Stacja Sokółka zyska cyfrowy system zarządzania ruchem kolejowym. PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiły postępowanie przetargowe na prace, które znacząco zwiększą przepustowość i bezpieczeństwo ważnego podlaskiego węzła. Inwestycja, finansowana z budżetu państwa, ma szczególne znaczenie dla transportu towarowego, w tym przewozów na szerokotorowej linii granicznej (linia kolejowa nr 57).
Kluczowym elementem planowanej modernizacji jest przejście z rozproszonego systemu zarządzania ruchem do scentralizowanego. w tej chwili ruch na stacji kolejowej Sokółka nadzorowany jest z trzech oddzielnych nastawni. W rezultacie wszystkie operacje będą kontrolowane z jednego, nowoczesnego centrum.
Nowy budynek głównej nastawni zostanie zaprojektowany z myślą o dalszym rozwoju – w przyszłości ma zostać przekształcony w lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym (LCS).
Modernizacja kluczowego węzła towarowego
Sokółka stanowi istotny punkt na kolejowej mapie Podlasia, gdzie zbiegają się linie z Białegostoku, Suwałk oraz Kuźnicy, włącznie z linią szerokotorową prowadzącą do przejścia granicznego z Białorusią. Planowane prace techniczne zwiększą możliwości obsługi licznych sokólskich bocznic towarowych, w tym bocznicy Orlenu w Bufałowie.
Modernizacja obejmie również infrastrukturę na odcinku od stacji Geniusze do granicy państwa, gdzie unowocześnionych zostanie 8 obiektów inżynieryjnych – mostów oraz przepustów. Dodatkowym usprawnieniem będzie uruchomienie mijanki w Czuprynowie, co znacząco poprawi płynność ruchu pociągów na szerokotorowej linii.
Kontynuacja strategicznej inwestycji
Obecne prace są kontynuacją kompleksowej modernizacji przeprowadzonej w latach 2019-2023 na szerokotorowej linii Geniusze-Kuźnica. Podczas tamtej inwestycji przebudowano 27 km torów, 16 obiektów inżynieryjnych oraz tyle samo przejazdów kolejowo-drogowych. Na stacjach w Kuźnicy, Sokółce i Geniuszach powstały tory umożliwiające obsługę składów towarowych o długości do 1050 m.
Obecnie planowane prace uzupełnią wcześniejsze inwestycje, umożliwiając osiągnięcie pełnej zakładanej funkcjonalności techniczno-eksploatacyjnej linii. Według harmonogramu przedstawionego przez PKP PLK, roboty w Sokółce mają zostać zakończone do sierpnia 2028 r.
Perspektywy dla regionu i transportu transgranicznego
Modernizacja stacji w Sokółce to nie tylko lokalna inwestycja infrastrukturalna, ale element szerszej strategii wzmacniania korytarzy transportowych na wschodniej granicy Polski. Nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym przyspieszą obsługę składów, zwiększą przepustowość linii i poprawią efektywność transportu towarowego między Polską a krajami wschodnimi.
Autor: Damian Malesza
Fot. PKP PLK
Sprawdź również: