Niewłaściwe wychowanie i małpki rozpijają Polaków

23 godzin temu

Jak wynika z najnowszego badania opinii publicznej, przeprowadzonego przez SW Research, prawie co drugi Polak (45 proc.) uważa, iż największy wpływ na nadużywanie alkoholu mają wzorce wyniesione z domu. Co trzeci (32 proc.) wini za to „małpki”. Dopiero dalszą pozycję zajmuje dyskutowana w tej chwili dostępność napojów alkoholowych.

Czynniki społeczne i kulturowe jako główne źródło problemu

W październiku 2025 r. agencja badawcza SW Research zapytała dorosłych Polaków, co ich zdaniem ma największy wpływ na nadużywanie alkoholu. Najczęściej wymieniane były czynniki społeczne i rodzinne: 45 proc. respondentów wskazało „złe wzorce wyniesione z domu”, a 24 proc. – „brak odpowiedniej edukacji”.

Zbyt tanie “małpki” jako najważniejszy czynnik nadużywania alkoholu

Drugim najczęściej wymienianym źródłem problemu jest łatwy dostęp do wysokoprocentowego alkoholu w małych opakowaniach, tzw. „małpek”.

Co trzecia osoba (32 proc.) uznała, iż ich sprzedaż sprzyja nadmiernemu spożyciu. Jeszcze więcej, bo 42,3 proc. Polaków, jest zdania, iż „małpki” są zbyt tanie – opłata od nich powinna zostać zwiększona. Prawie połowa z nas (47,9 proc.) nie rozumie, dlaczego małe butelki z alkoholem, które zaśmiecają parki i chodniki, nie są objęte systemem kaucyjnym.

Na trzecim miejscu wśród przyczyn nadmiernego spożycia alkoholu Polacy wymieniają jego dostępność: dużą liczbę sklepów sprzedających napoje z procentami (29,3 proc), sprzedaż całodobową (27,6 proc.) oraz promocje cenowe (25,5 proc.).

Wyniki te znajdują odzwierciedlenie w opiniach dotyczących skutecznych działań ograniczających nadużywanie alkoholu. 52,5 proc. jest za zakazem prowadzenia przez sklepy promocji cenowych na alkohol. kilka mniej, bo 45,8 proc. badanych, uznało, iż zakaz sprzedaży „małpek” byłby skutecznym rozwiązaniem.

Reklama piwa ma niewielki wpływ na nadmierne spożycie

Z danych SW Research wynika, iż reklama piwa jest postrzegana jako stosunkowo mało istotny czynnik nadużywania alkoholu przez Polaków. Jedynie 13,3% respondentów wskazało ją jako jedną z głównych przyczyn problemu.

Wyniki te wskazują, iż w opinii Polaków, na styl konsumpcji alkoholu w większym stopniu wpływają czynniki związane
z dostępnością, ceną i formatem opakowań mocnych alkoholi niż komunikacja marketingowa.

Najczęściej wskazywane czynniki sprzyjające nadużywaniu alkoholu:

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 07–09.10.2025 r. przez firmę badawczą SW Research w formie wywiadów online (CAWI) na panelu internetowym SW Panel.
W ramach badania przeprowadzono 840 ankiet z reprezentatywną ze względu na łączny rozkład płci, wieku i miejsca zamieszkania próbie Polek i Polaków, w wieku 18-65 lat. Badanie zrealizowano na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.

Idź do oryginalnego materiału