiK

Idź do oryginalnego materiału