Nowe marki szturmem wchodzą na polski rynek handlowy. Czy to początek boomu?

1 dzień temu

Podobnie jak pierwszy kwartał, również drugi odnotował najwięcej powierzchni w budowie od 2019 roku. Ponadto w drugim kwartale swoje pierwsze sklepy stacjonarne otworzyło sześć marek, co potwierdza wysoką atrakcyjność Polski w oczach międzynarodowych sieci handlowych – tak wynika z danych Cushman & Wakefield.

Powody do zadowolenia mieli też właściciele centrów handlowych. Ten segment rynku zanotował, po lekkich spadkach na początku roku, zarówno wzrosty po stronie odwiedzalności, jak i obrotów w kwietniu i maju.

Podaż: blisko 90 000 mkw. nowej podaży

Całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce sięga w tej chwili niemal 17 mln mkw. W II kwartale tego roku podaż nowej powierzchni handlowej wyniosła ok. 90 000 mkw. GLA i była nieco niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy na rynek trafiło 125 000 mkw. GLA. Mimo to skala nowo wybudowanych obiektów pozostaje na porównywalnym poziomie do lat 2022 i 2023. Warto też dodać, iż tym razem nowa podaż nie ograniczała się wyłącznie do formatu parków handlowych, jak to miało miejsce w poprzednich kwartałach – mówi Ewelina Staruch, Senior Analyst, Cushman & Wakefield.

Jak podaje raport Cushman & Wakefield, maj przyniósł bowiem otwarcie pierwszego w Krakowie centrum wyprzedażowego Designer Outlet. Obiekt o powierzchni ponad 19 000 mkw. był największym oddanym do użytku w II kwartale. Ponadto w tym okresie otwarto park handlowy Łabędzka w Gliwicach, który powstał w ramach przebudowy dawnego centrum handlowego z Tesco jako byłym, głównym najemcą, i dostarczył w sumie ok. 15 000 mkw. Dodatkowo w Szczawnie-Zdroju przy Pasażu Łączyńskiego można już robić zakupy w Leroy Merlin o pokaźnej powierzchni ok. 10 000 mkw. Pozostałe otwarcia nowych budynków dotyczyły parków handlowych o powierzchni poniżej 8000 mkw.

Rozbudowy obiektów handlowych dostarczyły w II kw. na polski rynek 22 000 tys. mkw. GLA i obejmowały głównie parki handlowe. Warto również wspomnieć, iż w tym czasie dokonano oficjalnego zamknięcia centrum handlowego Glinki w Bydgoszczy, które zostanie przekształcone w park handlowy o nazwie Nowe Glinki.

Podobnie jak w pierwszym kwartale, również w drugim odnotowaliśmy najwięcej powierzchni w budowie od 2019 roku – aż 593 tys. mkw. GLA. Największy udział w aktywności deweloperskiej niezmiennie stanowi format parków handlowych, który odpowiada za 80 proc. powierzchni w budowie. Kolejne miejsca zajmują magazyny handlowe marek DIY – 12 proc. i centra handlowe – 8 proc.. Najbardziej aktywnymi deweloperami wśród obiektów powyżej 5000 mkw. są: Saller, PKB Inwest Budowa i P.A. Nova. Wyhamowanie skali nowej podaży jest spodziewane dopiero w 2027 roku – dodaje Ewelina Staruch.

Popyt: nowe marki mają apetyt na polski rynek

W drugim kwartale polski rynek handlowy odnotował w sumie sześć debiutów. Do Polski weszła czeska marka soczewek kontaktowych Alensa, Bottlery (litewska sieć alkoholi luksusowych), Dreslow (polska marka z modą cyrkularną), czy Markovo (dubajska marka kosmetyczna). Swoje pierwsze lokale otworzyła też Motorola/ Lenovo (showroom produktów z sektora elektroniki) oraz Polski Stół (polski operator gastronomiczny).

– Drugi kwartał dowiódł, iż atrakcyjność naszego rynku w oczach sieci handlowych nie słabnie, a marki do tej pory niedostępne w Polsce poza online pojawiają się w naszych centrach handlowych i parkach. Zapowiadane są nowe wejścia i realizowane są negocjacje dotyczące najmu kolejnych lokali handlowych – komentuje Michał Masztakowski, Head of Retail Poland, Cushman & Wakefield.

Sprzedaż detaliczna: najwyższe wzrosty od maja 2022 roku

W kwietniu i maju sprzedaż detaliczna utrzymała dodatnią dynamikę i objęła wzrostami wszystkie kategorie zakupowe z wyjątkiem grupy „Pozostałe”.

– Jak pokazują dane GUS, kwietniowy wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych na poziomie 7,6 proc. r/r to najlepszy wynik od maja 2022 roku. Szczególnie po lutowym i marcowym spadku, kwietniowe wzrosty we wszystkich kategoriach zakupowych, poza kategorią „Pozostałe”, są dobrym prognostykiem dla dynamiki obrotów najemców w centrach handlowych. W maju sprzedaż detaliczna również utrzymała dodatnią dynamikę, choć nieco zwolniła odnotowując wzrost o 4,4 proc. r/r. Warto też podkreślić, iż w europejskim badaniu wskaźnika ufności konsumenckiej, przygotowanym przez Eurostat, Polska jako jedyny członek UE osiągnęła dodatnią wartość. Już na przełomie 2024/2025 wyróżnialiśmy się na tle badanych państw jako jedyny z prawie całkowicie odrodzonym optymizmem konsumentów – tłumaczy Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research Poland, Cushman & Wakefield.

Odwiedzalność i obroty: oba wskaźniki na plusie

– Średnia odwiedzalność centrów handlowych w kwietniu wreszcie odbiła po lutowych i marcowych spadkach, i wyniosła ok. 420 tys. klientów w przeliczeniu na jeden obiekt, co oznacza 2-procentowy wzrost r/r. Z kolei w maju przekroczyła 405 tys. klientów, co stanowiło wynik nieznacznie lepszy (o 0,3 proc.) w porównaniu z majem 2024 – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz.

Duże i bardzo duże centra handlowe (powyżej 40 000 mkw.) odnotowały stabilny wzrost odwiedzalności w obu analizowanych miesiącach, natomiast średnie (20-40 000 mkw.) i małe obiekty (poniżej 20 000 mkw.) odnotowały wzrosty odwiedzalności w kwietniu i delikatne spadki w maju (na poziomie -1 proc.).

Obroty najemców w centrach i parkach handlowych w drugim kwartale przekroczyły 1100 PLN netto na mkw. Nominalnie obroty wzrosły o 6 proc. w kwietniu i o 3 proc. w maju. Łączne obroty od stycznia do maja 2025 roku przekroczyły 121,2 mld PLN i były o 1 proc. wyższe niż rok wcześniej – dodaje Ewa Derlatka-Chilewicz.

Wśród kategorii handlowych, których obroty w miesiącach kwiecień-maj 2025 roku wzrosły najbardziej, są: rozrywka (>30 proc. r/r), restauracje (>10 proc. r/r), zdrowie i uroda (>8 proc. r/r) i usługi (>8 proc. r/r). Obroty w sklepach z modą, stanowiących przez cały czas największą pod względem udziału kategorię w tenant-mixie centrów handlowych, po bardzo dobrym kwietniu (>4 proc. wzrostu), odnotowały ponad 3-procentowy spadek w maju.

Czynsze: parki handlowe notują wzrosty

Analizując stawki czynszów w najlepszych obiektach tzw. „prime” można zaobserwować ich systematyczny wzrost r/r spowodowany indeksacją o wskaźnik inflacji na początku roku oraz niesłabnącym zainteresowaniem najemców flagowymi lokalami.

– Czynsze rok do roku wzrosły najsilniej w segmencie parków handlowych typu „prime”, w którym odnotowano również wzrost kwartał do kwartału. W przypadku centrów i ulic handlowych wzrosty rok do roku oscylują w granicach 12-13 proc. dla najlepszych lokalizacji typu „prime”, natomiast w odniesieniu do I kwartału stawki były stabilne – podsumowuje Michał Masztakowski.

Idź do oryginalnego materiału