Nowe doniesienia w sprawie CPK. Rząd przyjmie uchwałę

1 miesiąc temu

Istnieje potrzeba aktualizacji ram finansowych oraz czasowych, a także warunków realizacji zamierzeń RP w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024–2032 – czytamy w informacji o projekcie.

Rada Ministrów rozpatrzy projekt zmieniający uchwałę dotyczącą programu wieloletniego Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2032. Aktualizacja programu wymaga dostosowania ram finansowych i czasowych oraz warunków realizacji planów związanych z CPK.

W projekcie uwzględniono kontynuację prac przygotowawczych i projektowych, realizację zasadniczych robót budowlanych przy budowie CPK, a także najważniejsze inwestycje kolejowe, drogowe oraz projekty uzupełniające, niezbędne do uruchomienia lotniska. W projekcie uchwały przedstawiono szczegółową informację na temat zaplanowanych do osiągnięcia celów, harmonogramów realizacji oraz budżetów, a także określono sposób ich finansowania, w tym ze środków publicznych – dodano.

Prezes spółki CPK, Filip Czernicki, stwierdził niedawno w rozmowie z PAP, iż ukończenie CPK do 2030 roku nie jest możliwe, ale realnym terminem jest rok 2032. Podkreślił, iż harmonogram prac powinien być ustalany przez ekspertów, a wskazywanie 2030 roku jako daty otwarcia lotniska jest nierealne.

Ile kosztuje CPK?

CPK to spółka Skarbu Państwa, powołana do realizacji programu obejmującego budowę centralnego lotniska między Warszawą a Łodzią oraz systemu Kolei Dużych Prędkości. Początkowo lotnisko ma obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie i będzie zaprojektowane z myślą o elastycznej rozbudowie w przyszłości, zgodnie z potrzebami rynku. Szacowany koszt realizacji inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 mld zł.

Jak jeszcze niedawno ogłosił wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK, Maciej Lasek, od początku roku do listopada CPK podpisał kilkadziesiąt umów na łączną kwotę 650 mln złotych. Zapewnił przy tym, iż wszystkie prace projektowe związane z lotniskiem, koleją, analizami studialnymi oraz poszczególnymi liniami w terenie były i są realizowane.

Wielkie plany dotyczące lotniska

Przedstawiciele spółki Polskie Porty Lotnicze informowali jeszcze na początku tego tygodnia, iż w wyniku modernizacji od 2029 roku warszawskie Lotnisko Chopina będzie mogło obsługiwać choćby 30 mln pasażerów rocznie. Modernizacja lotniska będzie kosztować 1,6 mld złotych, z czego 40% zostanie sfinansowane z rezerwy budżetowej. Prace projektowe potrwają do 2026 roku, a budowlane zaplanowano na lata 2026–2028.

Liczba stanowisk postojowych dla samolotów wąskokadłubowych, takich jak Boeing 737 czy Airbus A320, wzrośnie z 62 do 83, a dla samolotów szerokokadłubowych, jak Boeing 787 Dreamliner, z 15 do 24. Powierzchnia terminala pasażerskiego zwiększy się o 15%.

Idź do oryginalnego materiału