Nowe możliwości

kolejnakolej.info 1 tydzień temu

Dla wielu polskich firm otwarcie nowego szlaku oznacza wzrost potencjału operacyjnego oraz możliwość wzbogacenia oferty i dostosowania jej do potrzeb klientów. Niewątpliwie dla przedsiębiorstw czerpiących korzyści biznesowe z eksploatacji Korytarza Środkowego najważniejsza będzie obsługa importu i eksportu do Chin. Warto jednak już teraz zwrócić uwagę na dodatkowe możliwości, jakie stwarza regularne, wygodne i zoptymalizowane ekonomicznie połączenie państw Unii Europejskiej z Gruzją, Azerbejdżanem i Kazachstanem. W przyszłości, w zależności od rozwoju sytuacji politycznej w regionie, stosunkowo proste będzie uruchomienie żeglugi do innych państw basenu Morza Kaspijskiego. Z punktu widzenia polskich firm najbardziej atrakcyjny będzie wariant trasy prowadzący z portu w Batumi do ukraińskiej Odessy i dalej przez Izow do Euroterminalu w Sławkowie.

Wykorzystanie Korytarza Środkowego wygląda obiecująco, zwłaszcza jeżeli dojdą do skutku planowane inwestycje w infrastrukturę, a partnerstwa międzynarodowe okażą się trwałe i odporne na wpływ geopolityki. Dalszy rozwój tej trasy będzie miał znaczący wpływ na globalny rynek kolejowy, przynosząc korzyści zarówno krajom tranzytowym, jak i końcowym odbiorcom w Europie i Chinach. Innowacje technologiczne mogą dodatkowo zwiększyć efektywność i atrakcyjność tego szlaku.

Piotr Kołaczek

Autor specjalizuje się w tematyce naukowo-technicznej

Idź do oryginalnego materiału