Niewystarczające informacje o produkcie barierą rozwoju e-commerce [RAPORT]

4 dni temu

W e-commerce decyzje o zakupie podejmujemy dzięki kilku kliknięć, ale o finalizacji transakcji przesądza nie tylko cena. I choć jak wynika z raportu Santander Consumer Banku „Polaków portfel własny: e-commerce od święta” Polacy robią zakupy w sieci regularnie – 86 proc. co najmniej raz w miesiącu, to przez cały czas istnieją pewne bariery przed dodaniem produktów do koszyka.

Główną przeszkodą pozostają braki w prezentacji ofert. Ponad czterech na dziesięciu (43 proc.) badanych wskazało niewystarczające informacje o produkcie jako największy problem podczas zakupów online.

Branża e-commerce rozwinęła się do tego stopnia, iż w dzisiejszych czasach można online kupić niemalże wszystko. Polacy przywiązują jednak dużą wagę do szczegółów każdej oferty. Zdjęcia, opisy, rzetelne opinie odgrywają kluczową rolę w procesie zakupowym. Jednocześnie duże znaczenie mają także wygodne rozwiązania płatnicze, które mogą zmniejszać bariery i pomagać klientom decydować się na większe zakupy.

Jak często Polacy kupują online?

Z raportu Santander Consumer Banku „Polaków portfel własny: e-commerce od święta” wynika, iż większość klientów korzysta z zakupów internetowych regularnie. 15 proc. robi je co kilka dni, a kolejne 44 proc. kilka razy w miesiącu. Blisko trzech na dziesięciu (28 proc.) wskazało na przedział 1-2 razy miesięcznie, a 13 proc. ogranicza się do sporadycznych zakupów w sieci kilka razy w roku. Najaktywniejsi w sieci są najmłodsi użytkownicy w wieku 18–29 lat oraz trzydziestolatkowie – w obu tych grupach niemal jedna czwarta (po 24 proc.) kupuje online kilka razy w tygodniu. Z kolei najstarsi uczestnicy badania w wieku 60+ lat najczęściej wskazywali na zakupy online raz na kilka miesięcy (28 proc.). Co interesujące to mężczyźni częściej niż kobiety robią zakupy online kilka razy w miesiącu lub częściej – 60 proc. panów vs. 56 proc. pań.

Brak szczegółów o produkcie to duża bariera

Wyniki badania pokazują, iż Polacy w trakcie zakupów online cenią sobie łatwy dostęp do istotnych informacji, a także oczekują braku komplikacji w samym procesie. Największą bolączką jest brak szczegółów o produkcie – 43 proc. respondentów wskazało to jako problem. Na drugim miejscu znalazł się brak rzetelnych opinii użytkowników (29 proc.), a kolejną istotną przeszkodą okazały się długi czas oczekiwania na dostawę lub jej wysoki koszt (26 proc.). Na problemy z dostępnością produktu oraz brak numeru do obsługi wskazało po 19 proc. ankietowanych, a o 1 p.p. mniej wybrało trudności w znalezieniu informacji o zwrotach. Problem z płatnością okazał się istotną barierą dla 12 proc. Polaków, a sprzeczne informacje dotyczące aktualnej ceny i promocji wskazało 11 proc. Równocześnie 19 proc. ankietowanych nie wskazało żadnych przeszkód, co pokazuje zróżnicowanie doświadczeń zakupowych.

Analiza wyników naszego badania pokazuje wyraźnie, iż informacje o produkcie są najważniejsze dla wszystkich grup wiekowych. Poza trzydziestolatkami, we wszystkich innych przedziałach brak odpowiednich szczegółów o produkcie był najczęściej wskazywaną barierą. Najmłodsi użytkownicy (18–29 lat) w aż 55 proc. identyfikowali to jako dominujący problem. W innych grupach tę odpowiedź wybierało odpowiednio 42 proc. czterdziestolatków, 46 proc, pięćdziesięciolatków oraz 41 proc. seniorów powyżej 60 r.ż. W przypadku osób w wieku 30-39 lat na tę odpowiedź wskazało 34 proc., a 35 proc. ankietowanych z tej grupy wiekowej deklaruje natomiast, iż to brak rzetelnych opinii innych użytkowników jest największą barierą. Warto także zauważyć, iż starsze osoby znacznie częściej niż młodsze wskazywały na problem z płatnościami. Wśród seniorów było to 19 proc., a w grupie 18-29 lat jedynie 5 proc. – mówi Patryk Perliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi w Santander Consumer Banku.

Czy live commerce ma potencjał?

W dobie, gdy influencerzy w pewnym stopniu sami kreują trendy, a użytkownicy szukają inspiracji zakupowych w aplikacjach i mediach społecznościowych, e-commerce w naturalny sposób ewoluuje. Jedną z najnowszych form sprzedaży jest „live commerce” – czyli zakupy prowadzone na żywo w Internecie, często przez twórców lub marki prezentujące produkty w czasie rzeczywistym. Choć ten format zyskuje popularność na rynkach azjatyckich, w Polsce dopiero zaczyna się rozwijać. Z badania Santander Consumer Banku wynika, iż jak dotąd 23 proc. Polaków miało styczność z zakupami na żywo, a 11 proc. planuje spróbować w przyszłości. Równocześnie 15 proc. nie wie, czym jest live commerce, a niemal połowa (49 proc.) deklaruje, iż nie uczestniczyła w tego typu transmisjach i nie zamierza tego robić. To pokazuje, iż ta forma sprzedaży wciąż musi przebić barierę świadomości i zaufania, żeby móc odgrywać większą rolę na rynku.

Dane pokazują, iż choć zdecydowana większość Polaków robi już zakupy online, to istotną kwestią pozostaje ich komfort. Wiele osób decyduje się dziś na rozłożenie płatności nie tylko w sytuacjach nagłych, takich jak awaria sprzętu czy nieprzewidziany wydatek, ale także gdy po prostu chcą lepiej zaplanować budżet i uniknąć jednorazowego obciążenia portfela. Dlatego dopasowujemy nasze produkty tak, aby każdy mógł wygodnie opłacić swoje zamówienie – np. poprzez raty przez Internet w ponad 400 sklepach online z prostym i szybkim wnioskiem całkowicie online. Dzięki temu koszt większych zakupów jest rozłożony w czasie, a z produktu konsument może cieszyć się od razu – podsumowuje Patryk Perliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi w Santander Consumer Banku.

***

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 27 września – 6 października 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków robiących zakupy online. Próba n = 1005.

Idź do oryginalnego materiału