Nowe inwestycje PERN w Dębogórzu wzmacniają logistykę

2 godzin temu

W Bazie Paliw nr 21 w Dębogórzu zakończono rozbudowę nalewni kolejowej. Obiekt zyskał dwa dodatkowe stanowiska, dzięki czemu dysponuje w tej chwili ośmioma miejscami do nalewu cystern. Przekłada się to na wzrost przepustowości o 4000 mł paliw dziennie, co znacząco zwiększa możliwości ekspedycyjne bazy.

Inwestycja wpisuje się w szerszy plan rozwoju infrastruktury, obejmujący m.in. budowę trzech nowych zbiorników magazynowych o łącznej pojemności 150 tys. mł. Zakończenie tego projektu zaplanowano na jesień 2025 roku. Nowe zbiorniki mają pozwolić na gromadzenie zapasów interwencyjnych i zapewnić większą elastyczność w obrocie paliwami.

– PERN konsekwentnie rozwija swoją infrastrukturę, odpowiadając na zmiany na rynku paliwowym i wzmacniając bezpieczeństwo energetyczne Polski. W obliczu niestabilnej sytuacji geopolitycznej podejmujemy strategiczne inwestycje, które zapewniają niezależność energetyczną i sprawne dostawy paliw – podkreśla Daniel Świętochowski, prezes PERN S.A.

Znaczenie tej inwestycji jest szczególnie istotne w kontekście zmienionych kierunków importu oleju napędowego po wprowadzeniu sankcji na Rosję. Do 2023 roku ponad 30% importu pochodziło właśnie stamtąd. w tej chwili głównymi dostawcami są Niemcy, Litwa i USA, a paliwa trafiają także z Finlandii, Holandii czy Szwecji. Dlatego rozbudowa infrastruktury kolejowej i morskiej pozwala na skuteczniejsze przyjmowanie i dystrybucję paliw w nowych realiach.

Rozbudowa nalewni kolejowej to efekt porozumienia z 2023 roku między PERN a Zarządem Morskiego Portu Gdynia. Zadanie w formule „zaprojektuj i wybuduj” zrealizowała firma KB Pomorze Sp. z o.o. Równolegle w Porcie Gdynia trwa rozbudowa stanowiska przeładunku paliw płynnych, co w przyszłości umożliwi obsługę tankowców o nośności powyżej 100 tys. ton.

Baza w Dębogórzu zyskuje coraz większe znaczenie jako hub paliwowy i centrum dystrybucji produktów naftowych. Dzięki nowej infrastrukturze będzie mogła jeszcze sprawniej obsługiwać zarówno transport morski, jak i kolejowy, wzmacniając tym samym bezpieczeństwo energetyczne Polski i regionu.

Idź do oryginalnego materiału