Nowa lokomotywa Dragon 2 wzbogaciła park taborowy Grupy Azoty Koltar

1 miesiąc temu

Pojazd wyprodukowany przez firmę Newag z Nowego Sącza jest zasilany trakcją elektryczną. Będzie wykorzystywany do obsługi przewozów towarowych. Jak informuje Grupa Azoty, nowy zakup przyczyni się do znaczącego ograniczenia emisji CO2 (nawet o 580 ton w skali roku – przyjmując roczną masę przewozową na poziomie 150 tys. ton). Został nazwany „Roman”, by upamiętnić pierwszego prezesa spółki Koltar, którym był Roman Cyza.

Grupa Azoty Koltar sukcesywnie modernizuje flotę pojazdów oraz realizuje działania na rzecz ograniczenia efektów działalności, mających negatywny wpływ na środowisko naturalne. Dzięki nowej lokomotywie elektrycznej wzrośnie bezpieczeństwo dostaw towarów strategicznych dla spółek Grupy Kapitałowej. Ponadto przyczyni się do uruchomienia dodatkowych miejsc pracy na stanowiskach, które są związane z transportem kolejowym. Wprowadzenie jej do regularnej eksploatacji, będzie miało bezpośredni wpływ na poprawę wyników finansowych.

Odbieramy i przyjmujemy do pracy najnowocześniejszą lokomotywę spośród dostępnych w naszym kraju, co dla nas jest symbolem zmian zachodzących w Spółce i motywacją do realizacji postawionych celów. Jesteśmy istotnym graczem na rynku dostaw wagonów i usług remontowych, zabezpieczamy kompleksową obsługę manewrową bocznic Grupy Kapitałowej Grupa Azoty, a równocześnie odważnie i z pozytywnym skutkiem realizujemy szereg usług kolejowych i remontowych na rzecz podmiotów zewnętrznych. Ufamy, iż zakup przyniesie szereg korzyści Grupie Kapitałowej, zwłaszcza w dobie wyzwań regulacyjnych związanych z wymaganiami polityki ESG, czy też wymagań transportowych ETS2 oraz dzięki sposobowi finansowania inwestycji – powiedział Marcin Dziadowiec, prezes zarządu Grupy Azoty Koltar.

O lokomotywie Dragon 2 dla Grupy Azoty Koltar

Lokomotywa elektryczna dostarczona przez nowosądeckiego producenta pojazdów szynowych dysponuje mocą 5MW oraz maks. siłą pociągową 450 kN. Jednostka, której masa własna wynosi 119 ton, może prowadzić składy towarowe o łącznej masie przekraczającej 3 tys. ton. Jej każda oś jest napędzana silnikiem asynchronicznym o mocy 842 kW.

Zakup zeroemisyjnej lokomotywy to krok w kierunku unowocześniania naszego taboru kolejowego. Mamy pełną świadomość wymagań w zakresie spełniania konkretnych standardów środowiskowych, również w kontekście rozwoju własnego przewoźnika kolejowego. Nowa lokomotywa zapewnia bezawaryjną pracę w wysokim przedziale temperatur oraz znaczące zmniejszenie poziomu hałasu w czasie eksploatacji. Z kolei wbudowany inteligentny system zarządzania energią, pozwala na ograniczenie strat energii o prawie 50 proc. Wszystkie te parametry powodują, iż zakup wpisuje się w założenia z obszaru zielonej strategii Grupy – podkreślał Andrzej Dawidowski, wiceprezes zarządu Grupy Azoty, odpowiedzialny m.in. za obszar logistyki.

Niezmiernie cieszymy się, iż po kilkunastu latach przerwy udało nam się wznowić współpracę z Grupą Azoty Koltar, dostarczając przewoźnikowi nasz sztandarowy produkt tj. lokomotywę elektryczną Dragon 2. Wierzymy, iż jej bezawaryjność i doskonałe parametry eksploatacyjne będą dobrym bodźcem do kolejnych zamówień – dodał Konrad Piotrowski, specjalista ds. zamówień publicznych w spółce Newag.

Autor: Damian Malesza

Więcej informacji o firmie Newag można znaleźć m.in.:

  • Newag dostarczy 35 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych dla PKP Intercity
  • Newag ze wzrostami w 2023 r. – spółka opublikowała wstępne wyniki finansowe
  • Newag dostarczy kolejne pojazdy Impuls 2 dla Śląska za ponad 150 mln zł
  • Newag dostarczy kolejne 5 lokomotyw Dragon 2 dla Rail Capital Partners za ponad 100 mln zł netto
Idź do oryginalnego materiału